Θέμα

Με ένα φιλόδοξο καλλιτεχνικό πρόγραμμα προχωρά στη νέα σεζόν το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Από -

Λευτέρης Γιοβανίδης
Λευτέρης Γιοβανίδης

Η αμηχανία του αβέβαιου θεατρικά κλίματος που επικρατούσε το προηγούμενο διάστημα δεν πτοεί τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, Λευτέρη Γιοβανίδη, όπως αποδεικνύει το φιλόδοξο και δυναμικό καλλιτεχνικό πρόγραμμα που ανακοίνωσε για τη νέα σεζόν 2021-22. «Η ανάγκη να δράσουμε, να συνεχίσουμε, μας δίνει όλο το πείσμα που χρειάζεται για να υλοποιήσουμε τους στόχους μας» υπογραμμίζει για τη νέα θεατρική χρονιά που σηματοδοτεί, όπως φαίνεται μέχρι στιγμής, και την επιστροφή στις κλειστές θεατρικές αίθουσες ακόμα και με συγκεκριμένες υγειονομικές συνθήκες.

Με φόρα μπήκε στη νέα σεζόν ο θεατρικός πυλώνας του Πειραιά, καθώς εγκαινίασε τη διακαλλιτεχνική πλατφόρμα «Πειραιάς Artport» που θα τρέχει μέχρι και τις 3 Οκτωβρίου με παραστάσεις θεάτρου, χορού, εικαστικά και κινηματογραφικές προβολές σε συνεργασία με το 27ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας.
Στο φετινό ρεπερτόριο που ξεκινά από τις 15 Οκτωβρίου συναντάμε ωραίες θεατρικές προκλήσεις και καλλιτεχνικές συμπράξεις -κάποιες από τις οποίες δεν κατόρθωσαν να παρουσιαστούν πέρυσι- στην Κεντρική Σκηνή του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά αλλά και τη νέα εναλλακτική Σκηνή Ω που εγκαινιάζεται φέτος για πρώτη φορά. Επίσης παραστάσεις θα φιλοξενηθούν και στον Πολιτιστικό Πολυχώρο «Κώστας Κωσταράκος» του Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Πειραιά. Ενώ μαζί με το θεατρικό μέρος του προγράμματος, το Δημοτικό Θέατρο έχει ετοιμάσει κύκλους παράλληλων δράσεων όπως οι Μουσικές Δευτέρες, το Φεστιβάλ Σύγχρονης Μουσικής και Χορού, εικαστικές εκθέσεις, διαλέξεις και περισσότερες εκδηλώσεις που θα ανακοινώνονται στην ιστοσελίδα του.

Τάκης Τζαμαργιάς
Τάκης Τζαμαργιάς

Στην Κεντρική Σκηνή «Δημήτρης Ροντήρης» αναμένουμε τις τρεις μεγάλες παραγωγές του φετινού προγράμματος. Από 20 Οκτωβρίου ο Τάκης Τζαμαργιάς δίνει θεατρική μορφή στη θρυλική τηλεοπτική σειρά της ΕΡΤ «Το μινόρε της αυγής» των Βαγγέλη Γκούφα και Φώτη Μεσθεναίου που είχε προγραμματιστεί να κάνει πρεμιέρα πέρυσι. Το «Μινόρε», σε θεατρική μεταφορά Δημήτρη Χαλιώτη, θα μας ταξιδέψει με νοσταλγική διάθεση σε ένα μουσικοθεατρικό οδοιπορικό στην Ιστορία του Ρεμπέτικου και τον Πειραιά του ‘30 με πρωταγωνιστές ρεμπέτες, ανυπότακτους και ανθρώπους του περιθωρίου που έφεραν τη μουσική τους από «την υπόγεια την ταβέρνα» στα σαλόνια και στα χείλη όλου του κόσμου. Αξιοσημείωτος είναι ο θίασος που πρωταγωνιστεί: Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Άρης Αντωνόπουλος, Γιάννης Εγγλέζος, Κώστας Κοράκης, Χριστίνα Μαξούρη, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Αντώνης Ξηντάρης, Θοδωρής Ξηντάρης, Κυριάκος Σαλής, Σταύρος Σβήγκος, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Όλγα Σκιαδαρέση, Μαρία Τσιμά.

