Πρόσωπο

Ευριπίδης Λασκαρίδης: Ο καλλιτέχνης που εμπλουτίζει το λεξιλόγιο του σημερινού θεάτρου

Από -

Εξερευνώντας πτυχές της αρχαίας και της σύγχρονης ελληνικής ταυτότητας με τη νέα του δουλειά, το «Osmosis» που ανεβαίνει στη Μικρή Επίδαυρο (σύντομα θα ανακοινωθούν νέες ημερομηνίες παράστασης), ο Ευριπίδης Λασκαρίδης συνεχίζει να διευρύνει τα όρια του θεάτρου και του χορού.

©Elina Giounanli
©Elina Giounanli

Ευρηματικός σκηνοθέτης και θαυμάσιος περφόρμερ, ο Ευριπίδης Λασκαρίδης έχει κερδίσει τις εντυπώσεις και στη διεθνή σκηνή, παρουσιάζοντας έργα του σε περισσότερα από τριάντα φεστιβάλ και ιδρύματα σε όλο τον κόσμο, όπως η Lyon Biennale de la Danse, το Palais de Tokyo, το Barbican Pit και το Public Theater στη Νέα Υόρκη. Ο πρώτος του ρόλος ήταν στον «Οδυσσεβάχ» της Ξένιας Καλογεροπούλου, το 1993. Από το 1995 συμμετείχε σε έργα του Δημήτρη Παπαϊωάννου και του Ρόμπερτ Ουίλσον, το 2000 ξεκίνησε το δικό του σκηνοθετικό έργο για τη σκηνή και την οθόνη και το 2010 ίδρυσε την ομάδα Osmosis. Οι δημιουργίες του που μας έκαναν να τον ξεχωρίσουμε είναι το «Ώσμωση» (2012), το «Relic» (2015), το «Titans» (2017) και το «Elenit» (2019), έργα μπολιασμένα με χιούμορ, στοχαστική μελαγχολία κι ένα γκροτέσκο στοιχείο.

Ο Λασκαρίδης απέρριψε την άποψη ότι θέατρο σημαίνει μόνο έργο κειμένου, και η σκηνική γλώσσα που ανέπτυξε δεν είναι αμιγώς θεατρική ή χορευτική· δανείζεται στοιχεία από το μπουρλέσκ, το τσίρκο, τον κινηματογράφο, από όλες τις παραστατικές τέχνες, οπότε τα έργα του βρίσκονται ανάμεσα στις κατηγορίες. Το πολύ ενδιαφέρον δε, είναι το γεγονός ότι ανάγει τη μεταμόρφωση σε δομικό και οργανικό στοιχείο της σκηνικής αφήγησης, στοιχείο που τον ωθεί να διευρύνει τα εκφραστικά μέσα και να ανοίξει τα σύνορα που χωρίζουν την έκφραση του σώματος από τις προσλαμβάνουσες του θεατή, μιλώντας μια γλώσσα που είναι κατανοητή από όλους.

banner
©Elina Giounanli
©Elina Giounanli

Προσκεκλημένος φέτος στο Φεστιβάλ Επιδαύρου, ο Ευριπίδης Λασκαρίδης θα παρουσιάσει το έργο «Osmosis» που έχει αρκετά αυτοαναφορικά στοιχεία. Δεν πρόκειται για μια ανανεωμένη πρόταση της παράτασης «Ώσμωση», που παρουσίασε στην Πειραιώς 260 το 2012, αλλά για ένα νέο έργο. Σ’ ένα χώρο που είναι αφιερωμένος στο θεό Διόνυσο, ο άξονας γύρω από τον οποίο στρέφεται η αφήγηση είναι η εξερεύνηση ενός προσωπικού δρόμου σύνδεσης με τα διάφορα είδη του αρχαίου θεάτρου. Η αίσθηση του παρελθόντος απλώνεται πάνω από την παράσταση και ενώνεται με το σήμερα με στόχο να εκπέμψει συγκινησιακούς κραδασμούς.

Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης πρωταγωνιστεί μαζί με τους Αμαλία Κοσμά και Ευθύμιο Μοσχόπουλο. Σύμβουλος δραματουργίας είναι ο Αλέξανδρος Μιστριώτης. Τα κοστούμια φιλοτέχνησε ο Άγγελος Μέντης, τα σκηνικά είναι του Λουκά Μπάκα και η πρωτότυπη μουσική - ηχητικός σχεδιασμός του Γιώργου Πούλιου. Η παράσταση θα παιχτεί στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου στις 6 & 7 Αυγούστου, με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους.