Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ

Ο γνωστός σκηνοθέτης ανεβάζει στο Θέατρο Άλμα ένα από τα πιο απαιτητικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, με την Ιωάννα Παππά στον ομώνυμο ρόλο. Με την ευκαιρία γράφει για την «Έντα Γκάμπλερ», τον Ίψεν, αλλά και την πρωταγωνίστριά του.

Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ

Ο γνωστός σκηνοθέτης ανεβάζει στο Θέατρο Άλμα (από 6/2) ένα από τα πιο απαιτητικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, την «Έντα Γκάμπλερ» του Ίψεν, με την Ιωάννα Παππά στον ομώνυμο ρόλο. Με την ευκαιρία γράφει για το έργο, τον συγγραφέα, αλλά και την πρωταγωνίστριά του.

Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ - εικόνα 1
«Η Έντα Γκάμπλερ είναι αδιαμφισβήτητα ένα κείμενο σκοτεινό και "δύσβατο". Πολυπρισματικό, όπως και η ηρωίδα του. Η επιλογή του έχει ως σημείο εκκίνησης την ανάγκη μου να δω την ελληνική κρίση –και κατ’ επέκταση τη γενικευμένη κρίση της εποχής μας– μέσα από το θέατρο. Το ζήτημα της χρεοκοπίας επανέρχεται σταθερά στο έργο του Ίψεν – χρεοκοπία οικονομική, αλλά και γενικότερη, χρεοκοπία ιδανικών, δομών, αντιλήψεων, συνειδήσεων… Αναζήτησα, επομένως, το επίκαιρο και το πολιτικό του κειμένου. Στο έργο, για παράδειγμα, ο Τέσμαν ξεκινάει μια καινούργια ζωή έχοντας "κατακτήσει" την Έντα, τρόπαιο για τις κοινωνικές φιλοδοξίες του, αγοράζοντας, αν και ανεπαρκής οικονομικά, τη διάσημη βίλα Φαλκ και υποθηκεύοντας το μέλλον των δύο θείων του, οι οποίες μπαίνουν εγγυήτριες με τις συντάξεις τους. Πόσο οικείο ακούγεται όλο αυτό… το όνειρο των ανερχόμενων μικροαστών να ζήσουν "πολυτελώς" (και συνήθως ατελώς) υποθηκεύοντας προοπτικά το μέλλον της κοινωνίας. Το "δικαίωμα στο όνειρο", που έχτισε ο παγκόσμιος καπιταλισμός, προτείνοντας στην ουσία την υλική κατάκτηση, δημιουργεί θύτες και θύματα. Η καταναλωτική κοινωνία οδηγείται σε μιαν άκριτη σπατάλη, προσπαθώντας να διασκεδάσει την υπαρξιακή ανία της.

Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ - εικόνα 2

Ο Ίψεν γράφει σε μια εποχή μεγάλων κοινωνικών ανακατατάξεων. Οι αλλαγές που ακολουθούν είναι κοσμογονικές. Για την εποχή της, η Έντα Γκάμπλερ είναι ένα πρόσωπο που έρχεται από το μέλλον – γι’ αυτό και δεν έγινε κατανοητή και προκάλεσε σύγχυση. Το μέλλον από το οποίο ερχόταν τότε η Γκάμπλερ είναι το δικό μας παρόν. Και, βέβαια, παραμένει πάντα το ερώτημα ποια είναι, τι είναι η Έντα Γκάμπλερ; Ένα "τέρας με μορφή γυναίκας", όπως είχε χαρακτηριστεί από τους πρώτους κριτικούς του έργου, ή ένα πλάσμα που οδηγείται στην καταστροφή επειδή δεν χωράει σ’ αυτόν τον γκρίζο, τον στερημένο από αυθεντικά όνειρα και από αυθεντική ύπαρξη κόσμο; Ή και τα δύο; Η Έντα αντιστέκεται, μιλάει μόνο με τη σιωπή της. Ανιχνεύουμε τη σιωπή της, "διαβάζοντας" ταυτόχρονα όλα τα πρόσωπα του έργου σε μια προσπάθεια να παρακολουθήσουμε την εξέλιξή τους. Κανένας ήρωας δεν είναι όπως εμφανίζεται. Καθένας έχει το δικό του σχέδιο για το μέλλον. Πρόσωπα που συχνά συμπεριφέρονται πιο σκοτεινά και αποδεικνύονται πιο τερατώδη από την Έντα.

Ο Θέμης Μουμουλίδης γράφει για τη «δική» του Έντα Γκάμπλερ - εικόνα 3

Η επιλογή της Ιωάννας Παππά ήταν για μένα αυτονόητη. Στο πρόσωπό της βλέπω μια ιδανική Γκάμπλερ. Είναι μια ολοκληρωμένη ηθοποιός, από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της γενιάς της. Συνεργαστήκαμε δημιουργικά, σε σημαντικές παραστάσεις (Ιφιγένεια εν Αυλίδι, Τρωάδες, Αντιγόνη κ.ά.) έχοντας πλέον αναπτύξει έναν κοινό κώδικα. Διαθέτει ένα σπάνιο και αξιοζήλευτο σκηνικό ένστικτο, αλλά και την τεχνική να αναλύει στοχαστικά και να συνθέτει τελικά στην ερμηνεία της. Η Ιωάννα συν-εργάζεται, δοκιμάζει, προτείνει, ρισκάρει, παθιάζεται... Διαθέτει μια σπάνια αντίληψη για τη θεατρική εργασία. Πιστεύω πως και αυτήν τη φορά καταθέτει μια ιδιαίτερη, εξαιρετική ερμηνεία στον πλέον απαιτητικό, σκοτεινό και δυσερμήνευτο, ίσως, ρόλο του παγκόσμιου θεάτρου».

Περισσότερες πληροφορίες

Έντα Γκάμπλερ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 132 '

Η παράσταση παρακολουθεί την πορεία της αινιγματικής ηρωίδας, που εγκλωβίζεται σε έναν συμβατικό γάμο, για να εξασφαλίσει τη ζωή της, και οδηγείται στην καταστροφή του εαυτού και των γύρω της.

Άλμα

Ακομινάτου 15-17 & Αγ. Κωνσταντίνου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Αλίφειρα": Τελευταίες παραστάσεις για την πικρή κωμωδία του Ανδρέα Στάικου

Το έργο του συγγραφέα και σκηνοθέτη που αντλεί έμπνευση από την μυστηριώδη αρχαία πόλη της Αρκαδίας ολοκληρώνει τον κύκλο του.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

"Ριχάρδος III*": Δείτε πρώτες φωτογραφίες από το έργο του Σαίξπηρ σε διασκευή Ανδρέα Φλουράκη

Ο αστερίσκος στον "Ριχάρδο ΙΙΙ*" καταδεικνύει τις σκοτεινές ιστορίες κατάχρησης εξουσίας πίσω από τις κλειστές πόρτες των προβών, που όλο και πιο συχνά πλέον έρχονται στη δημοσιότητα, στην παράσταση που σκηνοθετεί η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη.

Πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη για τη νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη "The Cenci Family"

Από το Μανχάταν ξεκινά την πορεία της η νέα παράσταση της σκηνοθέτιδας που υπογράφει το έργο μαζί με τον Άρη Ασπρούλη, αντλώντας από το ρηξικέλευθο πνεύμα του Αντονέν Αρτώ και την πραγματική ιστορία της πρώτης γυναίκας που εναντιώθηκε στην πατριαρχία και δολοφονήθηκε.

Προλάβετε το "Μια άλλη Θήβα" τον Μάιο

Η επιτυχημένη παράσταση σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου θα συνεχιστεί για λίγο ακόμη, με τους Θάνο Λέκκα και Δημήτρη Καπουράνη στο δίδυμο του έργου του Σέρχιο Μπλάνκο.

"Πόθεν έσχες" ρωτάνε οι 4Frontal στο θέατρο Βεάκη

Ένας απατεώνας που εκμεταλλεύτηκε τις παθογένειες της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, γίνεται το σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής στο νέο έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη που έρχεται το Μάιο από την επιτυχημένη ομάδα.

"Ink": Που θα βρείτε το βιβλίο του Δημήτρη Παπαϊωάννου με αφορμή την παράσταση

"Sketches from life" είναι ο τίτλος της πρώτης έκδοσης του βιβλίου με τα σχέδια του διεθνούς φήμης δημιουργού, για το φως και το σκοτάδι του σώματος, αυτή τη φορά με την ιδιότητα του ζωγράφου.

Άνοιξε η πλατφόρμα για την υποβολή καλλιτεχνικών προτάσεων στα φεστιβάλ του Δήμου Αθηναίων

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων των φεστιβάλ θα επιμεληθεί ο ΟΠΑΝΔΑ και θα περιλαμβάνει συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, χορό και αφιερώματα, αναδεικνύοντας τις ιδιαιτερότητες επτά δημοτικών κοινοτήτων της Αθήνας.