«Bladder Diplomacy»: Γεωπολιτικά παιχνίδια με βαθιές «ρίζες»

Η πρώτη περφόρμανς-διάλεξη του εικαστικού Ζίαντ Αντάρ καταφθάνει στη Στέγη για να αποδείξει ότι η χειραφέτηση ανέκαθεν ξεκινούσε απ’ το χωράφι.

«Bladder Diplomacy»: Γεωπολιτικά παιχνίδια με βαθιές «ρίζες»

Την πρώτη φορά που ο Χένρι Κίσινγκερ, επιδιώκοντας μια ειρηνική συνθηκολόγηση στη Μέση Ανατολή προς όφελος της κυβέρνησης Νίξον, επισκέφθηκε το προεδρικό μέγαρο στη Δαμασκό για να συναντήσει τον τότε πρόεδρο της Συρίας, Χαφέζ αλ-Άσαντ, οι δημοσιογράφοι απ’ το εξωτερικό φοβήθηκαν ότι ο Αμερικανός διπλωμάτης είχε πέσει θύμα απαγωγής. Έξι ολόκληρες ώρες και τριάντα λεπτά αργότερα, ο Κίσινγκερ εξήλθε απ’ την αίθουσα, σώος και αβλαβής, πλην άπρακτος. Ήταν η εποχή μετά τον Ψυχρό Πόλεμο και η Συρία διεκδικούσε τη θέση της στο γεωπολιτικό παιχνίδι με έναν ηγέτη αδίστακτο, στις αποφάσεις όσο και στη διπλωματία του: ο αλ-Άσαντ είχε αναπτύξει μια ιδιάζουσα τακτική «πίεσης», κατά την οποία οι εκπρόσωποι ξένων κρατών υποβάλλονταν μεθοδικά σε ατελείωτες συναντήσεις, όπου σερβίρονταν αφειδώς ροφήματα, μέχρις ότου, εξουθενωμένοι και ανίκανοι να αντισταθούν στο κάλεσμα της κύστης τους, ενδώσουν στο ζητούμενο. Η τακτική αυτή πέρασε στην ιστορία ως «bladder diplomacy».

Αυτό σημαίνει ότι και η περφόρμανς του Ζίαντ Αντάρ θα είναι μια αναμέτρηση για σκληρά νεύρα; Κάθε άλλο. Ο διακεκριμένος κινηματογραφιστής-φωτογράφος εικαστικός απ’ τον Λίβανο, του οποίου έργα περιλαμβάνονται σε συλλογές μουσείων και ιδρυμάτων όπως το Κέντρο Ζορζ Πομπιντού, δοκιμάζεται για πρώτη φορά επί σκηνής με μια διάλεξη-καταπέλτη πάνω στις στρατηγικές χειραφέτησης των λαών μέσα απ’ το χωράφι που τους θρέφει. Με σπουδές στον αγροτικό τομέα, ο Αντάρ ανατρέχει τώρα στο γνωστικό του πεδίο και στην πορεία της γεωργικής παραγωγής όπως διαμορφώθηκε μετά το ’60, αφότου δηλαδή οι αγροτικές διαδικασίες βιομηχανοποιήθηκαν, οι γηγενείς σπόροι αντικαταστάθηκαν από υβρίδια και τα εντομοκτόνα έγιναν απαραίτητα. Αποτέλεσμα, ένα research-based κείμενο (σε συνεργασία με τη συγγραφέα Ράσα Σάλτι) που καταδεικνύει σατιρικά τα δυτικά συμφέροντα στην πονεμένη λεκάνη της Μεσογείου.

«Bladder Diplomacy»: Γεωπολιτικά παιχνίδια με βαθιές «ρίζες» - εικόνα 1

Βασικός πρωταγωνιστής είναι ο τόπος του, ο Λίβανος, καθώς και το κατεξοχήν εξαγώγιμο προϊόν του, η πατάτα, προϊόν με καθοριστικό ρόλο στη σύγχρονη ιστορία, που έδωσε φτηνή τροφή για την εργατική τάξη και εκτίναξε τον καπιταλισμό. Ο Αντάρ, μπροστά στον ορατό κίνδυνο μιας νέας παγκόσμιας επισιτιστικής κρίσης (εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής όσο και της πανδημίας), ψάχνει τη ρίζα του προβλήματος στο παρελθόν, γνωρίζοντας ότι η κατάσταση πλέον είναι έκρυθμη: Τα τελευταία δύο χρόνια, με την ακραία υποτίμηση της λιβανέζικης λίρας, οι αγρότες αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στα υψηλά κόστη σπόρων και λιπασμάτων (που αναγκαστικά εισάγουν), οπότε ξεπουλάνε τις εκτάσεις τους για να ξεχρεώσουν. Το μήνυμα αισιοδοξίας –ότι υπάρχει ακόμη ελπίδα για αυτόνομη γεωργία– απηχεί το έργο που συμπληρώνει, ως δεύτερο μέρος, την περφόρμανς στη Στέγη: το βραβευμένο ντοκιμαντέρ της Μαριάννας Οικονόμου «Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες», όπου μια μικρή ομάδα παραγωγών στην Καρδίτσα υψώνει –με χιούμορ– ανάστημα, καλλιεργώντας βιολογικά έναν παλιό σπόρο ντομάτας.

Περισσότερες πληροφορίες

Bladder Diplomacy

  • Performance
  • Διάρκεια: 132 '

Ο διακεκριμένος Λιβανέζος εικαστικός υπογράφει μια περφόρμανς-ομιλία (στην αγγλική γλώσσα χωρίς υπέρτιτλους), μαζί με τη συγγραφέα Ράσα Σάλτι, που διερευνά και σατιρίζει την επίδραση της παγκοσμιοποιημένης αγροτικής οικονομίας. Την παράσταση συνοδεύει το ντοκιμαντέρ της Μαριάννας Οικονόμου «Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες» (στα ελληνικά με αγγλικούς υπότιτλους).

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2024

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.

"I am falling in love | Εκδοχές πάνω στη Δωδέκατη Νύχτα": Πειραγμένος Σαίξπηρ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά από τον Γιώργο Βαλαή

Ο ανήσυχος δημιουργός αποσυναρμολογεί τη "Δωδέκατη νύχτα" του Ουίλιαμ Σαίξπηρ στη Σκηνή Ωμέγα, εστιάζοντας στις σχέσεις των ηρώων και την ερωτική έλξη που δεν γνωρίζει πρότυπα.

Το "Αλ Τσαντίρι Νιουζ" σε μία και μοναδική παράσταση

Η καυστική, αλλά πάντα χαρούμενη και ξεκαρδιστική, σάτιρα του Λάκη Λαζόπουλου ζωντανά στο Christmas Theater!