Το Φεβρουάριο παίρνει τη σκυτάλη ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, ο οποίος διασκευάζει και σκηνοθετεί τον «Αμαντέους» του Πίτερ Σάφερ, σε μετάφραση Έλενας Καρακούλη με τους Βαγγέλη Δαούση, Γιάννη Κότσιφα, Μαίρη Μηνά, Γιάννη Νιάρο, Βασίλη Ντάρμα, Γιώργο Τζαβάρα, Γιώργο Τριανταφυλλίδη, Γιώργο Τζαβάρα και Νίκο Ψαρρά. Το μυθοπλαστικό δραματικό ποίημα του Πούσκιν «Μότσαρτ και Σαλιέρι» ενέπνευσε το 1979 τον Πίτερ Σάφερ να χρησιμοποιήσει ένα μύθο που διέρρευσε στην Ευρώπη στα μέσα του 19ου αιώνα, για τη δολοφονία του Μότσαρτ από τον σύγχρονό του συνθέτη Αντόνιο Σαλιέρι. Το αποτέλεσμα ήταν ένα από τα πιο δημοφιλή έργα της σύγχρονης δραματουργίας, η κινηματογραφική μεταφορά (1984) του οποίου σε σκηνοθεσία του Μίλος Φόρμαν απέσπασε οκτώ Όσκαρ. Στην παράσταση του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά η μουσική του Μότσαρτ ερμηνεύεται ζωντανά επί σκηνής για πρώτη φορά, από ένα κουιντέτο εγχόρδων, σε πρωτότυπες μεταγραφές των έργων του συνθέτη.

© Alex Kat
© Alex Kat

Τον Απρίλιο ο Γιώργος Παλούμπης αναλαμβάνει το στοίχημα να μεταφέρει στη σκηνή το μυθιστόρημα της Διδώς Σωτηρίου «Ματωμένα χώματα» σε δική του σκηνοθεσία και θεατρική απόδοση σε συνεργασία με τον Αντώνη Τσιοτσιόπουλο. Όπως σημειώνει: «Αποτελεί μια πολύ σημαντική στιγμή για την ελληνική λογοτεχνία αλλά και μια σπουδαία κληρονομιά, καθώς αναφέρεται στη ζωή των Ελλήνων της Μικράς Ασίας και στη Μικρασιατική Καταστροφή. Στιγμές αδικίας, προδοσίας, εκμετάλλευσης και στυγνής βαρβαρότητας περνούν καταιγιστικά στο ανάγνωσμα, καθώς και στιγμές βαθιάς φιλίας, κατανόησης και αγάπης. Μια παράσταση για τον άνθρωπο σε οριακές καταστάσεις, όταν ζει πλάι στο θάνατο με τη θέα του αίματος στο χώμα».

Στη Σκηνή Ω, στην οποία να σημειωθεί ότι η είσοδος θα γίνεται από την πλαϊνή πλευρά του θεάτρου, επί της Αγίου Κωνσταντίνου, ο βασικός άξονας των έργων που θα παρουσιαστούν είναι η ελληνική δραματουργία, με διαφορετικές εκφάνσεις της Ελληνικής Ιστορίας να παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο.

banner
Μανώλης Μαυροματάκης ως Λουκής Λάρας
Μανώλης Μαυροματάκης ως Λουκής Λάρας

Από 15 Οκτωβρίου, οπότε θα γίνουν και τα εγκαίνια της Σκηνής, επαναλαμβάνεται για ενάμιση μήνα μετά την καλοκαιρινή του περιοδεία ο «Λουκής Λάρας» του Δημητρίου Βικέλα, υπό μορφή μονολόγου με τον Μανώλη Μαυροματάκη να ερμηνεύει τον ομώνυμο ρόλο του αντιήρωα του '21, σε σκηνοθεσία του Λευτέρη Γιοβανίδη.
Παράλληλα με την παράσταση θα λειτουργεί έκθεση αφιερωμένη στον Δημήτριο Βικέλα, σε συνεργασία με τη Βιβλιοθήκη της Βουλής και υπό την αιγίδα της Δημοτικής Βιβλιοθήκης του Δήμου Πειραιά. Η καλλιτεχνική επιμέλεια είναι του εικαστικού και σκηνογράφου Γιάννη Μετζικώφ. Την επιστημονική επιμέλεια και τον συντονισμό υπογράφουν η Έλλη Δρούλια και η Μαρία Βλασσοπούλου.

Από 10 Δεκεμβρίου μέχρι και τα τέλη του Ιανουαρίου η Μαριάννα Κάλμπαρη, Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης, σκηνοθετεί ένα τρυφερό ντουέτο με την Κατερίνα Λυπηρίδου και τον Δημήτρη Πασσά. Ο λόγος για το «Lamington» του Βαγγέλη Δουκουτσέλη που ξεχώρισε στο διαδικτυακό σεμινάριο Θεατρικής Γραφής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά στο πλαίσιο των δράσεων «Μόνοι μαζί». Στο επίκαιρο έργο, ένα κορίτσι από τη Ρουμανία, που έχει μεταναστεύσει με τους γονείς της στην Ελλάδα και ένα αγόρι από την Ελλάδα, που οι γονείς του έχουν μεταναστεύσει στην Αυστραλία μοιράζονται το βίωμα του τι σημαίνει να νιώθεις μόνος, ξένος και διαφορετικός και δένονται με έναν γλυκό και παράξενο τρόπο.

