Μάνος Βαβαδάκης: «Ο Βικτώρ είναι οι άνθρωποι, εσείς, εγώ, που διψούν να αλλάξουν τον κόσμο»

Εμβληματικό έργο του κινήματος του σουρεαλισμού το «Βικτώρ ή τα παιδιά στην εξουσία» του Ροζέ Βιτράκ, για τον σκηνοθέτη Μάνο Βαβαδάκη έχει βαθιές ρίζες στον ρεαλισμό. Γιατί;

Μάνος Βαβαδάκης: «Ο Βικτώρ είναι οι άνθρωποι, εσείς, εγώ, που διψούν να αλλάξουν τον κόσμο»

Για το σκηνοθέτη Μάνο Βαβαδάκη το θέατρο είναι πολιτική πράξη και αυτό το υποστηρίζει τόσο με την επιλογή των έργων όσο και την υποκριτική κατεύθυνση που επιλεγεί να δώσει στους ηθοποιούς του. Αριστούχος της δραματικής σχολής του Εθνικού Θεάτρου, έχει συνεργαστεί με σημαντικούς σκηνοθέτες και ηθοποιούς. Στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν» μόλις κατέβασε αυλαία μια από τις πιο σημαντικές δουλειές που έχει υπογράψει μέχρι σήμερα ως σκηνοθέτης, οι «Ανθρωποφύλακες» του Περικλή Κοροβέση, ένα κείμενο ορόσημο, η πρώτη μαρτυρία που τυπώθηκε και κυκλοφόρησε διεθνώς κάνοντας γνωστή την πρακτική βασανισμών που ακολουθούσε το καθεστώς των συνταγματαρχών έναντι των αντιφρονούντων. Υπάρχει όμως μια ακόμα παράσταση που σκηνοθετεί φέτος, το εμβληματικό έργο του κινήματος του σουρεαλισμού «Βικτώρ ή τα παιδιά στην εξουσία» του Ροζέ Βικτράκ στο Σφενδόνη με πρωταγωνιστές τους Στέλλα Βογιατζάκη, Θανάση Ζερίτη, Στέργιο Κοντακιώτη, Γιώργο Ονησιφόρου, Μαρία Παρασύρη, Πάνο Παπαδόπουλο, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου, Χαρά Κεφαλά.

Μάνος Βαβαδάκης: «Ο Βικτώρ είναι οι άνθρωποι, εσείς, εγώ, που διψούν να αλλάξουν τον κόσμο» - εικόνα 1
Ο σκηνοθέτης Μάνος Βαβαδάκης

Τι σε συγκινεί στον σουρεαλισμό του Ροζέ Βιτράκ ρωτήσαμε το Μάνο Βαβαδάκη κι εκείνος μας απάντησε: «Ποιος σουρεαλισμός; Επειδή το παιδί γίνεται εννιά χρονών και έχει ύψος 1.80 μ.; Επειδή εισβάλλει μια κυρία από το πουθενά και πάσχει από μια ανίατη ασθένεια πορδίσματος; Επειδή οι ήρωες παραληρούν συνεχώς; Όλες οι ακραίες επιλογές του Βιτράκ και τα αλλόκοτα συμβάντα του έργου έχουν βαθιές ρίζες στον ρεαλισμό, δεν δημιουργήθηκαν για να τον ανατρέψουν, αλλά για να τον διαλύσουν. Το έργο δεν το προσέγγισα ως σουρεαλιστικό, γιατί ακριβώς με συγκίνησε η ποιητικότητα που κρύβεται πάντα πίσω από το γκροτέσκο».

Μάνος Βαβαδάκης: «Ο Βικτώρ είναι οι άνθρωποι, εσείς, εγώ, που διψούν να αλλάξουν τον κόσμο» - εικόνα 2

Ο Γάλλος σουρεαλιστής, θεατρικός συγγραφέας και ποιητής Ροζέ Βιτράκ γράφοντας το «Βικτώρ ή τα παιδιά στην εξουσία», το 1928, δημιούργησε χαρακτήρες βγαλμένους από τη ζωή και μέσα σε όλο τον παραλογισμό τους, έδωσε μια νέα αντίληψη για το κωμικό. Το έργο γνώρισε επιτυχία το 1963, σε σκηνοθεσία Ζαν Ανούιγ και στη χώρα μας το πρωτοπαρουσίασε ο Κάρολος Κουν το 1973. Κεντρικό πρόσωπο είναι ένα παιδί θαύμα, ένα 9χρονο αγόρι, ο Βικτώρ, ο οποίος αποκαλύπτοντας τη μοιχεία του πατέρα του, θα ξεσκεπάσει με βίαιο τρόπο όλη την υποκρισία και τη σαπίλα της οικογένειας αλλά και της τάξης του και θα σπείρει την καταστροφή. Άραγε ποιος θα μπορούσε να είναι σήμερα ο Βικτώρ; Για τον σκηνοθέτη Μάνο Βαβαδάκη: «L'État, c'est moi. Victor, c’est moi. Ceci n'est pas une pipe. Ο Βικτώρ είναι οι άνθρωποι, εσείς, εγώ, που διψούν να αλλάξουν τον κόσμο, αυτός που ξεκινάει τη μέρα του γεμάτος ιδέες, εκείνος που μένει πιστός στα όνειρά του ακόμα κι όταν οι συνθήκες δείχνουν πλήρη αποτυχία, αυτός που σκοντάφτει, πέφτει και ξανασηκώνεται γελώντας, αυτός που αγωνίζεται και δεν τον τρομάζει αν τελικά χάσει, όποιος περιφρονεί τον θάνατο. Είναι οι ήρωες των παιδικών μας χρόνων, τα παιδιά των λουλουδιών, ο Δαντόν, ο Βικτώρ δεν είναι καλός, δεν είναι κακός, είναι ανθρώπινος και εις τους αιώνες των αιώνων».

Περισσότερες πληροφορίες

Βικτώρ ή Τα παιδιά στην εξουσία

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Έργο-ορόσημο του σουρεαλιστικού κινήματος, με ήρωα τον ευφυή Βικτόρ, ο οποίος αποφασίζει να ανατρέψει την εικόνα του υποδειγματικού παιδιού και να συγκρουστεί με το κοινωνικό κατεστημένο.

Σφενδόνη

Μακρή 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.