Ρεπορτάζ

Δραστήριο το Εθνικό ετοιμάζει το δικό του ανοιχτό θέατρο

Από -

«Λένε ότι ο θεός δίνει στον καθένα αυτό που μπορεί ν’ αντέξει. Έχω μάθει το παιχνίδι της ζωής να μην σταματήσω να το βλέπω ως παιχνίδι. Όσο κι αν προγραμματίζεις κάποιος άλλος, πιο πάνω από σένα, παίζει ζάρια». Με αυτές τις σκέψεις καλωσόρισε τους δημοσιογράφους χθες βράδυ ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Δημήτρης Λιγνάδης στο Σχολείον, το χώρο όπου στεγάζεται η Δραματική Σχολή του Εθνικού κι όπου στήνεται ένα ολοκαίνουργιο ανοιχτό θέατρο 1.200 θέσεων στην Πειραιώς 52.

Άμεσος, ευθύς και δραστήριος ο Δημήτρης Λιγνάδης έδειξε πως το αντίδοτο στον ιό της αδράνειας και της απελπισίας είναι η δραστηριότητα και πως βασική παράμετρος για τη σωστή λειτουργία του Εθνικού Θεάτρου είναι η συνεργατικότητα. Σε αυτή ποντάρει και βάση αυτής μπόρεσε το επιτελείο του Εθνικού να εργαστεί πάνω στη προσαρμογή του καλλιτεχνικού προγράμματος που είχε δημιουργήσει πριν την έλευση του COVID-19, να θέσει σε εφαρμογή δράσεις κατά την διάρκεια της πανδημίας, να επεξεργαστεί ιδέες σε σχέση με τη σύνδεση ψηφιακής τεχνολογίας-θεάτρου, να προετοιμάσει τις δυο καλοκαιρινές παραγωγές, τους «Πέρσες» του Αισχύλου και τη «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη αλλά και, τις παραγωγές που θα παρουσιαστούν στους αρχαιολογικούς χώρους στο πλαίσιο της δράσης «Όλη η Ελλάδα - Ένας πολιτισμός» που διοργανώνει το Υπουργείο Πολιτισμού. Παράλληλα ξεκίνησε και σε λίγο ολοκληρώνει την κατασκευή ενός ανοιχτού θεάτρου 1.200 θέσεων στο βιομηχανικό τοπίο του Σχολείον με την ευγενική χορηγία του κοινωφελούς Ιδρύματος Ι. Σ. Λάτση και Μαριάννας Λάτση.

«Σηκώθηκε ένας κουρνιαχτός, αφού καταλαγιάσει θα μπορέσουμε να μιλήσουμε για το πώς θα θεραπεύσουμε κάποιες πληγές που βγήκαν στην επιφάνεια» είπε ο Δημήτρης Λιγνάδης μιλώντας για τη δυσχερή οικονομική κατάσταση και το αβέβαιο μέλλον των καλλιτεχνών. Σχολιάζοντας την κίνηση των Support Art Workers δήλωσε: «Βρίσκω την κίνηση δικαιολογημένη, την καταλαβαίνω απόλυτα. Δυστυχώς όταν κάποιος δεν έχει να φάει, δεν έχει ορίζοντα δημιουργίας. Καταλαβαίνω τι είναι ένας καλλιτέχνης να βλέπει μαύρο, αλλά η επίλυση δεν είναι ένα απλό πράγμα. Επειδή βρέθηκα σε μία θέση ευθύνης καταλαβαίνω ότι και οι κρατικοί φορείς βλέπουν τη μεγάλη εικόνα. Το Εθνικό έχει περιορισμούς στις συμβάσεις και συγκεκριμένα οικονομικά δεδομένα. Δεν είναι εύκολο κανείς να αποφασίσει με δεδομένα που αλλάζουν κάθε μέρα. Αποτυπώνω μία κατάσταση, δεν την αξιολογώ».

Οι δράσεις του Εθνικού σε περίοδο καραντίνας

Σύμφωνα με τα συμβόλαια που είχε μέχρι την αρχή της καραντίνας το Εθνικό, κάλεσε όλους τους καλλιτέχνες θα στείλουν βιντεοσκοπημένες δράσεις όπως π.χ. αναγνώσεις. Κάποιες προβλήθηκαν και κάποιες θα υπάρξουν στο site του Εθνικού. Προσφάτως επιστέγασε μία συνεργασία με τον ΕΟΤ για το άνοιγμα διαύλων επικοινωνίας με τους τουρίστες, ενώ άλλες δράσεις την περίοδο της καραντίνας ήταν οι online μεταδόσεις βιντεοσκοπημένων παραστάσεων, αιμοδοσία που διοργάνωσε το Σωματείο Εργαζομένων Εθνικού Θεάτρου, κατασκευή μασκών, έγιναν εργασίες υποδομής, συνεχίστηκαν τα Μαθήματα της Δραματικής Σχολής μέσω διαδικτύου, έγιναν διαδικτυακά εργαστήρια του Μικρού Εθνικού, βιντεοσκόπηση ανάγνωσης κειμένων από τα σχολικά βιβλία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας για την Εκπαιδευτική Τηλεόραση σε σκηνοθεσία της Σοφίας Βγενοπούλου, ένα πρωτότυπο παιδικό πρόγραμμα με αναγνώσεις λογοτεχνικών κειμένων από τα ανθολόγια του Δημοτικού Σχολείου που μεταδίδεται στην ΕΡΤ2., βιντεοσκόπηση των παραμυθιών «Κάνω αυτό που μου αναλογεί» (Αφρική) και «Κι αυτό θα περάσει» (Μέση Ανατολή), παραμύθια που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα των Παραμυθάδων του Εθνικού Θεάτρου. Πολύ σημαντικό δε, είναι το γεγονός ό,τι ξεκινούν οι ακροάσεις για το έργο που θα παρουσιάσει τον ερχόμενο χειμώνα η Σοφία Βγενοπούλου στην Παιδική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, το «I believe in unicorns» του Michael Morpurgo.

