Mια «εποποιία της διαφορετικότητας». Γράφει ο Γιάννης Λεοντάρης

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Λεοντάρης γράφει για την επιλογή του να ανεβάσει, για πρώτη φορά στη χώρα μας, το «Όπως πάει το ποτάμι» του Μάρτιν Σέρμαν στο θέατρο Σταθμός.

Mια «εποποιία της διαφορετικότητας». Γράφει ο Γιάννης Λεοντάρης

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Λεοντάρης γράφει για την επιλογή του να ανεβάσει, για πρώτη φορά στη χώρα μας, το «Όπως πάει το ποτάμι» του Μάρτιν Σέρμαν στο θέατρο Σταθμός με πρωταγωνιστές τους Περικλή Μουστάκη και Μάνο Καρατζογιάννη.

Mια «εποποιία της διαφορετικότητας». Γράφει ο Γιάννης Λεοντάρης - εικόνα 1
Ο σκηνοθέτης Γιάννης Λεοντάρης © Νίκος Πανταζάρας

Δουλεύοντας πάνω στο τελευταίο έργο του σπουδαίου Μάρτιν Σέρμαν και προσπαθώντας να διαχειριστούμε σκηνικά τον θυελλώδη έρωτα ανάμεσα στον ηλικιωμένο πιανίστα Μπο και τον νεαρό διπολικό δικηγόρο Ρούφους, αποδείχτηκε -και για μένα τον ίδιο- δύσκολο να αντιληφθώ την σχέση τους, όχι ως «ειδική» σχέση ανάμεσα σε δύο άνδρες αλλά πολύ απλά, ως σχέση ανάμεσα σε δύο ανθρώπινα πλάσματα. Η πορεία των προβών μετατόπισε και τις δικές μου προσκολλήσεις σε στερεότυπα φύλου. Χρειάστηκε χρόνος για να νιώσω ότι τα σώματα των δύο εξαιρετικών ηθοποιών (Περικλής Μουστάκης και Μάνος Καρατζογιάννης) με τους οποίους είχα την τύχη να συνεργαστώ πρέπει να αντιμετωπιστούν υπερβαίνοντας την έμφυλη ταυτότητά τους. Στο τέρμα αυτής της συναρπαστικής θεατρικής συνάντησης κατακτήθηκε αύτη η πολυπόθητη υπέρβαση. Στόχος μας, να συμβεί το ίδιο και στους θεατές της παράστασής. Δεν προτείνουμε επομένως ένα γκέι έργο σε ένα «ειδικό» κοινό, αλλά μια ερωτική ιστορία που αφορά τους πάντες. Αυτό ακριβώς είναι που διεκδικεί και ο αειθαλής γκέι ακτιβιστής Μάρτιν Σέρμαν γράφοντας το «Όπως πάει το ποτάμι», ανατρέποντας όλα τα στερεότυπα περί «κανονικότητας». Η διαφορετικότητα, γίνεται σεβαστή μόνο στην πράξη, όταν παύει να είναι «διαφορετική» και βιώνεται ως πανανθρώπινη συνθήκη.

Mια «εποποιία της διαφορετικότητας». Γράφει ο Γιάννης Λεοντάρης - εικόνα 2
Περικλής Μουστάκης και Μάνος Καρατζογιάννης στο «Όπως πάει το ποτάμι» © Νίκος Πανταζάρας

Τι σημαίνει άλλωστε κανονικότητα; Τα τελευταία χρόνια αυτή είναι η αγαπημένη λέξη της εξουσίας. Οι λόγοι, προφανείς. Στο υπαρξιακό πεδίο όμως, είναι και άλλα πράγματα: για άλλους σημαίνει να πορεύονται όπως πάει το ποτάμι, για άλλους ησυχία, για άλλους αρμονία, για άλλους τέλμα. Το δικαίωμα για τον καθένα να επιλέξει αν επιθυμεί να είναι ενταγμένος στο σύστημα και σε θεσμούς κανονικότητας όπως η οικογένεια, ο γάμος, η υιοθεσία, είναι αναφαίρετο. Αυτό ισχύει για όλες και όλους ανεξάρτητα από την όποια ταυτότητα διεκδικούν, ιδεολογική, θρησκευτική ή έμφυλη. Μπορούν όμως σήμερα όλα τα ανθρώπινα πλάσματα να επιλέξουν ελεύθερα αν θα είναι ενταγμένα ή ανένταχτα;

