Παναγιώτης Μπουγιούρης: «Ο ψυχισμός μου έχει κάτι το αμλετικό»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός μας μιλά για τη δυναμική του επιστροφή στην θεατρική Αθήνα, με αφορμή το νέο έργο του Σάκη Σερέφα «Ο κύριος Σμιθ ανοίγει την πόρτα» στο οποίο και πρωταγωνιστεί στη σκηνή του Μικρού Γκλόρια.

Παναγιώτης Μπουγιούρης: «Ο ψυχισμός μου έχει κάτι το αμλετικό»

Ποιον ρόλο υποδύεστε στην παράσταση «Ο κύριος Σμιθ ανοίγει την πόρτα»;
Ερμηνεύω τον ίδιο τον κύριο Σμιθ, ο οποίος ανοίγει την πόρτα του σπιτιού του κι έρχεται αντιμέτωπος με έναν πιτσαδόρο (στον ρόλο ο Σωτήρης Μεντζέλος), ο οποίος δεν είναι άλλος από τον άγγελο του θανάτου, που ήρθε απλά για να κάνει τη δουλειά του. Με βασικό επιχείρημα ότι δεν είναι ακόμη η ώρα του, ξεκινάει μια κωμικοτραγική διαπραγμάτευση, η οποία καταλήγει στην πρόταση του Χάρου να πάρει κάποιον άλλον στη θέση του. Του επιτρέπει να διαλέξει από τη σπιτονοικοκυρά του (αυτή είναι η Μαρία Αιγινίτου, που υπογράφει και τη σκηνοθεσία) μέχρι κάποιο ιστορικό πρόσωπο· μόνη προϋπόθεση ότι θα αλλάζει τον ρου της Ιστορίας. Κι εδώ είναι που θα δούμε πόσο εύκολα ή δύσκολα μπορεί κάποιος να κάνει αυτή την επιλογή.

Παναγιώτης Μπουγιούρης: «Ο ψυχισμός μου έχει κάτι το αμλετικό» - εικόνα 1
Ο Παναγιώτης Μπουγιούρης ως κύριος Σμιθ © Ελίνα Γιουνανλή

Προσωπικά τι ξεχωρίζετε από το έργο;
Το καυστικό χιούμορ και την κινηματογραφική γραφή του. Η καινούργια μαύρη κωμωδία του Σάκη Σερέφα δίνει άλλη διάσταση στο πώς αντιλαμβανόμαστε το θάνατο και πώς αυτός προσωποποιείται στη ζωή μας. Είναι ένα απεχθές πρόσωπο ή θα μπορούσε κάλλιστα να είναι ένας ευγενέστατος νέος; Είναι υπεύθυνος για τη μοίρα μας ή είναι απλώς ένας «υπάλληλος» που ενδύεται τον ρόλο που του έδωσε η μοίρα; Το έργο έρχεται να σπάσει τη στερεοτυπική εικόνα που έχουμε για το θάνατο κι ίσως, μέσα από το χιούμορ του, να μας συμφιλιώσει μαζί του.

«Ο κύριος Σμιθ είναι ένας χαρακτήρας που ακουμπάει σε εκείνο το κομμάτι που σχετίζεται με το χιούμορ και τη μαύρη κωμωδία που μου αρέσει πολύ. Επειδή, όμως, ο ψυχισμός μου έχει κάτι το αμλετικό ακουμπά και στο υπαρξιακό δίλημμα που με απασχολεί πάρα πολύ σαν άνθρωπο».

Παναγιώτης Μπουγιούρης: «Ο ψυχισμός μου έχει κάτι το αμλετικό» - εικόνα 2
Η Μαρία Αιγινίτου, που υπογράφει και τη σκηνοθεσία, στο ρόλο της σπιτονοικοκυράς στο «Ο Κύριος Σμιθ ανοιίγει την πόρτα» © Ελίνα Γιουνανλή

Εσείς πως θα αντιμετωπίζατε το ηθικό δίλημμα που θέτει ο συγγραφέας;
Ο ήρωας βρίσκεται σε αδιέξοδο. Του δίνεται η ευκαιρία να ζήσει με αντάλλαγμα τη ζωή κάποιου άλλου. Κι ενώ φαίνεται εύκολο, δεδομένου ότι ζούμε σε μια κυνική κοινωνία, η συνείδησή μας ξυπνάει σε ανύποπτες στιγμές. Νομίζω ότι ούτε για εμένα θα ήταν εύκολο, και πολύ αμφιβάλλω αν κάποιος θα μπορούσε να επιλέξει έναν άλλον ελαφρά τη καρδία. Ο ηρωισμός και η αυτοθυσία, άλλωστε, μπορεί να γεννηθούν σε ανθρώπους που δεν θα το περίμενες ποτέ, και να θυσιάσουν ακόμη και τη ζωή τους για να σώσουν τον συνάνθρωπο.

