Αρχιμάστορας Σόλνες

3

Το πιο αυτοβιογραφικό από τα έργα του Ίψεν είναι ένα δυνατό ψυχολογικό και κοινωνικό δράμα, κρύβει όμως συμβολισμούς και πτυχές που απαιτούν μια πιο αποφασιστική σκηνοθετική ματιά.

Αρχιμάστορας Σόλνες

Στο έργο του Ίψεν θα μπορούσε να εντοπίσει κάποιος μακρινές συγγέ­νειες με την αρχαία τραγωδία, καθώς παρακολουθούμε την πτώση ενός σημαντικού άντρα που, ενώ ωθείται στην απολύτως θεμιτή απόφαση να υπερνικήσει έναν μεγάλο φόβο του, ταυτόχρονα διαπράττει «ύβρι». Ένας επιτυχημένος αλλά πλέον παροπλισμένος αρχιτέκτονας, που βλέπει τη νέα γενιά έτοιμη να τον βγάλει από το «κάδρο», ζει σε έναν παρηκμασμένο γάμο, υπό το βάρος του θανάτου των δύο μωρών παιδιών του. Καταφύγιό του η ερωτική συντροφιά της βοηθού του, ωσότου η νεαρή Χίλντα, που εισβάλλει στη ζωή του για να διεκδικήσει την αποπληρωμή μιας παλιάς του υπόσχεσης, θα τον ωθήσει να κυνηγήσει το αδύνατο: να υπερνικήσει την υψοφοβία του και να κρεμάσει στο ψηλότερο σημείο ενός θεόρατου πύργου που έχτισε το στεφάνι των εγκαινίων.

Η κατάληξη θα είναι τραγική. Φυσικά έχουμε να κάνουμε με ένα ψυχογράφημα, όπως βέβαια και με ένα κοινωνικό δράμα, αλλά και με ένα έργο που κρύβει πολλούς συμβολισμούς κι επιτρέπει ποικίλες αναγνώσεις. Είναι ο «Σόλνες» ένα έργο για την πτώση ενός «μεγάλου ανδρός»; Για την άνωθεν τιμωρία του; Μια αλληγορική παραβολή ή ένα ρεαλιστικό έργο; Μια σύγκρουση του ανέφικτου με την πραγματικότητα, της φαντασίας με την αληθινή ζωή ή της παλιάς γενιάς με τη νέα; Ο «Αρχιμάστορας Σόλνες» είναι όλα αυτά και όχι μόνο.

Αρχιμάστορας Σόλνες - εικόνα 1

Το θέμα με την παράσταση της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου είναι ότι ακολουθεί το έργο χωρίς να αναδεικνύει κάποια από τις θεματικές του, χωρίς να φανερώνει κάποια θέση. Έτσι στερεί από την παράσταση ένα προσωπικό στίγμα (αυτό επιχειρεί να το προσδώσει με τις μουσικές επιλογές, που εκτείνονται από εκκλησιαστικές μελωδίες μέχρι πειραγμένα ροκ ακούσματα). Η εντύπωση μετριάζεται όσον αφορά τους δύο βασικούς ήρωες, τον Σόλνες του Γρηγόρη Βαλτινού και τη Χίλντα της Ιώβης Φραγκάτου, που δημιουργούν ένα δυναμικό δίπολο. Ο Βαλτινός είναι άνετος, καταδεικνύει τις αδυναμίες του ήρωα και δεν φοβάται να τον διαβάσει ακόμη και με ειρωνεία. Η Φραγκάτου φέρνει στη σκηνή την ορμή που χρειάζεται: είναι ρωμαλέα, τολμηρή, γοητευτική, ένα πλάσμα από άλλον κόσμο, που δείχνει να πατάει γερά στη γη και την ίδια στιγμή να ζει στις ονειροφαντασίες της.

Οι υπόλοιποι ρόλοι όμως διαβάζονται μάλλον μονοκόμματα από τη σκηνοθεσία, σαν να πλαισιώνουν απλώς το κεντρικό δίδυμο, όπως π.χ. ο Αντίνοος Αλμπάνης στον τόσο σημαντικό ρόλο του Ράγκ­ναρ, δηλαδή της νέας γενιάς που επελαύνει απειλητικά, ενώ η Κατερίνα Λέχου βρίσκει λίγο χώρο να μας συστήσει την ψυχοσύνθεση της Αλίνε. Οι αφαιρετικοί, γεωμετρικοί όγκοι του σκηνικού (Γιάννης Μουρίκης), αν και ψυχροί, συνομιλούν με το θέμα του έργου και προσδίδουν στην παράσταση αισθητική λιτότητα· κοντράρονται όμως με τα (καλοφτιαγμένα) κουστούμια εποχής (Γιώργος Σεγρεδάκης).

ΙΛΙΣΙΑ Παπαδιαμαντοπούλου 4, Ιλίσια, 2107210045. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Αρχιμάστορας Σόλνες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Όσο κι αν φαίνεται πανίσχυρος στα μάτια των άλλων, έρχεται η στιγμή που ο αρχιμάστορας στέκεται αδύναμος μπροστά στη μοναξιά του. Ωσότου εμφανιστεί η νεαρή Χίλντα που αλλάζει τη μοίρα του.

Ιλίσια

Παπαδιαμαντοπούλου 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Η Εβδομάδα Κυπριακού Θεάτρου έρχεται ξανά στο Εθνικό Θέατρο

Τρεις παραγωγές από την Κύπρο "ταξιδεύουν" αυτόν τον Μάιο στην Αθήνα και τη σκηνή "Νίκος Κούρκουλος" του Εθνικού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/04/2024

Updated | Πέντε θέατρα αποχαιρετούν έξι παραστάσεις

Έργα μερικών από τους καλύτερους Έλληνες συγγραφείς (Ρέππας-Παπαθανασίου, Άκης Δήμου, Γιάννης Τσίρος), ένα του Φλομπέρ αλλά και μία διαδραστική κωμωδία κατεβάζουν αυλαία την Κυριακή των Βαΐων.

"Ρωμαίος και Ιουλιέτα": Ελλάδα και Τουρκία ανεβάζουν από κοινού την ερωτική τραγωδία του Σαίξπηρ

Μια μεγάλη διεθνής συμπαραγωγή μεταξύ του Κρατικού Θεάτρου της Τουρκίας και του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών ετοιμάζεται αυτή την περίοδο πάνω σε ένα από τα σπουδαιότερα κλασικά κείμενα της παγκόσμιας δραματουργίας.

"Ένας εχθρός του λαού": Η Γεωργία Μαυραγάνη σκηνοθετεί Ίψεν

Το θέατρο Ρεκτιφιέ υποδέχεται τη νέα δουλειά της σκηνοθέτριας πάνω σε ένα έργο πολιτικό, όπου ένας γιατρός που αμφισβητεί την πλειοψηφία αποκηρύσσεται ως "εχθρός του λαού".

Θέατρο Σταθμός: Συνεχίζει με φόρα και το Μάιο

Συνεχίζουν την επιτυχημένη πορεία τους και μετά τις διακοπές του Πάσχα τέσσερις παραγωγές, ενώ το θέατρο φιλοξενεί επίσης μία σημαντική παράσταση της περιφέρειας.

Studio new star art cinema: Αυτές είναι οι τελευταίες παραστάσεις της θεατρικής σκηνής του Δήμου Αβδελιώδη

Ένα έργο στα αρχαία ελληνικά και μία σύνθεση διηγημάτων του Παπαδιαμάντη είναι οι δύο παραγωγές του χώρου οι οποίες κατεβάζουν σύντομα αυλαία.