Ο θάνατος του εμποράκου

3,5

Το κορυφαίο έργο του συγγραφέα αποτυπώνει σε μια οικογενειακή ιστορία την κατάρρευση του αμερικανικού ονείρου. Στη στρωτή παράσταση, που το αφουγκράζεται χωρίς να τολμάει, κυριαρχεί η ερμηνεία του Δημήτρη Καταλειφού.

Ο θάνατος του εμποράκου

Ενας άδειος χώρος, ο γυμνός σκελετός ενός κτιρίου, αποτελεί το σκηνικό της παράστασης και μόνο ελάχιστα αντικείμενα χρησιμοποιούνται για να υποδείξουν τους χώρους δράσης. Έτσι η σκηνογραφία (που την υπογράφει ο σκηνοθέτης) δεν εγκλωβίζεται στην επιθυμία να αποτυπώσει ρεαλιστικά το σκηνικό περιβάλλον, εξυπηρετεί με ευρυθμία τις συνεχείς χωρικές και χρονικές μετατοπίσεις του έργου και λειτουργεί ως το λιτότερο δυνατό πλαίσιο για να αναδειχτούν οι χαρακτήρες. Κυρίως όμως το κουφάρι του σκηνικού μοιάζει να λειτουργεί συμβολικά και να παραπέμπει στο μεδούλι της ιστορίας του Μίλερ. Η αφαίρεση και ο συμβολισμός της σκηνογραφίας θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως οδηγός της σκηνοθετικής γραμμής, κάτι όμως που ο Γιώργος Σκεύας απέφυγε, προτιμώντας να ακολουθήσει περισσότερο ασφαλείς λύσεις. Βέβαια, με ένα τόσο δυνατό δράμα κι έναν ηθοποιό της κλάσης του Δημήτρη Καταλειφού στον κεντρικό ρόλο, το τελικό αποτέλεσμα αποζημιώνει.

Ο «Θάνατος του εμποράκου» αποτελεί το κορυφαίο –για τους περισσότερους– έργο του Μίλερ και, κυρίως, το αντιπροσωπευτικότερο από αυτά που αποτυπώνουν το ξεθώριασμα του μύθου του αμερικανικού ονείρου. Ένα πολύ πικρό έργο είναι η ιστορία του Γουίλι Λόμαν, του πλανόδιου «εμποράκου» που έχει φτάσει στη δύση της καριέρας του και, όντας πια μεγάλος για να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις της, αντιλαμβάνεται ότι δεν υπάρχει στο σύστημα θέση γι’ αυτόν.

Ο θάνατος του εμποράκου - εικόνα 1

Αυτή η επιγραμματική περιγραφή στην πραγματικότητα αδικεί ένα σπουδαίο έργο (έστω κι αν δεν εμφανίζεται εντελώς αρυτίδωτο εβδομήντα χρόνια μετά τη συγγραφή του), το οποίο μπορεί να αποτυπώνει το κούφιο οικοδόμημα του αμερικανικού ονείρου, δεν είναι όμως ούτε μανιχαϊστικό ούτε μονοδιάστατο. Ο Μίλερ, ως κορυφαίος δραματουργός, έχει δημιουργήσει ένα κοινωνικό έργο μεγάλης δυναμικής μέσα από την ιστορία ενός «καθημερινού» ανθρώπου, τον οποίο σκιαγραφεί εις βάθος, με όλες του τις αδυναμίες, τα ηθικά σφάλματα, ακόμη και με το δικό του μερίδιο ευθύνης σε όσα του επιφύλαξε η ζωή.

Με την παράστασή του ο Γιώργος Σκεύας δηλώνει έκδηλα τη γοητεία που του ασκεί το έργο. Κάτι τέτοιο φανερώνει η σκηνική ατμόσφαιρα: το ημίφως (φωτισμοί της Κατερίνας Μαραγκουδάκη), τα νωχελικά τζαζ ακούσματα (Σήμη Τσιλαλή), η αποτύπωση της εποχής στα ρεαλιστικά κοστούμια (Εβελίνα Δαρζέντα). Η ποιητική διαχείριση του χρόνου από το ίδιο το έργο (τα συνεχή φλας μπακ δηλαδή, που επιτρέπουν στο παρελθόν να εισβάλει στα παροντικά δρώμενα) λειτουργεί ωραία, προσθέτει όμως και αυτή στη νωχελική, νοσταλγική αίσθηση που αποπνέει η παράσταση, την οποία έρχεται να διαρρήξει ο Δημήτρης Καταλειφός με την παθιασμένη ερμηνεία του: όλη η ορμή και η ματαίωση του Γουίλι, το πάθος και η παραίτησή του, η αγωνία και η έπαρσή του κυριαρχούν επί σκηνής. Δίπλα του έχουν ωραίες στιγμές οι Μαρία Καλλιμάνη, Γιώργος Νούσης, Τάσος Λέκκας, Γιώργος Ζιόβας, εμφανίζονται όμως κάπως παροπλισμένοι από τη σκηνοθεσία.

ΕΜΠΟΡΙΚΟΝ Σαρρή 11, Ψυρρή, 2103211750. Διάρκεια: 160΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο θάνατος του εμποράκου

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 160 '

Το σπουδαιότερο έργο του Αμερικανού συγγραφέα, για το οποίο κέρδισε Πούλιτζερ, μιλά για το αμερικανικό όνειρο, το κυνήγι του χρήματος αλλά και τις οικογενειακές σχέσεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
25/04/2024

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".