Παναγιώτης Μπουγιούρης: «Ο ψυχισμός μου έχει κάτι το αμλετικό» - εικόνα 3
Ο Παναγιώτης Μπουγιούρης και η Αγγέλα Σιδηροπούλου για την παράσταση «Δόκτωρ Γκλας» © Μαριλένα Αναστασιάδου

Που αλλού θα σας δούμε φέτος;
Στο «Σύνδρομο της άδειας φωλιάς» μαζί με την Ηρώ Πεκτέση, που επαναλαμβάνεται στο Olvio (μέχρι 28/11), ένα έργο εμπνευσμένο από τον «Γυάλινο κόσμο» του Τενεσί Ουίλιαμς. Το τρίτο μεγάλο και πολύ σπουδαίο εγχείρημα που έχω εμπλακεί είναι το ανέβασμα ενός σπουδαίου σουηδικού έργου, του «Δόκτωρ Γκλας», γραμμένο το 1905 από τον Γιάλμαρ Σέντερμπεργκ, έναν σύγχρονο συγγραφέα του Στρίντμπεργκ που χαίρει πολύ υψηλής εκτίμησης στη σουηδική λογοτεχνία. Στο έργο που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα -με διπλή πρεμιέρα στην Κύπρο και στην Αθήνα στο θέατρο Altera Pars (από 16/1)- συμπρωταγωνιστώ με την Αγγέλα Σιδηροπούλου.

«Η δουλειά του ηθοποιού είναι μία και αδιαίρετη. Δεν γνωρίζει σύνορα και τρόπους είτε στο θέατρο, είτε στην τηλεόραση είτε στον κινηματογράφο. Μπορεί να αλλάζουν τα μέσα και τα εργαλεία αλλά η δουλειά είναι μία. Πρέπει να περάσεις δια πυρός και σιδήρου. Ο δρόμος είναι ένας και ανηφορικός».

Παναγιώτης Μπουγιούρης: «Ο ψυχισμός μου έχει κάτι το αμλετικό» - εικόνα 4
Η Ηρώ Πεκτέση και ο Παναγιώτης Μπουγιούρης στο «Σύνδρομο της άδειας φωλιάς» © Νίκος Πανταζάρας

Με ποιον ρόλο από τους τρεις ταυτίζεστε περισσότερο;
Ο κάθε χαρακτήρας έρχεται και ακουμπάει σε μια ξεχωριστή και ιδιαίτερη πλευρά του εαυτού μου. Ο κύριος Σμιθ είναι ένας χαρακτήρας που ακουμπάει σε εκείνο το κομμάτι που σχετίζεται με το χιούμορ και τη μαύρη κωμωδία που μου αρέσει πολύ. Επειδή, όμως, ο ψυχισμός μου έχει κάτι το αμλετικό ακουμπά και στο υπαρξιακό δίλημμα που με απασχολεί πάρα πολύ σαν άνθρωπο. Ο «Δόκτωρ Γκλας» ακουμπάει σε μια άλλη πλευρά πιο επιστημονική και εγκεφαλική, με έντονες εσωτερικές συγκρούσεις και με μια αμφισβήτηση της ζωής και της πραγματικότητας. Το «Σύνδρομο της άδειας φωλιάς» είναι διαφορετική περίπτωση, γιατί εκεί καλούμαστε μαζί με την Ηρώ Πεκτέση να μοιραστούμε τους τέσσερις χαρακτήρες που εμφανίζονται στο έργο. Οπότε δεν μπορώ να μιλήσω για προσωπική ταύτιση όσο για θεατρική ετοιμότητα και καθαρή θεατρική εγρήγορση και επικοινωνία επί σκηνής.

Παναγιώτης Μπουγιούρης: «Ο ψυχισμός μου έχει κάτι το αμλετικό» - εικόνα 5
Μια από τις πρώτες φωτογραφίες του «Δόκτωρ Γκλας» Παναγιώτη Μπουγιούρη με την Αγγέλα Σιδηροπούλου ως Χέλγκα © Μαριλένα Αναστασιάδου

Υπάρχει κάποιος ρόλος που σας έχει σημαδέψει ή ένας ρόλος-απωθημένο που επιθυμείτε να ερμηνεύσετε;
Ο Αστρόφ από τον «Θείο Βάνια» είναι ένας πολύ σπουδαίος χαρακτήρας που θεωρώ ορόσημο στην καριέρα μου και στην προσωπική μου τοποθέτηση όσον αφορά το θέατρο. Ως απωθημένο μπορώ να αναφερθώ σε όλους τους σαιξπηρικούς ήρωες. Ο Σαίξπηρ έχει μια πολύ ιδιαίτερη θέση στην καρδιά μου. Από νεαρή ηλικία διαμορφώθηκε μέσα από τα έργα του η θεατρική μου αντίληψη και έχω ήδη στο βιογραφικό μου αρκετούς σαιξπηρικούς ρόλους. Πέρυσι συμμετείχα στο ανέβασμα του «Ριχάρδου Γ’» από τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου. Και αισθάνομαι πολύ τυχερός γιατί τέτοιου είδους έργα έχουν ανάγκη από κρατικές σκηνές για να ανέβουν.

