Focus

Έρχεται ο «Edmond», για μόλις δεύτερη φορά στην Ελλάδα

Από -

Με τον πολυγραφότατο και ακόμη ενεργό Αμερικανό συγγραφέα Ντέι­βιντ Μάμετ το ελληνικό θέατρο έχει αναπτύξει μια ιδιότυπη σχέση. Δείχνει να τον έχει κατοχυρώσει ως δημιουργό της «Ολεάννας», άντε και του «Αμερικάνικου βούβαλου» και των «Οικόπεδων με θέα», με αποτέλεσμα να βλέπουμε σπανιότατα κάποιο άλλο από τα δεκάδες έργα που έχει υπογράψει. Ο «Edmond», που έρχεται στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης (από την Πέμπτη 6/2, σκηνοθεσία: Μαριάννα Κάλμπαρη), είναι ένα από αυτά κι έχει παρασταθεί μόνο μία φορά στην Ελλάδα, και μάλιστα εκτός αθηναϊκού κέντρου (ΚΘΒΕ, 1990).

Είναι γεγονός ότι ο Μάμετ, ο κατεξοχήν σύγχρονος αμφισβητίας του αμερικανικού μύθου, δείχνει με μια πρώτη ματιά «πολύ Αμερικάνος». Δεν είναι τυχαίο το ότι οι πρώτες ελληνικές αντιδράσεις απέναντι στο συγκεκριμένο έργο ήταν πως η περιθωριακή πλευρά της Νέας Υόρκης δεν μπορεί να συνδεθεί με την ελληνική πραγματικότητα. Τώρα, εν έτει 2020, με το ρατσισμό, το σεξισμό και την τυφλή βία σε έξαρση, ποιος μπορεί να το υποστηρίξει αυτό; Κάτι «τόσο αμερικάνικο» αποδεικνύεται τελικά παγκόσμιο, δικαιώνοντας τον Μάμετ που υποστήριζε πως έγραψε μια «αλληγορία για τη σύγχρονη κοινωνία».

Στο «Edmond» ο Μάμετ επιχειρεί να συμπυκνώσει τη χρεοκοπία του λευκού Δυτικού, ο οποίος πορεύεται με οδηγό τις βαθιά ρατσιστικές, σεξιστικές και ομοφοβικές πεποιθήσεις του, μαζί με την οργή για ένα σύστημα που βγάζει τη χειρότερη πλευρά του. Ο ήρωας είναι ένας γιάπης που, εξαιτίας μιας επίσκεψης σε μια μάντισσα, παρατάει σπίτι και σύζυγο και αρχίζει μια περιπλάνηση στη νυχτερινή Νέα Υόρκη του περιθωρίου. Αυτή η περιπλάνηση ξεκινάει από στριπτιζάδικα και πορνεία, για να καταλήξει στο φόνο και στη φυλακή, και είναι στην πραγματικότητα μια κάθοδος στην άβυσσο της ανθρώπινης ύπαρξης. Η κινηματογραφική δομή του με τις είκοσι τρεις σύντομες σκηνές, τους κοφτούς διαλόγους και την εφιαλτική ατμόσφαιρα το καθιστούν δελεαστικό, όχι όμως εύκολο εγχείρημα, καθώς είναι ένα έργο που ξεβολεύει κι ενοχλεί, ίσως το πιο σκληρό που έχει γράψει ο Μάμετ.

Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης τον απαιτητικό ρόλο του Έντμοντ ερμηνεύει ο ταλαντούχος Γιάννος Περλέγκας, ενώ τους υπόλοιπους μοιράζονται οι Κωσταντίνα Τάκαλου, Δημήτρης Πασσάς, Σταύρος Καλλιγάς, Βάλια Παπαχρήστου, Δημήτρης Μαγγί­νας, Μαριλένα Μόσχου και Παναγιώτης Ρενιέρης. Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι της Χριστίνας Κάλμπαρη, η μουσική της Nalyssa Green και οι φωτισμοί της Στέλλας Κάλτσου.

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό θεάτρου

Σχετικά Θέματα