Νέα

Εθνικό Θέατρο: εκπαιδεύοντας το κοινό

Από -

Οι λέξεις εκπαίδευση, ψυχαγωγία (ως αγωγή της ψυχής), πνευματικότητα, Ιστορία επαναλαμβάνονταν συχνά στη συνάντηση του Δημήτρη Λιγνάδη με τους δημοσιογράφους και τους εκπροσώπους Τύπου, όπου, χωρίς να επιμείνει στο ρεπερτόριο της σεζόν (καθώς αυτό έχει ήδη ανακοινωθεί), επικεντρώθηκε στην παρουσίαση του συνολικότερου οράματός του για το Εθνικό Θέατρο, το οποίο αφορά την επιτέλεση του (εκ)πολιτιστικού και (εκ)παιδευτικού του ρόλου, και μάλιστα όχι μόνο από την πλευρά του ρεπερτορίου αλλά της συνολικής του λειτουργίας (Δραματική Σχολή, κοινωνική δράση κ.λπ.). Ως γενικό μότο αυτού του οράματος επέλεξε το στίχο του Ανδρέα Εμπειρίκου «Πάρε την λέξι μου, Δώσε μου το χέρι σου», περιγράφοντας έτσι τη σχέση θεάτρου και κοινού, στην οποία το Εθνικό προσφέρει πνευματικότητα και ως ανταπόδοση ζητάει την αγάπη και τη συμμετοχή ολόκληρου του ελληνικού λαού. Το Εθνικό ως θεατρικός οργανισμός που ανήκει σε όλους τους Έλληνες, καθώς αιμοδοτείται και χρηματοδοτείται από αυτούς, βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα του Δημήτρη Λιγνάδη και καθορίζει έναν από τους άξονες στους οποίους στηρίζει το όραμά του: μιλώντας για το δίπολο «Εύρος-Βάθος», ο Λιγνάδης περιέγραψε με δύο λέξεις έναν προγραμματισμό ρεπερτορίου και δράσεων που (φιλοδοξεί να) αποτελεί έναν εκπαιδευτικό και ερευνητικό πυλώνα προσβάσιμο και ανοιχτό στο σύνολο του ελληνικού λαού.

Ο Δημήτρης Λιγνάδης και η Αναπληρώτρια Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου, Έρι Κύργια.
Ο Δημήτρης Λιγνάδης και η Αναπληρώτρια Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου, Έρι Κύργια.

Η έρευνα, ο πειραματισμός, η δοκιμή είναι, επίσης, έννοιες που τον απασχολούν. Η σκηνή Κατίνα Παξινού του Ρεξ (εκεί όπου στεγαζόταν η Πειραματική Σκηνή) παραμένει ο βασικός χώρος που θα φιλοξενεί ερευνητικές δράσεις, σεμινάρια και πειραματικές παραστάσεις, ενώ ειδικά γι’ αυτή τη σεζόν, το πρόγραμμά της θα αφορά το αρχαίο δράμα και τα αρχαιόθεμα έργα. Παρ’ όλ’ αυτά, κατά τα λεγόμενά του, ο πειραματισμός θα διέπει κάθε σκηνή του θεάτρου, γι’ αυτό και η αυτόνομη παρουσία της Πειραματικής Σκηνής, με δικούς της καλλιτεχνικούς υπεύθυνους, παύει να υφίσταται. Μία ακόμη αλλαγή αφορά την ονοματοδοσία του Ισογείου του Ρεξ, που μετονομάζεται σε Ισόγειο Ρεξ-Ελένη Παπαδάκη, τιμώντας μία ακόμη σπουδαία Ελληνίδα ηθοποιό, δίπλα στη Μαρίκα Κοτοπούλη και την Κατίνα Παξινού που κοσμούν με το όνομά τους την κεντρική σκηνή και το υπόγειο του Ρεξ, αντίστοιχα.

Όσον αφορά την ερχόμενη σεζόν 2020-21, ο Δημήτρης Λιγνάδης προχώρησε στην ανακοίνωση των σκηνοθετών που θα συνεργαστούν με το θέατρο. Ανάμεσά τους είναι ο απερχόμενος Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Στάθης Λιβαθινός, καθώς και οι: Δημήτρης Καμαρωτός, Δημήτρης Καραντζάς, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Γιώργος Κιμούλης, Δημήτρης Τάρλοου, Κωνσταντίνος Ρήγος, Γιώργος Νανούρης, Θάνος Παπακωνσταντίνου, Βασίλης Μπισμπίκης, Αμαλία Μουτούση, Άντζελα Μπρούσκου και Μάρθα Φριντζήλα. Το ρεπερτόριο μένει να ανακοινωθεί αργότερα, ίσως στην επόμενη από τις τακτικές (ανά τρίμηνο) συναντήσεις που σκοπεύει να καθιερώσει ο Δημήτρης Λιγνάδης με τους εκπροσώπους του Τύπου.