Ομολογουμένως η «Προσωπική Συμφωνία», σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά, ήταν μία από τις πιο έντονες θεατρικές συγκινήσεις που μας χάρισε το Από Μηχανής Θέατρο την προηγούμενη σεζόν. Μόνο η περιρρέουσα ατμόσφαιρα του βραβευμένου έργου του Ρόναλντ Χάργουντ (πρωτότυπος τίτλος: «Taking sides»), με φόντο το κατεστραμμένο Βερολίνο του 1946 ύστερα από το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, είναι αρκετή για να μας συγκλονίσει και να μας θυμίσει ότι είναι πιο επίκαιρο απ’ όσο φανταζόμαστε. Η παράσταση επιστρέφει από 30 Οκτωβρίου και για δεύτερη συνεχή χρονιά με το ίδιο εξαιρετικό καστ που απαρτίζουν οι Νικήτας Τσακίρογλου, Χρήστος Βαλαβανίδης, Αλέξανδρος Μπουρδούμης, Άννα Ελεφάντη, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Παναγιώτης Γουρζουλίδης, Κώστας Κουτρούλης και Δημήτρης Μπούρας.
Στο επίκεντρο της ιστορίας, που βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, ο σπουδαίος μαέστρος και Διευθυντής της Ορχήστρας του Βερολίνου Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ, ο οποίος κατηγορείται μετά το τέλος του πολέμου για τη σχέση του με το καθεστώς του Αδόλφου Χίτλερ και υποβάλλεται σε ανάκριση από τον ταγματάρχη του αμερικανικού στρατού Άρνολντ. Αν και με ελάχιστα στοιχεία, ο ταγματάρχης είναι αποφασισμένος να αποδείξει ότι ο μεγάλος μουσικός υπήρξε στέλεχος των Ναζί. Ένας μάρτυρας, όμως, με αντάλλαγμα την προσωπική του απαλλαγή, θα αλλάξει την τροπή της ανάκρισης, αποκαλύπτοντας όσα γνωρίζει για τον μαέστρο. Το επιχείρημα του Φουρτβένγκλερ περί «διατήρησης της Γερμανικής μουσικής παράδοσης και των υψηλών αξιών» θέτει το μεγάλο ερώτημα κατά πόσο μπορεί, τελικά, η τέχνη να λειτουργεί αυτόνομα από τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες, ενώ αντιπαρατίθεται με τις μνήμες του Άρνολντ από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και τον υπέρογκο αριθμό των νεκρών.
Ο Δημήτρης Μυλωνάς υπερασπίζεται την αγωνία και τις συναισθηματικές εντάσεις του έργου, κρατώντας την παράσταση πάνω σε τεντωμένο σκοινί. Όπως έχει πει στο «α»: «Ακόμη κι αν έχει υπάρξει κατάπαυση του πυρός, τα πρόσωπα του έργου κουβαλάνε την οδύνη και τις μνήμες αυτού του πολέμου. Στον πόλεμο δεν υπάρχουν καθαροί νικητές. Πρόκειται για μια συνθήκη ακραία, ολοκληρωτική, βάναυση. Όλοι κάτι χάνουν. Σε τέτοιες συνθήκες οι συμπεριφορές είναι αποκαλυπτικές. Κι εκεί ακριβώς συναντιέμαι με αυτό το σπουδαίο έργο, όχι μόνο σε μια προσπάθεια να αποτυπώσω σκηνικά μία από τις χειρότερες σελίδες της ανθρώπινης Ιστορίας αλλά να αναζητήσω αντιστοιχίες σε ένα σήμερα που αν και με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά, έχει επίσης ακραίες εκδοχές».
Τα σκηνικά και τα κοστούμια εποχής της παράστασης υπογράφουν οι Αγγελική Αθανασιάδου και Λήδα Σπερελάκη, ενώ το σασπένς, συνδυαστικά με τις δυνατές ερμηνείες, ανεβάζει στα ύψη η πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Παύλου Κατσιβέλη.
© φωτογραφιών: Πάτροκλος Σκαφιδάς
«Προσωπική Συμφωνία» | Από Μηχανής Θέατρο | Από 30 Οκτωβρίου |Περισσότερες πληροφορίες
Προσωπική συμφωνία
Το κείμενο βασίζεται στα ημερολόγια που κρατούσε ο σπουδαίος μαέστρος Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ, ο οποίος κατηγορήθηκε ως φιλοναζιστής, μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, κατά τη διάρκεια της ανάκρισής του από τους συμμάχους.