Γιάννης Σκουρλέτης: «Ο Γκολντόνι είναι μέγας... εκδορέας ψυχών»

Διπλά τολμηρό βήμα για τον ιδρυτή της ομάδας bijoux de kant, Γιάννη Σκουρλέτη. Και αυτό επειδή είναι η πρώτη φορά που συνεργάζεται με το Εθνικό Θέατρο, και μάλιστα με μια κωμωδία. Τι το ιδιαίτερο βρήκε στο «Καινούργιο σπίτι» του Κάρλο Γκολντόνι, που ανεβάζει στο Rex;

Γιάννης Σκουρλέτης: «Ο Γκολντόνι είναι μέγας... εκδορέας ψυχών»

Διπλά τολμηρό βήμα για τον ιδρυτή της ομάδας bijoux de kant. Και αυτό επειδή είναι η πρώτη φορά που ο Γιάννης Σκουρλέτης συνεργάζεται με το Εθνικό Θέατρο, και μάλιστα με μια κωμωδία. Τι το ιδιαίτερο βρήκε στο «Καινούργιο σπίτι» του Κάρλο Γκολντόνι και το ανεβάζει στο Rex από 27/11;

Γνωρίζοντας τις μέχρι τώρα σκηνοθετικές επιλογές σου, μου φαίνεται ανατρεπτική η απόφαση να σκηνοθετήσεις μια κωμωδία, έστω κι αν αυτή είναι του μεγάλου Κάρλο Γκολντόνι...
Δεν θεωρώ τον Γκολντόνι απλώς «μάστορα της λαϊκής κωμωδίας» όπως χαρακτηρίζεται, αλλά ευφυή επινοητή της ανθρώπινης κωμωδίας, η οποία όριζε και ορίζει κάθε επιλογή μου, σκηνοθετική και μη. Είναι μέγας εκδορέας ο Γκολντόνι, γδέρνει ψυχές με το γάντι. Κι εδώ, στο «Καινούργιο Σπίτι», συνδυάζει με φρενήρεις ρυθμούς τις μνήμες της κομέντια ντελ άρτε που φεύγει –του λαϊκού θεάτρου της καρικατούρας δηλαδή– με ένα νέο και ανανεωμένο θέατρο χαρακτήρων που ακουμπάει στην παράδοση των μεγάλων Τραγικών του παρελθόντος, κληροδοτώντας ταυτόχρονα ένα έργο στους μεγάλους Τραγικούς που θα υπάρξουν στο μέλλον.

Γιάννης Σκουρλέτης: «Ο Γκολντόνι είναι μέγας... εκδορέας ψυχών» - εικόνα 1

Βρίσκεται ότι στο συγκεκριμένο έργο υπάρχουν συσχετισμοί με την εποχή μας;
Το «Καινούργιο σπίτι» είναι η εποχή μας. Μοναχικές σκιές είναι οι ήρωες κι ας μην το ξέρουν. Ματαίωση, αλαζονεία, έλλειψη ουσιαστικής αξιοπρέπειας, πόθοι χωρίς πάθος. Το θέατρο του Γκολντόνι ξεφεύγει από τα στενά όρια του αιώνα του και κάθεται στο σήμερα, στο κάθε σήμερα. Ένα φαίνεσθαι μας τρώει όλους, από τον 18ο αιώνα μέχρι τον 21ο που κυλάει τώρα: τα ταξικά απωθημένα, η λατρεία του μη ουσιαστικού, το κυνήγι της αποδοχής. Μια απελπισμένη σέλφι, που χωρίς να το ξέρουμε απεικονίζει τον ήδη νεκρό εαυτό μας. Έχουμε όλοι πεθάνει, αλλά χτίζουμε σπίτια που θα στεγάσουν τα αμετανόητα λείψανά μας.

Παρότι είναι κωμωδία, υπάρχει μια μελαγχολία στο έργο...
Όλα είναι μια προέκταση μελαγχολίας στον Γκολντόνι. Μιας μελαγχολίας τόσο ακραίας και τραγικής, που η έκφραση «γελάσαμε μέχρι δακρύων» εδώ γίνεται κυριολεκτική.

Σε πόσο μεγάλη έκταση έχεις δια­σκευάσει την κλασική λαϊκή φάρσα; Θίγονται με κάποιον τρόπο η δομή ή το περιεχόμενο του έργου;
Τίποτε δεν θίγεται, τουλάχιστον όχι χωρίς την άδεια του Γκολντόνι του ιδίου. Αυτός μας πήρε απ’ το χεράκι και μας ψιθύρισε το «τι» και το «γιατί». Ήταν κάθε μέρα παρών όσο εμείς εκτελούσαμε το βαθύ του δράμα. Ο Γκολντόνι ενδιαφερόταν για τις σχέσεις των ανθρώπων, χτυπούσε την αλαζονεία και την κατάχρηση εξουσίας. Κι εμείς το ίδιο κάνουμε... Αυτή είναι και η βασική δουλειά του θεάτρου, ακόμη κι όταν το ίδιο δεν το πολυξέρει!

Γιάννης Σκουρλέτης: «Ο Γκολντόνι είναι μέγας... εκδορέας ψυχών» - εικόνα 2

Αισθητικά οι παραστάσεις σου εμπνέονται από το μπαρόκ και το μινιμαλισμό, το ρομαντισμό και την εννοιολογική τέχνη. Το ίδιο ισχύει και για την παράσταση του Εθνικού;
Είναι άλλη μία παράσταση της bijoux de kant που ομνύει στον διεθνή ρομαντισμό, ο οποίος είναι γνήσιο τέκνο πολλών μανάδων και άπειρων πατεράδων. Η παράσταση του Εθνικού δεν είναι τίποτε άλλο από ένα «μεικτό είδος», αυτό που πάσχιζε να πετύχει κι ο Σολωμός. Στιλιζάρισμα και ρεαλισμός, μπαρόκ αλλά και ποπ κουλτούρα, γκόθικ και γιαπωνέζικο άνιμε είναι μερικές από τις κρήνες στις οποίες ξεδιψάει το «Καινούργιο σπίτι».

Πιστεύεις ότι η επιτυχία μιας παράστασης οφείλεται κατά βάση στη σωστή διανομή;
Πιστεύω σε μαγικούς συνδυασμούς, σε συναντήσεις έξω από το χώρο και το χρόνο, που ανακαλούν μνήμες και ψυχικές εγγραφές ικανές να πιάσουν θερμοκρασίες τόσο υψηλές, που μπορούν να βάλουν φωτιά στον πάγο. Μια παράσταση είναι η πιο ομαδική και ταυτόχρονα η πιο ατομική ψυχική διαδικασία που μπορεί να υπάρξει. Ευτυχώς για ακόμη μία φορά ήμουν τυχερός και συνάντησα τους ψυχικά ομοίους μου ηθοποιούς, την Εύη Σαουλίδου, τον Θανάση Δήμου, την Ιωάννα Κολλιοπούλου, τον Ντένη Μακρή κ.ά.

Περισσότερες πληροφορίες

Το καινούργιο σπίτι

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Η κυριαρχία του χρήματος, τα ταξικά απωθημένα και η παγίδα του φαίνεσθαι είναι τα βασικά θέματα αυτής της εξαιρετικά επίκαιρης κωμωδίας.

Εθνικό Θέατρο Rex

Πανεπιστημίου 48

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.