Πολλές από τις πληροφορίες που δίνει το έργο, είναι για τους περισσότερους από εμάς άγνωστες, όπως η περίπτωση του Τζιν Μαλίν, του πρώτου γκέι περφόρμερ στα χρόνια του Μεσοπολέμου και η τραγωδία του δολοφονικού εμπρησμού ενός διάσημου γκέι μπαρ στη Νέα Ορλεάνη με 32 απανθρακωμένους ανθρώπους το 1973. Οι ιστορίες αυτές υπογραμμίζουν το διαχρονικό αίτημα για σεβασμό στη διαφορετικότητα αλλά και τη διαχρονική βία απέναντι στο «διαφορετικό». Τα πρόσφατα παραδείγματα άφθονα, δίπλα μας, στο κέντρο της Αθήνας.

Δεν πρόκειται λοιπόν για ένα «γκέι έργο» αλλά για μία περιπέτεια συναισθημάτων. Αυτή η απολύτως ρομαντική ερωτική ιστορία με ενδιέφερε προσωπικά.Η παράσταση αναζητά τα ημιτόνια κάτω από τη μετωπική και θυελλώδη σύγκρουση της ερωτικής συνάντησης και αγωνίζεται να διατηρήσει τα ερωτήματα ανοιχτά.

Περισσότερες πληροφορίες

Όπως πάει το ποτάμι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 105 '

Με αφετηρία τον ομόφυλο έρωτα δύο ανδρών, το έργο αποτυπώνει τους θριάμβους και τις ήττες του κινήματος των ομοφυλοφίλων, μιλώντας παράλληλα για τη διαφορετικότητα ανεξαρτήτως σεξουαλικής ταυτότητας.

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Κοππέλια": Η Λυρική ανεβάζει το κλασικό μπαλέτο σε νέα χορογραφία Έντουαρντ Κλουγκ

Tο Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει μια νέα φιλόδοξη παραγωγή χορού που έρχεται τον Μάιο στην αίθουσα "Σταύρος Νιάρχος" στο ΚΠΙΣΝ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

"Rabbit hole": Το συναρπαστικό αμερικάνικο δράμα για τρεις τελευταίες παραστάσεις

Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Λυμπερόπουλος, συστήνοντάς μας ένα βραβευμένο σύγχρονο έργο για την απώλεια, ρίχνει αυλαία.

"Αλίφειρα": Τελευταίες παραστάσεις για την πικρή κωμωδία του Ανδρέα Στάικου

Το έργο του συγγραφέα και σκηνοθέτη που αντλεί έμπνευση από την μυστηριώδη αρχαία πόλη της Αρκαδίας ολοκληρώνει τον κύκλο του.

"Ριχάρδος III*": Δείτε πρώτες φωτογραφίες από το έργο του Σαίξπηρ σε διασκευή Ανδρέα Φλουράκη

Ο αστερίσκος στον "Ριχάρδο ΙΙΙ*" καταδεικνύει τις σκοτεινές ιστορίες κατάχρησης εξουσίας πίσω από τις κλειστές πόρτες των προβών, που όλο και πιο συχνά πλέον έρχονται στη δημοσιότητα, στην παράσταση που σκηνοθετεί η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη.

Πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη για τη νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη "The Cenci Family"

Από το Μανχάταν ξεκινά την πορεία της η νέα παράσταση της σκηνοθέτιδας που υπογράφει το έργο μαζί με τον Άρη Ασπρούλη, αντλώντας από το ρηξικέλευθο πνεύμα του Αντονέν Αρτώ και την πραγματική ιστορία της πρώτης γυναίκας που εναντιώθηκε στην πατριαρχία και δολοφονήθηκε.

Προλάβετε το "Μια άλλη Θήβα" τον Μάιο

Η επιτυχημένη παράσταση σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου θα συνεχιστεί για λίγο ακόμη, με τους Θάνο Λέκκα και Δημήτρη Καπουράνη στο δίδυμο του έργου του Σέρχιο Μπλάνκο.

"Πόθεν έσχες" ρωτάνε οι 4Frontal στο θέατρο Βεάκη

Ένας απατεώνας που εκμεταλλεύτηκε τις παθογένειες της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, γίνεται το σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής στο νέο έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη που έρχεται το Μάιο από την επιτυχημένη ομάδα.