Οι επιδαύρειες παραστάσεις

Στη μορφή που έχει το Φεστιβάλ της Επιδαύρου φέτος το Εθνικό Θέατρο θα έχει διπλή παρουσία. Τους «Πέρσες» του Αισχύλου σκηνοθετεί ο Δημήτρης Λιγνάδης με πρωταγωνιστές τους Λυδία Κονιόρδου, Νίκο Καραθάνο, Αργύρη Ξάφη, Βασίλη Αθανασόπουλο, Λαέρτη Μαλκότση, Αργύρη Πανταζάρα, Δημήτρη Παπανικολάου, Γιάννο Περλέγκα κ.ά. (24 με 26 Ιουλίου). Τη «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη θα σκηνοθετήσει ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος που δοκιμάζεται για πρώτη φορά σε σκηνοθεσία μεγάλης κλίμακας με πρωταγωνιστές τους Βίκυ Σταυροπούλου, Στεφανία Γουλιώτη, Πάρη Αλεξανδρόπουλο, Μάνο Βαβαδάκη, Βίκυ Βολιώτη, Γιάννη Κότσιφα, Αγορίτσα Οικονόμου, Νίκο Ψαρρά κ.ά. (31 Ιουλίου με 2 Αυγούστου).

Το Φεστιβάλ Αθηνών δεν έχει ανοίξει ακόμα τα χαρτιά του σχετικά με τον επιτρεπτό αριθμό θεατών στο θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου αλλά ο Δημήτρης Λιγνάδης έχει μειωμένη προσμονή για τα έσοδα καθώς ο αριθμός των θεατών υπολογίζεται να είναι αρκετά μειωμένος. «Ότι σχεδιάζεται και υλοποιείται δεν γίνεται αναίμακτα γιατί είμαστε ένας οργανισμός, ο οποίος έχει τις δικές του συμβάσεις με τους εργαζόμενους, τη δική του διάρθρωση για τις βάρδιες κλπ. Όχι ελαφρά τη καρδία, αποφασίσαμε να γίνουν αυτά τα τριήμερα και μετά οι παραστάσεις να συνεχίσουν την πορεία τους. Η "Λυσιστράτη" θα παιχτεί στο νέο ανοιχτό θέατρο του Εθνικού και οι "Πέρσες" θέλουμε σε συνεργασία με τις περιφέρειες να ταξιδέψουν σε άλλα ανοιχτά θέατρα».

Οι παραστάσεις στους αρχαιολογικούς χώρους

Στο πλαίσιο της δράσης «Όλη η Ελλάδα - Ένας πολιτισμός» που διοργανώνει το Υπουργείο Πολιτισμού στους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας το Εθνικό Θέατρο θα παρουσιάσει τρεις παραστάσεις, χωρίς να έχει αποσαφηνιστεί ο ακριβής τόπος από το ΥΠΠΟΑ.

Τα «Σπουδαία ερείπια» είναι μια σύνθεση των Στέφανου Καβαλλιεράκη και Άγγελου Κουτσολαμπρόπουλου που ιχνηλατεί την Ελλάδα με τα μάτια των ξένων ταξιδιωτών (16 ος - 19 ος). Τη σκηνοθεσία ανέλαβε η Νατάσα Τριανταφύλλη και στη διανομή θα δούμε τους Πάρι Θωμόπουλο, Ελευθερία Πάγκαλου, Βασίλη Παπαδημητρίου, Νατάσσα Σφενδυλάκη, Αινεία Τσαμάτη, Δήμητρα Χαριτοπούλου. Η «Αθηναίων Πολιτεία» δεν είναι το κείμενο του Αριστοτέλη αλλά ένα κείμενο που έχει την υπογραφή του Γιάννη Λιγνάδη στη μετάφραση και τη διασκευή, της Ανδρονίκης Μακρή στην ιστορική τεκμηρίωση-επιμέλεια και του σπουδαίου Βασίλη Παπαβασιλείου στη σκηνοθεσία. Παίζουν οι Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Μάνος Βαβαδάκης, Κώστας Κοράκης, Άγγελος Μπούρας, Κατερίνα Πατσιάνη. Στην αγγλική γλώσσα θα παιχτεί «Το αμάρτημα της μητρός μου» του Γ. Βιζυηνού» σε σκηνοθεσία της Δανάης Ρούσσου, σύνθεση του Νίκου Κυπουργού και με ερμηνεύτρια τη Ρένα Κυπριώτη.

Αναλυτικές πληροφορίες από τον οδηγό θεάτρου

Σχετικά Θέματα