Με την δυναμική σας επιστροφή στην Αθήνα εντοπίζετε διαφορές με την Κύπρο;
Η δουλειά του ηθοποιού είναι μία και αδιαίρετη. Δεν γνωρίζει σύνορα και τρόπους είτε στο θέατρο, είτε στην τηλεόραση είτε στον κινηματογράφο. Μπορεί να αλλάζουν τα μέσα και τα εργαλεία αλλά η δουλειά είναι μία. Πρέπει να περάσεις δια πυρός και σιδήρου. Ο δρόμος είναι ένας και ανηφορικός. Σίγουρα η Κύπρος είναι μία χώρα με μικρή θεατρική αγορά αλλά αναλογικά έχει πολύ πλούσια θεατρική παραγωγή, πολύ ικανούς ηθοποιούς που το κοινό δεν τους γνωρίζει εδώ στην Ελλάδα λόγω της απόστασης. Ειδικά για τον ΘΟΚ (Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου) θα έλεγα ότι είναι ένα κρατικό θέατρο με πολύ υψηλά στάνταρ.

Περισσότερες πληροφορίες

Το σύνδρομο της άδειας φωλιάς

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 80 '

Το έργο πραγματεύεται τα όρια και τις σχέσεις μεταξύ των μελών μιας τριμελούς οικογένειας.

Ο κύριος Σμιθ ανοίγει την πόρτα

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 75 '

Με ένα αναπάντεχο δίλημμα έρχεται αντιμέτωπος ο κύριος Σμιθ στη νέα μαύρη κωμωδία του Σάκη Σερέφα για τη σχέση μας με το θάνατο.

Altera Pars

Μ. Αλεξάνδρου 123

Olvio

Ιερά Οδός 67 & Φαλαισίας 7

Μικρό Γκλόρια

Ιπποκράτους 7

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Αλίφειρα": Τελευταίες παραστάσεις για την πικρή κωμωδία του Ανδρέα Στάικου

Το έργο του συγγραφέα και σκηνοθέτη που αντλεί έμπνευση από την μυστηριώδη αρχαία πόλη της Αρκαδίας ολοκληρώνει τον κύκλο του.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

"Ριχάρδος III*": Δείτε πρώτες φωτογραφίες από το έργο του Σαίξπηρ σε διασκευή Ανδρέα Φλουράκη

Ο αστερίσκος στον "Ριχάρδο ΙΙΙ*" καταδεικνύει τις σκοτεινές ιστορίες κατάχρησης εξουσίας πίσω από τις κλειστές πόρτες των προβών, που όλο και πιο συχνά πλέον έρχονται στη δημοσιότητα, στην παράσταση που σκηνοθετεί η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη.

Πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη για τη νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη "The Cenci Family"

Από το Μανχάταν ξεκινά την πορεία της η νέα παράσταση της σκηνοθέτιδας που υπογράφει το έργο μαζί με τον Άρη Ασπρούλη, αντλώντας από το ρηξικέλευθο πνεύμα του Αντονέν Αρτώ και την πραγματική ιστορία της πρώτης γυναίκας που εναντιώθηκε στην πατριαρχία και δολοφονήθηκε.

Προλάβετε το "Μια άλλη Θήβα" τον Μάιο

Η επιτυχημένη παράσταση σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου θα συνεχιστεί για λίγο ακόμη, με τους Θάνο Λέκκα και Δημήτρη Καπουράνη στο δίδυμο του έργου του Σέρχιο Μπλάνκο.

"Πόθεν έσχες" ρωτάνε οι 4Frontal στο θέατρο Βεάκη

Ένας απατεώνας που εκμεταλλεύτηκε τις παθογένειες της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, γίνεται το σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής στο νέο έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη που έρχεται το Μάιο από την επιτυχημένη ομάδα.

"Ink": Που θα βρείτε το βιβλίο του Δημήτρη Παπαϊωάννου με αφορμή την παράσταση

"Sketches from life" είναι ο τίτλος της πρώτης έκδοσης του βιβλίου με τα σχέδια του διεθνούς φήμης δημιουργού, για το φως και το σκοτάδι του σώματος, αυτή τη φορά με την ιδιότητα του ζωγράφου.

Άνοιξε η πλατφόρμα για την υποβολή καλλιτεχνικών προτάσεων στα φεστιβάλ του Δήμου Αθηναίων

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων των φεστιβάλ θα επιμεληθεί ο ΟΠΑΝΔΑ και θα περιλαμβάνει συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, χορό και αφιερώματα, αναδεικνύοντας τις ιδιαιτερότητες επτά δημοτικών κοινοτήτων της Αθήνας.