Ζωή Χατζηαντωνίου
Ζωή Χατζηαντωνίου

Στις 29/12 έρχεται η Ζωή Χατζηαντωνίου με το «Amalia melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων» και την Έμιλυ Κολιανδρή σε πρωταγωνιστικό ρόλο. Η παράσταση που χαρακτηρίζεται ως ένα ζωντανό έκθεμα φυσικής και πολιτικής ιστορίας αναφέρεται στην Βασίλισσα του νεοσύστατου ελληνικού κράτους Αμαλία, σύζυγο του Όθωνα και την αδυναμία της να τεκνοποιήσει λόγω ενός σπάνιου εκ γενετής συνδρόμου. Ελπίζω κάποτε η ιστορία να μου δώσει τον τίτλο της «βασίλισσας των φοινίκων» γράφει η Αμαλία, όταν είχε αρχίσει να κουράζεται από τις προσπάθειες, τους πειραματισμούς και τις θεραπείες στην οποία την υπέβαλαν γιατροί, επιστημονικοί σύμβουλοι, σκιντζήδες και ιατροσοφιστές. Από το όραμα, την επιμονή και κυρίως την αγάπη, γεννήθηκε τελικά ένα παιδί, ένας Κήπος, ο σημερινός Εθνικός.

Τον Απρίλιο και τον Μάιο η γνωστή ομάδα 4Frontal ανεβάζει τους «Αριστερόχειρες» της Νεφέλης Μαϊστράλη, ένα έργο που εμπνέεται από τις «Παιδοπόλεις», τα αμφιλεγόμενα ιδρύματα που ίδρυσε η Βασίλισσα Φρειδερίκη κατά τη διάρκεια του Εμφύλιου Πολέμου, καθώς και από ιστορικά γεγονότα εκείνης της περιόδου που διαμόρφωσαν τη σύγχρονη ελληνική πολιτική πραγματικότητα. Πρωταγωνιστούν οι Σταύρος Γιαννουλάδης, Ελένη Κουτσιούμπα, Χάρης Κρεμμύδας, Νεφέλη Μαϊστράλη, Πάνος Τοψίδης σε σκηνοθεσία του Θανάση Ζερίτη.

