Ξύπνα Βασίλη

5

Η μελετημένη, εντελής και καλοκουρδισμένη σκηνική πρόταση πάνω στην κλασική κωμωδία του Ψαθά, ανοίγει έναν δεύτερο κύκλο ζωής με ανανεωμένη διανομή.

Ξύπνα Βασίλη

Με το «Ξύπνα Βασίλη» ο Άρης Μπινιάρης δημιούργησε την πιο εμπνευσμένη σκηνοθεσία του, μία παράσταση-πρόταση, κάτι που αποδεικνύει και ο δεύτερος κύκλος της ζωής της με νέα διανομή. Η πρόταση αυτή ήρθε, μάλιστα, πάνω σε ένα έργο παλαιάς αισθητικής και μάλλον αντιδραστικής ιδεολογίας, μια κωμωδία όπου ο Ψαθάς επιχειρεί να αποδομήσει, μέσα από ένα τυποποιημένο σχήμα, την κυρίαρχη ιδεολογική σύγκρουση της δεκαετίας του ’50 μεταξύ αριστεράς και δεξιάς. Το στόρι είναι λίγο-πολύ γνωστό: ο Βασίλης, υπόδειγμα υπαλλήλου, που μισεί τους κομμουνιστές, συγκρούεται καθημερινά με τον αριστερό συνάδελφό του Μάνο. Μόνο που η τύχη θα τα φέρει έτσι ώστε ο Μάνος να γίνει γαμπρός του, καθώς θα παντρευτεί την, επίσης αριστερών πεποιθήσεων, αδερφή του, Ντίνα. Κι ενώ ο Βασίλης κάποια στιγμή «ξυπνάει» και αποφασίζει να διεκδικήσει το δίκιο του απέναντι στην εργοδοσία, σε άλλη μία στροφή της τύχης ο Μάνος πλουτίζει. Στο άκουσμα της είδησης, ο Βασίλης τρελαίνεται, οδηγείται σε ψυχιατρείο, ενώ μετά την αποθεραπεία του τον περιμένει μια ακόμη χειρότερη έκπληξη, καθώς βλέπει πως το χρήμα έχει μεταλλάξει οριστικά την οικογένειά του.

Ξύπνα Βασίλη - εικόνα 1
© Patroklos Skafidas

Ο Μπινιάρης έστησε μια δαιμόνια θεατρική μηχανή, μια καλοκουρδισμένη κατασκευή, που πιάνεται από τη σχηματικότητα του έργου και την απογειώνει στο έπακρο. Τοποθετεί τη δράση μέσα σε ένα λευκό κουτί, πίσω από μια οθόνη, και χρησιμοποιεί τη μέθοδο της κινηματογράφησης σε πραγματικό χρόνο. Έτσι, η κάμερα συνομιλεί περιπαιχτικά με την τυποποίηση του έργου, καθώς συλλαμβάνει και μεγεθύνει τις εκφράσεις και τις κινήσεις των ηθοποιών, λειτουργώντας ως ενδιάμεσος μεταξύ σκηνής και πλατείας. Μέσα στο άδειο, κατάλευκο σκηνικό (Πάρις Μέξης) εγκιβωτίζεται ο ασπρόμαυρος κόσμος του έργου, έως ότου με την κατάρρευσή του, σε μια σκηνή ανθολογίας που έρχεται σε ένα κομβικό σημείο, η δράση μεταφέρεται αδιαμεσολάβητη μπροστά στους θεατές.

Οι ηθοποιοί της νέας διανομής ακολουθούν με συνέπεια, κέφι και ακρίβεια τη σκηνοθετική καθοδήγηση για έντονα σκιτσαρισμένες ερμηνείες, που δημιουργούν χαρακτήρες-τύπους στα όρια της φάρσας: η Ελένη Ουζουνίδου, υστερική Αντιγόνη, η Άνδρη Θεοδότου, αυστηρή Κυρία Φαρλάκου, η Μαρία Μαντώ Γιαννίκου, χειραφετημένη Ντίνα, ο Ηλίας Μουλάς στον κομβικό ρόλο του Μάνου, ο Γιώργος Παπαγεωργίου και η Λυδία Τζανουδάκη της αρχικής διανομής, ως απολαυστικός ποιητής Φανφάρας και «φτωχή πλην τίμια» υπηρέτρια αντίστοιχα, και ο Λαέρτης Μαλκότσης στον απαιτητικό ρόλο του Βασίλη, που βρίσκεται σε μια εύθραυστη ισορροπία μεταξύ κωμικού και δραματικού. Η μπάντα δίπλα στη σκηνή δίνει τόνο και ρυθμό (ίσως χρειάζεται να χαμηλώσει η ένταση του ήχου), αλλά κυρίως φωτίζει το πίσω κείμενο, χάρη στη δραματικότητα της μουσικής (Φώτης Σιώτας) και την υπόγεια ειρωνεία και μελαγχολία των στίχων (Άρης Μπινιάρης). Άλλωστε, η σκηνοθετική οπτική πάνω στο έργο δεν αφορά την ιδεολογική του παράμετρο, αλλά έχει έντονα υπαρξιακό χαρακτήρα, εξυψώνοντας έτσι μια σχηματική κωμωδία σε υπαρξιακή ιλαροτραγωδία υψηλής τάσης και συγκίνησης.

Περισσότερες πληροφορίες

Ξύπνα Βασίλη

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Τα πειράγματα ανάμεσα σε έναν συντηρητικό υπάλληλο, κολλημένο με τα λαχεία, και τον αριστερό συνάδελφό του είναι ο καμβάς πάνω στον οποίο υφαίνεται αυτή η ξεκαρδιστική ιστορία.

Ιλίσια

Παπαδιαμαντοπούλου 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
25/04/2024

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".