Το δάνειο

3

Η απάνθρωπη όψη του καπιταλιστικού συστήματος μπαίνει στο στόχαστρο του Καταλανού συγγραφέα μέσα από μια πικρόχολη, δραματική κομεντί, την οποία ερμηνεύουν ένθερμα ο Σωτήρης Χατζάκης και ο Δημήτρης Μυλωνάς.

Το δάνειο

Δοσμένοι ψυχή τε και σώματι είναι ο Δημήτρης Μυλωνάς και ο Σωτήρης Χατζάκης στις ερμηνείες του Αντόνιο και του Γκρεγκόριο αντίστοιχα, δηλαδή ως απελπισμένος υποψήφιος δανειολήπτης ο πρώτος, που δεν πληροί καμία από τις απαραίτητες προϋποθέσεις ώστε να λάβει δάνειο, και ως αμείλικτος, πραγματιστής διευθυντής τράπεζας ο δεύτερος, που του ψαλιδίζει κάθε ελπίδα. Η σκηνοθεσία που υπογράφει ο ένας εκ των δύο, Δημήτρης Μυλωνάς, επικεντρωμένη στη γλαφυρή σκηνική σκιαγράφηση των δύο χαρακτήρων, διογκώνει ακόμη περισσότερο ένα κωμικό αλλά ήδη προσχηματικό έργο, που έχει εμπνευστεί από τη μεγάλη χρηματοπιστωτική κρίση που χτύπησε τον πλανήτη στις αρχές του 21ου αιώνα. Ως αποτέλεσμα, η παράσταση πότε αβαντάρει το ίδιο το έργο, καλύπτοντας τις αδυναμίες του, και πότε σκοντάφτει πάνω τους από υπερβάλλοντα ζήλο.

Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, ο Καταλανός συγγραφέας με την παγκόσμια απήχηση (γνωστός και στην Ελλάδα από τη «Μέθοδο Γκρόνχολμ» και το «Δάνειο») στηρίζεται σε μια πικάντικη, έξυπνη αρχική ιδέα: αφού ο λόγος του Αντόνιο ότι θα αποπληρώσει το δάνειο στο ακέραιο δεν έχει καμία αξία μέσα στον ορθολογιστικό κόσμο των αριθμών και των εγγυήσεων, δεν μπορεί παρά να προχωρήσει στον εκβιασμό. Προειδοποιεί έτσι τον τραπεζίτη ότι αν δεν υπογράψει το πολυπόθητο δάνειο, αυτός θα… πηδήξει τη γυναίκα του! Έτσι, ο Γκαλθεράν με ένα πικρόχολα κωμικό τρόπο βάζει στο στόχαστρό του την απάνθρωπη όψη του καπιταλιστικού συστήματος, αλλά εντέλει δεν κατορθώνει να ξεπεράσει το επίπεδο μιας χαριτωμένης κομεντί, η οποία μάλιστα από τα μισά και ύστερα αλλάζει ρότα και λοξοκοιτάει προς το είδος της ερωτικής φάρσας.

Το δάνειο - εικόνα 1

Το έργο είναι δομημένο πάνω στους δύο χαρακτήρες, προσφέροντας μεγάλο πεδίο δράσης στους ηθοποιούς – φυλάει μάλιστα στον καθένα τον δικό του χώρο για να ξεδιπλωθεί. Και πράγματι ό,τι ξεχωρίζει στο «Δάνειο» δεν είναι οι όποιες ανατροπές ή το σασπένς, αλλά το roller coaster των διαθέσεων και των συναισθημάτων που βιώνει κάθε ήρωας, καθώς και η μεταξύ τους διάδραση. Σε αυτό τον τομέα επικεντρώνεται εξάλλου και η παράσταση, με τους δύο ηθοποιούς να δίνουν ο καθένας το δικό του στίγμα και μάλιστα σε δύο ρόλους που θα μπορούσαν να μείνουν στο επίπεδο μιας απλής σχηματοποίησης.

Όμως ο Σωτήρης Χατζάκης δεν αρκείται στην ενσάρκωση ενός ορθολογιστή διευθυντή τράπεζας που βιώνει το φόβο της απιστίας, αλλά με την ερμηνεία του αγγίζει το επίπεδο ενός υπαρξιακού δράματος, ενώ ο Δημήτρης Μυλωνάς, από την πλευρά του, κινείται με πολύ κέφι στο ρόλο ενός πανούργου Δον Ζουάν της δεκάρας. Παράλληλα, αναπτύσσεται μεταξύ τους ένα ωραίο παιχνίδι θύτη-θύματος με τους ρόλους συνεχώς να εναλλάσσονται, στοιχείο που φροντίζουν να αναδείξουν περισσότερο οι σκηνοθετικές πινελιές του Μυλωνά. Αν το εγχείρημα δεν σκόνταφτε στις εγγενείς αδυναμίες του κειμένου, το οποίο δείχνει να εξαντλεί αρκετά γρήγορα τη δυναμική του, αλλά και στην κάπως βεβιασμένη διάθεση της σκηνοθεσίας να μην αφήσει τίποτα ανεκμετάλλευτο, το αποτέλεσμα θα έφτανε πιο εύρυθμα και άμεσα στην πλατεία.

ΧΥΤΗΡΙΟ Ιερά Οδός 44, Γκάζι, 2103412313. Διάρκεια: 105΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Το δάνειο

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Στην κωμική πλευρά των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών, ένας απελπισμένος άντρας απειλεί τον τραπεζίτη ότι θα αποπλανήσει τη γυναίκα του, αν δεν εγκρίνει το πολυπόθητο δάνειο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.