Νέα

Τι θα δούμε στο Προσκήνιο το φετινό φθινόπωρο;

Από -

Είχε χαιρετισθεί ως μία από τα πιο ελπιδοφόρες ειδήσεις του περσινού καλοκαιριού η πληροφορία πως ο Δημήτρης Καραντζάς, από τους πλέον δραστήριους και ανήσυχους Έλληνες δημιουργούς, θα αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση του θεάτρου Προσκήνιου. Η πανδημία ανέκοψε τα σχέδια του το περασμένο φθινόπωρο και την πρεμιέρα της «Φαίδρας» της Μαρίνας Τσβετάγιεβα, αλλά μόνο προσωρινά, καθώς η ομάδα του Προσκηνίου ανακοίνωσε το πρόγραμμά του για την ερχόμενη σεζόν, που στην παρούσα φάση αφορά σε τρεις παραστάσεις αλλά και σε μια σειρά δράσεων, που δίνουν μια εικόνα για το συνολικό καλλιτεχνικό όραμά του.

«Η δημιουργία ενός χώρου έρευνας πάνω στο θέατρο και ανάπτυξης των συνθηκών που θα δώσουν το δικό τους στίγμα στην τέχνη μας» αναφέρεται στο σκεπτικό της ομάδας, που συνοδεύει την ανακοίνωση της έναρξης λειτουργίας του θεάτρου, και είναι πράγματι ιδιαιτέρως σημαντική η δημιουργία ενός χώρου που θα επιτρέπει την έρευνα, όπου θα δουλεύει μαζί ένας σταθερός πυρήνας συντελεστών, χωρίς να αποκλείονται -αντιθέτως επιδιώκονται- οι συνεργασίες με άλλους καλλιτέχνες, όπου θα διοργανώνονται θεματικά φεστιβάλ και που θα πλαισιώνει τη λειτουργία του με μια σειρά από πολιτιστικές δράσεις, προεκτείνοντας και εμβαθύνοντας στην κατεξοχήν θεατρική λειτουργία του.

Και είναι σημαντική γιατί αυτό που πραγματικά έχει λείψει από το θέατρο όχι απλώς της πανδημικής εποχής αλλά των χρόνων της κρίσης, κατά τα οποία η θεατρική παραγωγή βρέθηκε σε μία φρενίτιδα αριθμών, είναι η «πολυτέλεια» της ύπαρξης σταθερών θεατρικών πυρήνων με συνέχεια και συνέπεια, με ό,τι αυτή συνεπάγεται σε επίπεδο έρευνας, πειραματισμού, συνεργασιών, μεθόδων, εξέλιξης της θεατρικής τέχνης και τελικών αποτελεσμάτων.

Πίσω από αυτό το όραμα βρίσκονται μαζί με τον Δημήτρη Καραντζά ο Μάριος Τάγαρης και ο Γιαννούζος Δεμέστιχας, δηλαδή οι άνθρωποι της καλλιτεχνικής εταιρείας ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ, με τους οποίους συνεργάστηκε γόνιμα ο σκηνοθέτης σε μια σειρά παραστάσεων αρχής γενομένης των «Νεφελών», το καλοκαίρι του 19 (ακολούθησαν: «Τρεις αδελφές», Θέατρο Βεάκη 2020, «Οιδίπους»,καλοκαίρι 2020, «1821: Η Επιθεώρηση», Δημοτικό Θέατρο Πειραιά 2021), και με τους οποίους προχώρησαν σε ένα σχέδιο λειτουργίας του θεάτρου με την ελπίδα να προσφέρουν -όπως σημειώνουν- «τροφή για σκέψη και με την ανάγκη να ανταλλάξουμε ερεθίσματα ακόμα και στις πιο δυσχερείς συνθήκες. Η τέχνη είναι ένα ζωτικό πεδίο που οφείλει να αφομοιώνει τις εκάστοτε κοινωνικές συνθήκες και να παραμένει πάντα ενεργό».

banner

Κύριοι άξονες και θεματικές του χώρου, τουλάχιστον γι’ αυτή τη σεζόν θα είναι η «τραγωδία δωματίου», η μελέτη του κλασικού ρεπερτορίου και η ανάδειξη της σύγχρονης δραματουργίας και των νέων δημιουργών. Συγκεκριμένα, θα παιχτούν, σε εναλασσόμενο ρεπερτόριο: η «Φαίδρα» της Μαρίνας Τσβετάγιεβα (σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά), η μεταγραφή του γνωστού μύθου του Ιππόλυτου και της Φαίδρας που εμβαθύνει στις πιο κρυφές πτυχές του έρωτα, με τους Κωνσταντίνο Αβαρικιώτη, Στεφανία Γουλιώτη, Αλεξία Καλτσίκη, Νίκο Μάνεση και Μιχάλη Σαράντη(Οκτ. 21-Απρ. 22),και ο «Θείος Βάνιας» του Τσέχοφ (σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά), σε μια εκδοχή δωματίου, ως μια μελέτη της αλληλεξάρτησης των ηρώων και της αναγκαστικής τους συνύπαρξης σε ένα τραπέζι πρωϊνού, με τους Αντώνη Αντωνόπουλο, Ξένια Καλογεροπούλου, Χρήστο Λούλη, Ηρώ Μπέζου, Φιντέλ Ταλαμπούκα, Θεοδώρα Τζήμου, ΝίκοΧατζόπουλο και Μαρία Φιλίνη (Ιαν-Απρ. 22).

Επίσης, προσκεκλημένη του θεάτρουθα είναι η Γεωργία Μαυραγάνη, με την παράσταση «Ο Λόγος - Ένας θρύλος, σήμερα». Αντικείμενο της μελέτης της θα είναι «Ο Λόγος» του Kaj Munk, ένα άγνωστο θεατρικό έργο με θέμα την πίστη, που έχει αποδοθεί κινηματογραφικά το 1958 από τον Ντράγιερ και θα παρουσιαστεί πρώτη φορά από σκηνής στην Ελλάδα, με τον Άρη Μπαλή στον κεντρικό ρόλο (Απρ.-Μάιος 22).

Τέλος, το Προσκήνιο ανακοινώνει την έναρξη της συνεργασίας του με τις εκδόσεις Νεφέλη, που θα πάρει διάφορες μορφές (λέσχη ανάγνωσης, δράσεις και συζητήσεις γύρω από τα έργα, κ.ά.), με βασικό στόχο να φέρουν«το αναγνωστικό κοινό πιο κοντά στο θέατρο και τους θεατρόφιλους πιο κοντά στις θεατρικές εκδόσεις, ανοίγοντας κανάλια επικοινωνίας και ενισχύοντας τους δεσμούς δύο δυναμικών τομέων του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού».