Ιχνευταί

2,5

Μια παράσταση που ξεκινάει από τη χαρά μιας πολλαπλής καλλιτεχνικής ανακάλυψης γίνεται πεδίο δοκιμής μιας εκλεκτικιστικής αισθητικής, με άνισα αποτελέσματα και απροσδιόριστο αντίκτυπο στην πλατεία.

Ιχνευταί

Η παράσταση του Μιχαήλ Μαρμαρινού θέλει να μας χαρίσει ένα σπάνιο δώρο, καθώς παρουσιάζει ένα ολιγοπαιγμένο έργο κι ένα από τα ελάχιστα δείγματα ενός ολόκληρου δραματικού είδος (του σατυρικού δράματος, που πήρε το όνομά του από τον Χορό των τραγόμορφων Σατύρων και στην αρχαιότητα έκλεινε την τραγική τριλογία για να αποφορτίσει τους θεατές από τον «έλεο και φόβο» που είχαν προηγηθεί). Η υπόθεση των «Ιχνευτών» κρύβει ένα ακόμη δώρο: την ανακάλυψη της μουσικής, που εκπλήσσει και τους ίδιους τους ήρωες. Ο θεός Απόλλωνας, έχοντας χάσει τα ιερά βόδια του, τάζει ένα χρυσό στεφάνι σε όποιον τον βοηθήσει να τα βρει, κι έτσι ο Σιληνός αναθέτει τη δουλειά στους Σατύρους-Ιχνευτές. Αυτοί, ακολουθώντας τα ίχνη των ζώων, γίνονται ωτακουστές πρωτόγνωρων ήχων, που τους οδηγούν στον Ερμή, τον νόθο γιο του Δία που αναθρέφει η νύμφη Κυλλήνη στα οροπέδια της Αρκαδίας. Εκεί, εκστασιασμένοι, θα διαπιστώσουν πως οι ήχοι προέρχονται από τη λύρα που έχει κατασκευάσει ο Ερμής από ένα καύκαλο χελώνας.

Ιχνευταί - εικόνα 1
© Πάτροκλος Σκαφίδας

Πρόκειται για ένα παραμύθι συγκινητικό και σοφό, που οι στίχοι του εναρμονίζονται με τη φύση και τη συμπαντική λειτουργία και οι ήρωές του είναι θεοί, νύμφες και τραγόμορφα, απόκοσμα όντα. Τα δώρα της παράστασης, όμως, μένουν μάλλον σε κλειστό κύκλο, αφού το εκστατικό αίσθημα έγινε πεδίο δοκιμής μιας εκλεκτικιστικής αισθητικής. Βέβαια, η παράσταση έχει δύο μεγάλα ατού: την ομοιοκατάληκτη μετάφραση του Εμμανουήλ Δαυίδ και τη μουσική που συνέθεσε ο Billy Bultheel, καλλιτέχνης που πειραματίζεται με την ηλεκτρονική και την μπαρόκ πολυφωνική μουσική. Ο Μαρμαρινός την εκμεταλλεύτηκε εξίσου ωραία, βάζοντας τέσσερις μουσικούς, σκορπισμένους στο κοίλον, να κυκλώνουν θεατές και ηθοποιούς με τους ήχους των χάλκινων πνευστών τους. Επίσης, η ανάθεση του Ερμή στον κόντρα τενόρο Steve Katona με την απόκοσμη φωνή, ολοκλήρωσε το αποτέλεσμα της γοητευτικής ηχοτοπίας – η οποία δεν έπαυε πάντως να αισθητικοποιεί και να «εξωραΐζει» ένα έργο που έχει γήινο χαρακτήρα και διονυσιακό πυρήνα.

Στα υπόλοιπα σημεία η παράσταση είναι μάλλον επίπεδη. Γιατί μπορεί ο Χορός να πρωταγωνιστεί επί σκηνής με ωραία σωματική και κινησιολογική παρουσία (Τάσος Καραχάλιος), όμως η εκφορά του λόγου ακολούθησε ένα απροσδιορίστου λογικής ψιθύρισμα που ξενίζει, ενώ και η ενδυματολογική όψη του –χωρίς να απαιτείται να αναπαριστά τους ζωόμορφους σατύρους, κάθε άλλο– είναι μάλλον αμφιλεγόμενης αισθητικής (Γιώργος Σαπουντζής). Ο Σταμάτης Κραουνάκης, σχεδόν διεκπεραιωτικός, δεν εμφύσησε στον Σιληνό κάποιο ψήγμα δαιμόνιας τρέλας, δεν επιβλήθηκε στη σκηνή ως ηθοποιός ούτε η σκηνοθεσία εκμεταλλεύτηκε κάπως την τραγουδιστική του ιδιότητα. Η Αμαλία Μουτούση είναι πολύ καλή ως αλαφροΐσκιωτη, κωμική Κυλλήνη, εξετάζεται όμως για ποιο λόγο οδηγήθηκε σε τέτοια ανάγνωση του ρόλου, ενώ ο Χάρης Φραγκούλης, περισσότερο εύπλαστος, έδωσε ωραία, αν και συγκρατημένα, τον Απόλλωνα.

Περισσότερες πληροφορίες

Ιχνευταί

  • Σατιρικό Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Το μοναδικό σωζόμενο σατυρικό δράμα ανακαλύφθηκε στις αρχές του 20ού αιώνα και αφηγείται πώς έγινε ο Απόλλωνας θεός της μουσικής, αλλά και πώς ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή οι άνθρωποι με τη συγκεκριμένη τέχνη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.