Κριτική

Γυναίκες του Παπαδιαμάντη

Από -

Σε αυτήν την ωραία σκηνική σύνθεση από διηγήματα του Παπαδιαμάντη έρχεται σε πρώτο πλάνο η –διαχρονική– φιγούρα της γυναίκας ως κατεξοχήν μαχήτριας κι επιβραβεύεται με μια ζεστή σκηνική παρουσίαση.

Αυτό που πρώτα χαίρεται ο θεατής είναι η δραματουργική σύνθεση που έχει υπογράψει ο Πέτρος Ζούλιας. Αντί μιας σπονδυλωτής παράθεσης, απολαμβάνει σε μια ενιαία ιστορία ­διηγήματα του Σκιαθίτη μεγάλου συγγραφέα με κεντρικό άξονα αυτό της «Φόνισσας» Φραγκογιαννούς. Έτσι στη σκηνή πλάθεται ένα «γυναικείο» μανιφέστο, που αποτίνει με τον τρόπο του φόρο τιμής στις ηρωίδες του Παπαδιαμάντη, τις μητέρες, συζύγους, κόρες ή νύφες, γυναίκες κακοπαθημένες, βιοπαλαίστριες, στηρίγματα μιας Ελλάδας παλιάς, ναι, αλλά σε σημεία της ακόμη παρούσα και γι’ αυτό επίκαιρη. Η γλώσσα του συγγραφέα, που αποτυπώνει γλαφυρά αυτήν την ακόμη οικεία Ελλάδα, δεν έχει χάσει ίχνος από την ικμάδα της· αντιθέτως γεμίζει τη σκηνή σχεδόν ως τρισδιάστατη παρουσία.

Η σκηνοθεσία του Ζούλια κινείται σε αναμενόμενο πλαίσιο, με την αφήγηση να εναλλάσσεται με τη δράση και κάποια –περιττά– ηχητικά και οπτικά εφέ που υποβάλλουν ατμόσφαιρα στις πλέον δραματικές στιγμές. Το στοίχημα όμως κερδίζεται στην ουσία από την ανεπιτήδευτη απλότητα της γενικότερης σκηνικής σύλληψης και εικόνας, που ενίοτε δημιουργεί μια εκκλησιαστική αίσθηση (σκηνικά-κοστούμια: Αναστασία Αρσένη, φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη) και, κυρίως, από τις ερμηνείες.

Η Νένα Μεντή δίνει τον τόνο ως Φραγκογιαννού, με μια ερμηνεία γεμάτη δύναμη και πάθος, χωρίς όμως υπερβολές, ενώ και η υπόλοιπη πεντάδα στέκεται ισάξια δίπλα της· όχι μόνο η ούτως ή άλλως εξαιρετικά έμπειρη –κυριαρχεί με τη μεστή παρουσία της– Έρση Μαλικένζου αλλά και οι νεότερες Χριστιάννα Ματζουράνη, Ευγενία Δημητροπούλου, Μαριάννα Τουντασάκη κι Έφη Σακελλαρίου.

ΧΩΡΑ Αμοργού 20, Κυψέλη, 2108673945. Διάρκεια: 90΄.

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό θεάτρου