Όλια Λαζαρίδου
Όλια Λαζαρίδου

Τέσσερις είναι οι φιλοξενούμενες παραστάσεις που θα δούμε στις σκηνές του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Στη Σκηνή Ω η Όλια Λαζαρίδου παρουσιάζει από 27/10 και για ένα μήνα μία θεατρική εκδοχή του αριστουργήματος του Ντοστογιέφσκι «Έγκλημα και τιμωρία» για τρία πρόσωπα, τα οποία ερμηνεύουν οι Νικόλας Μίχας, Κωνσταντίνος Μπλάθρας, Χριστίνα Τασκασαπίδου. Επί τη ευκαιρία της επετείου 200 χρόνων από τη γέννηση του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, η ηθοποιός και σκηνοθέτης ανεβάζει τη θεατρική διασκευή του έργου από τους Μέριλιν Κάμπελ και Κερτ Κολόμπους που αναφέρεται στη σχέση των τριών βασικών προσώπων: του Ρασκόλνικοφ, του Πορφύρη και της Σόνια. Με επίκεντρο τον χαρακτήρα του Ρασκόλνικοφ, τον άνθρωπο που ενσαρκώνει το πνεύμα και τα προβλήματα της εποχής του, ο οποίος δεν αρκεί απλώς να ομολογήσει το έγκλημά του για να λυτρωθεί, πρέπει να δει το φως μέσα του για να τολμήσει να ομολογήσει στον εαυτό του την πίστη του. Αυτήν ακριβώς την πορεία προς το φως ιχνηλατεί η παράσταση, εστιάζοντας στη σύγκρουση που φέρνουν τα γεγονότα στην ψυχή του ήρωα, με μια κινηματογραφικής αντίληψης αισθητική που παραπέμπει στην εποχή των ασπρόμαυρων ταινιών.
Στην ίδια σκηνή στις 23/3, 30/3, 6 και 13/4 ανεβαίνουν «Η σούβλα, το πτώμα, το μαύρο αρνί - Ιρλανδέζικα παραμύθια». Μια πρωτότυπη σκηνική κατασκευή για φωνή, ακορντεόν και κρουστά, που αξιοποιεί ως πρώτη ύλη τα Ιρλανδικά παραμύθια του Ουίλιαμ Μπάτλερ Γέιτς. Ο Κορνήλιος Σελαμσής ερμηνεύει ζωντανά τη μουσική σύνθεση και την ηχητική δραματουργία που φέρουν την υπογραφή του, η Ρίτα Λυτού αναλαμβάνει την αφήγηση και ο Άγγελος Μέντης φροντίζει την ενδυματολογική και εικαστική επιμέλεια.
Στην Κεντρική Σκηνή για δύο μόνο παραστάσεις (13 και 14/12) ο Γιώργος Χουλιάρας καθοδηγεί ηθοποιούς από ερασιτεχνικές ομάδες της πόλης του Πειραιά στη «Βαβυλωνία» του Δημητρίου Κ. Βυζάντιου. Το διαχρονικό έργο που γράφτηκε το 1836, μας μεταφέρει στο Ναύπλιο του 1827 μετά την αναγγελία της νίκης των συμμαχικών δυνάμεων στο Ναυαρίνο. Έλληνες από διαφορετικές περιοχές της χώρας γιορτάζουν την Απελευθέρωση. Η διαφορά της καταγωγής και της διαλέκτου τους, ωστόσο, θα γίνει αφορμή παρεξηγήσεων.
Λίγες μέρες μετά την Αθήνα επισκέπτεται το Εθνικό Θέατρο της Κίνας με την παράσταση «Το θαλασσοπούλι, η αχιβάδα και το ψάρι» (18-20/12). Με την τέχνη της παντομίμας ζωντανεύει η παραβολή για την αγάπη, τη φιλία και την αλληλεγγύη, η οποία εμπνέεται από το κινέζικο ιδίωμα που λέει «όταν το θαλασσοπούλι και η αχιβάδα τσακώνονται, ο ψαράς θα το εκμεταλλευτεί». Σε αυτήν την ιστορία, ο ψαράς έχει μια δύστροπη γυναίκα. Όταν τσακώνεται μαζί της, το θαλασσοπούλι και η αχιβάδα καταφέρνουν να δραπετεύσουν.

Στον Πολιτιστικό Πολυχώρο «Κώστας Κωσταράκος» του Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Πειραιά, θα δούμε δύο ακόμη παραστάσεις που έχουν ενταχθεί στο φετινό ρεπερτόριο. Από 5/11 έως 5/12 η ομάδα SARKHA και η Ελένη Τριανταφυλλοπούλου ανεβάζει το «Block 15», το νέο της έργο που γράφτηκε ειδικά για την παράσταση, που αναφέρεται στην ιστορία της φυλακής του Χαϊδαρίου, του μεγαλύτερου στρατοπέδου συγκέντρωσης στην κατεχόμενη Ελλάδα. Μετά την «Ηλέκτρα: μια σύγχρονη τραγωδία», ένα έργο για τη ζωή της αγωνίστριας της Εθνικής Αντίστασης Ηλέκτρας Αποστόλου, η οποία συναντά στη σκηνή τον βασανιστή της, η συγγραφέας επιλέγει ακόμη ένα καυτό θέμα από τα αφανή άδυτα της Ελληνικής Ιστορίας. Πρωταγωνιστούν οι Αλεξάνδρα Καζάζου, Άλκηστις Νικολαΐδη, Ρόζα Προδρόμου και Χάρης Τζωρτζάκης σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μωραΐτη. Από 13/12 έως 4/1 η Κάτια Γέρου παρουσιάζει σε συνσκηνοθεσία με τον Αντώνη Morgan Κωνσταντουδάκη τη «Μήδεια» του Ευριπίδη. Ο προδομένος έρωτας και το μίσος που τυφλώνει την ηρωίδα αποτελεί τον πυρήνα του έργου. Στόχος της παράστασης είναι «να ανιχνεύσει τον μηχανισμό που πυροδοτεί την έκρηξη των δυνάμεων του θανάτου, ενάντια σε κάθε λογική, σε κάθε ανάχωμα που στήνει ο πολιτισμός απέναντί τους. Εν τέλει, να τονίσει τον φόβο που εκφράζει ο Ευριπίδης και που διαπερνά και τη δική μας εποχή: τον φόβο αφανισμού της ζωής». Η σκηνοθέτιδα συμπρωταγωνιστεί με τους Νίκο Νίκα, Χρήστο Ντόβα, Ιωάννα Μπιτούνη και Λίνα Φούντογλου.