Κριτική

Misery

Από -

Πώς μεταφέρεις ένα επιδραστικό λογοτεχνικό έργο στο θέατρο; Ο Τάκης Τζαμαργιάς το κατάφερε, στήνοντας ένα δράμα-βραδυφλεγής βόμβα έτοιμη να πάρει φωτιά από τους καθηλωτικούς πρωταγωνιστές, τη Ρένη Πιττακή και τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο.

Οι εραστές των θρίλερ αγάπησαν το bestseller του Στίβεν Κινγκ (1987) και γοητεύτηκαν από την κινηματογραφική μεταφορά του το 1990. Στην ταινία του Τζέιμς Κόαν η συναισθηματικά ανερμάτιστη ηρωίδα­ Άνι βρήκε την ιδανική ενσάρκωση­ στο πρόσωπο της Κάθι Μπέιτς, η οποία βραβεύτηκε για αυτήν την ερμηνεία της με Όσκαρ α΄ ρόλου. Ωστόσο θα ήταν λάθος να συγκρίνει κάποιος –έστω και υποσυνείδητα­– ένα χολιγουντιανό βραβευμένο θρίλερ με μια θεατρική παράσταση που επιχειρεί μιαν εναλλακτική ανάγνωση της ιστορίας. Ο Τάκης Τζαμαργιάς μας υπενθυμίζει ότι βρισκόμαστε σε θέατρο και παρακολουθούμε ένα σκηνικό παιχνίδι, που στόχο έχει να φωτίσει τη διφορούμενη φύση της τρέλας.

Αν και πιστεύω πως το πρώτο μέρος της παράστασης, διάρκειας μιάμισης ώρας, σήκωνε κόψιμο, ο Τζαμαργιάς χτίζει με τέχνη την ένταση και τον παραλογισμό της ιστορίας μέσα στο σωστά φτιαγμένο, κλειστοφοβικό σκηνικό του Εδουάρδου Γεωργίου. Σε συνδυασμό με τους φωτισμούς του Αλέκου Γιάνναρου, η υποβλητική ατμόσφαιρα που δημιουργείται δίνει άλλη πνοή στην ανασύνθεση της «σκοτεινής» πραγματικότητας την οποία ζουν τα δύο βασικά πρόσωπα του έργου, η ανεξέλεγκτη, κοινωνικά απόβλητη, με χαρακτηριστικά ψυχοπαθούς Άνι Γουίλκς (Ρένη Πιττακή) και ο συγγρα­φέας Πολ Σέλντον (Λάζαρος Γεωργακόπουλος).

Η πρώην νοσοκόμα, η οποία ζει απομονωμένη σε αγροτόσπιτο στο Κολοράντο, διασώζει τυχαία τον διάσημο συγγραφέα ρομαντικής λογοτεχνίας όταν εκείνος τραυματίζεται σοβαρά σε αυτοκινητικό ατύχημα και τον μεταφέρει στο σπίτι της. Εκεί τον κρατάει καθηλωμένο στο κρεβάτι, πιέζοντάς τον να αλλάξει το τέλος της πιο πρόσφατης δουλειάς του, στην οποία σκοτώνεται η ηρωίδα των επιτυχημένων βιβλίων του Πολ, η Μίζερι, για την οποία η Άνι έχει αναπτύξει μια παράλογη εμμονή.

Στη σκηνή του Ιλίσια-Βολανάκης στήνεται ένας δραματουργικός ωρολογιακός μηχανισμός ακριβείας και οι δύο πρωταγωνιστές τον πυροδοτούν σε κάθε σκηνή με δια­φορετικό τρόπο. Η Ρένη Πιττακή είναι για ακόμη μία φορά σπουδαία. Θα τη δείτε να μεταμορφώνεται και να ερμηνεύει με ψυχή τις μεταστροφές της Άνι: η στοργική νοσοκόμα, η στερημένη γυναίκα, η εκδικήτρια που εμμονικά μεθοδεύει τα πάντα... Ο ικανότατος καρατερίστας Λάζαρος Γεωργακόπουλος αποκτά εδώ το προφίλ ενός γοητευτικού μεσήλικου διανοούμενου, για να μας οδηγήσει με λεπτούς χειρισμούς σε εκρηκτικές εντάσεις και αναγκαίες αποκλιμακώσεις.

Αν και καθηλωμένο πότε στο κρεβάτι και πότε στην αναπηρική πολυθρόνα, το σώμα του είναι έτοιμο για τα πάντα. Έχοντας δουλέψει τεχνικά τον ρόλο στο έπακρον, ανοίγει τα μυστικά δωμάτια της ανθρώπινης ψυχής και φωτίζει στη σκηνή τον εφιαλτικό κόσμο που ακροβατεί ανάμεσα στην υπαρξιακή αγωνία και την τρέλα. Στη σύντομη εμφάνισή του ο Δημήτρης Καραμπέτσης, ως αστυνομικός, υπογραμμίζει την αίσθηση της αγωνίας και της απειλής που υπάρχει στην παράσταση, παράλληλα με την τρυφερότητα και μια αθωότητα που έχει να κάνει με την ενσυναίσθηση και την ανάγκη της επικοινωνίας.

ΙΛΙΣΙΑ-ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ Παπαδιαμαντοπούλου 4, Ιλίσια, 2107223010. Διάρκεια: 140΄.