Θέμα

4 +1 tips για την παράσταση της Αποστολίας Παπαδαμάκη στην αρχαία Ζάκρο

Από -

Η Αποστολία Παπαδαμάκη έχει χορογραφήσει πρωτότυπες παραστάσεις σε σημαντικά τοπόσημα: Ναό Επικούριου Απόλλωνα, Δήλο, Αρχαία Ζώνη Μεσημβρίας. Αυτή τη φορά στο πλαίσιο του θεσμού προγράμματος «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» παρουσιάζει (23 & 24 Ιουλίου) την παράσταση «Όλα Είναι Ένα» στον αρχαιολογικό χώρο της Κάτω Ζάκρου, στα Μινωικά Ανάκτορα της Κρήτης. Τι την ενέπνευσε, γιατί επέλεξε το Μινωικό Ανάκτορο και τι άλλο ετοιμάζει; Η Αποστολία Παπαδαμάκη μας απαντά σε πρώτο πρόσωπο.

Η γέννηση της ιδέας

Επισκέφθηκα την Ζάκρο στις αρχές Μαΐου, μέσα στον εγκλεισμό. Μαγεύτηκα. Ένιωσα πως ο τόπος με κάλεσε να προσφέρω μια παράσταση-εμπειρία για να θυμηθούμε πώς «Όλα Είναι Ένα», πώς όλα κινούνται αέναα προς την ίδια κατεύθυνση, ακριβώς όπως τα ουράνια σώματα, οι εποχές, αλλά και αυτή η ζωή, επανέρχονται στο ίδιο σημείο χωρίς να σταματούν ή να εξαφανίζονται. Όλα σχηματίζουν έναν τέλειο κύκλο, το μόνο σχήμα που δεν έχει αρχή ή τέλος.

Τι θα δει το κοινό

Την παράταση διατρέχουν μνήμες και θραύσματα, σπείρες και στροβιλισμούς. Λέξεις και Ήχοι που μιλούν οι αρχαίες πέτρες. Τελετουργικά βήματα παιδιών και κυματισμούς στα φύλλα των δέντρων. Άγνωστα πρόσωπα που έρχονται να δουν την παράσταση με μια λαμπερή σπίθα στο βλέμμα που πάλλονται με το φως της Πανσελήνου. Ατέρμονα κύματα που γίνονται ανάσες και ενώνονται με την Φύση που μας δίνει απλόχερα ότι χρειάζεται για να είμαστε πνεύματα ελεύθερα, δημιουργικά και φωτεινά.

banner

Η ιδιαιτερότητα του αρχαιολογικού χώρου της Κάτω Ζάκρου

Ένας τόπος ευλογημένος, μια λιμενική Μινωική πόλη της εποχής του Χαλκού, με μυστικά χαρίσματα, ανέγγιχτος ακόμα από τον χρόνο, εξαφανίστηκε από τον χάρτη της ιστορίας το 1400 π.χ. Η Ζάκρος. Οι Μινωίτες της Ζάκρου είδαν την Φύση σαν θεότητα, σαν την Μεγάλη Μητέρα που διέπεται από την τρυφερότητα, την αγάπη και τον σεβασμό προς τον ανθρωπο και προς όλα τα πλάσματα, και δημιούργησαν Πολιτισμό που διέπεται από την Αρμονία που περιβάλλει τον Φυσικό κόσμο αλλά και το Σύμπαν.

Χορογραφώντας σε σημαντικά τοπόσημα

Μετά την υποβρύχια παράσταση χορού κάτω από τον Ναό του Ποσειδώνα, νιώθω πως οι ώρες, οι μήνες τα χρόνια που αφιέρωσα μελετώντας, χορογραφώντας ερευνώντας την κίνηση / λογο / ήχο με προετοίμαζε ακριβώς για αυτήν την σύλληψη της μεθοδολογίας της ANAMNESIS. Η δημιουργία πρωτότυπων βιωματικών παραστάσεων, «κυλιόμενης ροής» στον Ναό του Επικούριου Απόλλωνα, στην Δήλο και στην Αρχαία Ζώνη με «μύησαν» στην όσμωση των τεχνών σε ένα περιβάλλον μυστικιστικό. Κατάλαβα πως δεν θέλω να αναβιώσω τίποτα, (άλλωστε το μεγάλο μυστήριο δεν αναβιώνεται) αλλά να συμβιώσω με τον αρχαιολογικό χώρο και να συν δημιουργήσω μαζί με τους θεατές, τέτοιες συνθήκες συγχρονικότητας ώστε το νήμα της Τέχνης να συνεχίζεται με αδιάκοπη εξελικτική πορεία για μια καλύτερη ανθρωπότητα στην οποία το Ελληνικό πνεύμα παίζει καθοριστικό ρόλο.

Τι άλλο θα φέρει το project Anamnesis

Ονειρεύομαι να δημιουργήσω μια νέα Υποβρύχια παράσταση Χορού στην Ελευσίνα. Ετοιμάζω το ίδρυμα Anamnesis σε συνεργασία με καλλιτέχνες και οργανισμούς από όλο τον κόσμο, το οποίο ελπίζω να υλοποιηθεί στα επόμενα τρία χρόνια.