Γοητευμένος από την "Ελένη" ο Βασίλης Παπαβασιλείου

Ο Βασίλης Παπαβασιλείου ξανασυναντά την αγαπημένη του ηρωίδα, την «Ελένη» και αυτήν τη φορά δεν πρόκειται για ένα ακόμη ανέβασμα του ποιητικού κειμένου του Γιάννη Ρίτσου, αλλά για μια νέα σκηνοθεσία της ευριπίδειας τραγωδίας

Γοητευμένος από την «Ελένη» ο Βασίλης Παπαβασιλείου

Ο διανοούμενος, σκηνοθέτης και ηθοποιός Βασίλης Παπαβασιλείου, ξεκινώντας το 1999 μια σπουδή των αρχαιόθεμων ποιητικών σκηνικών μονολόγων του Γιάννη Ρίτσου, παρουσίασε την πολυσυζητημένη παράσταση "Ελένη" με διαλείμματα επί μία δεκαετία (1999-2009), και συνεχίζει να κρατά ανοιχτή τη διαλεκτική γραμμή επικοινωνίας με την ηρωίδα και σήμερα.

Εν αρχή ην ο Ρίτσος

Γοητευμένος από την "Ελένη" ο Βασίλης Παπαβασιλείου - εικόνα 1
© Τάσος Θώμογλου

Όλα ξεκίνησαν το 1999, όταν ύστερα από πρόταση του τότε καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών Θάνου Μικρούτσικου, μαζί με το συνεργάτη του, Νίκο Σακαλίδη, παρουσίασαν στην Πνύκα το αναλόγιο "Ο κύριος Γιάννης Ρίτσος". Από εκεί και μετά οδηγήθηκε στην παρουσίαση όλου του κειμένου το 2001, και μέχρι το 2019, ο Βασίλης Παπαβασιλείου μας καθήλωνε με τον φιλοσοφικό μονόλογο. Θα έλεγε κανείς ότι ο Ρίτσος είναι γι’ αυτόν η αφετηρία για να συναντήσει τον Ευριπίδη και τη δική του "Ελένη". Προέκταση του προβληματισμού γύρω από την ηρωίδα αποτελεί η σκηνοθεσία του στην ευριπίδεια "Ελένη", σε παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, που αν και δεν κατάφερε (λόγω των πυρκαγιών) να παρουσιαστεί στην Επίδαυρο το καλοκαίρι του 2021, παίχτηκε όμως για τρεις παραστάσεις στην Αθήνα σε περιοδεία.

Για ένα πουκάμισο αδειανό

Γοητευμένος από την "Ελένη" ο Βασίλης Παπαβασιλείου - εικόνα 2
© Τάσος Θώμογλου

Η Έμιλυ Κολιανδρή κρατά τον πρωταγωνιστικό ρόλο σ’ αυτό το ειρωνικό έργο του αρχαίου δραματουργού, που θέλει τον Πάρι να πηγαίνει στην Τροία όχι με την πραγματική Ελένη, αλλά με ένα ομοίωμά της, ενώ η αληθινή ηρωίδα παραδίδεται από τον Ερμή, σύμφωνα με την επιθυμία της Ήρας, στο βασιλιά της Αιγύπτου Πρωτέα, για να την προστατεύει. "Στην Τροία δεν πήγα εγώ, μόνο το όνομά μου", λέει η Ελένη και με αφετηρία τη φράση που ακούγεται στο έργο, ο σκηνοθέτης Βασίλης Παπαβασιλείου υπογραμμίζει στο σημείωμά του πως "όλοι οι πόλεμοι χρειάζονται τον εξωραϊσμό ενός προσχήματος για να πυροδοτηθούν. Είτε το επίδικο αντικείμενο λέγεται Τροία, είτε Σικελία, η κατακτητική μηχανή χρειάζεται πάντα "ένα πουκάμισο αδειανό”, "μιαν Ελένη” για να πάρει μπρος. Τα αποτελέσματα είναι αναπόφευκτα κωμικοτραγικά".

Σύμφωνα με τον Βασίλη Παπαβασιλείου, ο Ευριπίδης του έδωσε το έναυσμα ώστε να προσεγγίσει την παράσταση με τρόπο που καταλήγει στην περιοχή της τραγικωμωδίας. Η Ελένη της Κολιανδρή θα έχει τα χαρακτηριστικά μιας σύγχρονης γυναίκας, ενώ η παράσταση απέχει από την κλασική έννοια της τραγωδίας. Παίζουν ακόμα οι ηθοποιοί: Θέμης Πάνου (Μενέλαος), Αγορίτσα Οικονόμου (Θεονόη), Γιώργος Καύκας (Θεοκλύμενος), Έφη Σταμούλη (Γερόντισσα), Δημήτρης Κολοβός (Αγγελιοφόρος Α΄), Άγγελος Μπούρας (Αγγελιοφόρος Β΄), Δημήτρης Μορφακίδης (Τεύκρος), Παναγιώτης Παπαϊωάννου (Θεράπων), Νικόλας Μαραγκόπουλος, Ορέστης Παλιαδέλης (Διόσκουροι).

Περισσότερες πληροφορίες

Ελένη

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 110 '

Η ωραία Ελένη δεν πήγε ποτέ στην Τροία, μόνο το είδωλό της βρέθηκε εκεί σύμφωνα με το αντιπολεμικό δράμα, στο οποίο ο Ευριπίδης καταδεικνύει τον παραλογισμό του πολέμου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το μπουφάν της Χάρλεϊ ή πάλι καλά": Last call για την παράσταση με τη Μαριάννα Τουμασάτου

Το έργο του Βασίλη Κατσικονούρη σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σταύρου, που έχει ως ηρωίδα μια μάνα που μιλά στον εύζωνα γιο της, μετρά τις τελευταίες του παραστάσεις στο Coronet.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/04/2024

"Μήδειας μπούρκα": Το Θεσσαλικό Θέατρο στην Αθήνα με τη βραβευμένη παράσταση για την ηρωίδα - σύμβολο

Η θεατρική παράσταση που ταξίδεψε μέχρι τη Νέα Υόρκη και βραβεύτηκε, σε κείμενο του Ανδρέα Φλουράκη, σκηνοθεσία της Κυριακής Σπανού και τη Μαρσέλα Λένα στον επώνυμο ρόλο, έρχεται το Μάιο για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Εν Αθήναις.

"#Free Prometheus": Όταν ο Αισχύλος συνάντησε τους Fem tettix

Μία κωμωδία παραλόγου που δανείζεται στοιχεία από τον "Προμηθέα Δεσμώτη" είναι το τρίτο πρωτότυπο έργο της ανατρεπτικής ομάδας το οποίο παρουσιάζεται στο studio Μαυρομιχάλη.

Έξι θεατρικές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου κατεβάζουν αυλαία

Ο πρώτος θεατρικός οργανισμός της χώρας αποχαιρετά το "Goodbye, Lindita" και πέντε ακόμη παραγωγές του που φτάνουν στο τέλος του φετινού τους κύκλου.

"Ιnk": Η παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου επιστρέφει!

Ύστερα από ένα χρόνο παγκόσμιας περιοδείας, η τελευταία δουλειά του Δημήτρη Παπαϊωάννου ξανά στο Μέγαρο Μουσικής.

"Τι θα πει η μάνα σου όταν δει το πτώμα σου": Το νέο έργο της σχολής του Πορεία είναι εδώ

Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ "Νέο αίμα" παρουσιάζεται για λίγες παραστάσεις το έργο της Αργυρώς Βώβου το οποίο προέκυψε από τη Σχολή Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής του Πορεία.

Η Πανελλήνια Ένωση Θεάτρου καταγγέλλει τη διοίκηση του ΣΕΗ για παραπλάνηση των Ελλήνων ηθοποιών

Με επιστολή της η ΠΕΘ κάνει λόγο για παραπλάνηση των εργαζομένων ηθοποιών σχετικά με το μέλλον του εργασιακού τους καθεστώτος.