Η Κάτια Δανδουλάκη, η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, ο Άκης Σακελλαρίου, ο Νίκος Καραθάνος, ο Δημήτρης Λιγνάδης, η Αμαλία Μουτούση και πολλοί ακόμα σημαντικοί πρωταγωνιστές συμμετέχουν αυτό το καλοκαίρι σε παραγωγές αρχαίου δράματος που πήραν το ρίσκο της μεγάλης ορχήστρας του αρχαίου θεάτρου της Επιδαύρου. Όσοι δεν τις είδατε εκεί, έχετε την ευκαιρία να κλείσετε θέση στα φεστιβάλ των δήμων της Αττικής.
#1 «Νεφέλες»
Η μοναδική αριστοφανική κωμωδία του φετινού Φεστιβάλ Επιδαύρου είναι οι «Νεφέλες». Ο Δημήτρης Καραντζάς με έναν all star θίασο (Γιώργος Γάλλος, Χρήστος Λούλης, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Θεοδώρα Τζήμου, Νίκος Καραθάνος, Έμιλυ Κολιανδρή κ.ά.) χρίζει πρωταγωνίστριες της παράστασης τις ίδιες τις Νεφέλες, που έρχονται να κηρύξουν την αμφισβήτηση της παντοδυναμίας της λογικής και την επιστροφή σε μια χαμένη πνευματικότητα.
Η παράσταση θα παιχτεί στις 2 και 3/8 στην Επίδαυρο και στην Αττική σε: Βεάκειο (28/8), Βριλήσσια (4/9), Παπάγου (5/9), Ηρώδειο (6/9), Πετρούπολη (7/9), Ηλιούπολη (8/9) και Βύρωνα (10/9).
#2 «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι»
Ο Γιάννης Καλαβριανός σκηνοθέτησε για το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος την τραγωδία «Ιφιγένεια η εν Αυλίδι», μια από τις ωραιότερες δημιουργίες του Ευριπίδη. Ένας δεκατριαμελής γυναικείος Χορός αφηγείται την τραγική ιστορία της Ιφιγένειας και κυρίως τις συνθήκες που οδήγησαν στη θυσία της. Με νέα μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα η αγέρωχη Ανθή Ευστρατιάδου που τιμήθηκε με το 11ο Θεατρικό Βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» (2016) ερμηνεύει το ρόλο της Ιφιγένειας. Ο συνεπής Γιώργος Γλάστρας τον Αγαμέμνονα και η έμπειρη ηθοποιός, αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια του ΚΘΒΕ, Μαρία Τσιμά την Κλυταιμήστρα.
Η παράσταση θα παιχτεί σε Ελευσίνα (6/9), Παπάγου (11/9), Βύρωνα (13/9).
#3 «Οιδίπους Τύραννος»
Δεν έπεφτε καρφίτσα το διήμερο που ο «Οιδίποδας Τύραννος» του Σοφοκλή παίχτηκε στην Επίδαυρο, με τον πρωταγωνιστή Δημήτρη Λιγνάδη να κερδίζει τις εντυπώσεις. Η πρώτη σκηνοθετική συνάντηση του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη με το αρχαίο δράμα και την Επίδαυρο θεωρήθηκε επιτυχημένη (διαβάστε την κριτική μας εδώ). Με την Αμαλία Μουτούση/Ιοκάστη, τον Νίκο Χατζόπουλο/Κρέοντα και τον Κωνσταντίνο Αβαρικιώτη/Τειρεσία αισθανθήκαμε για ακόμη μία φορά πως ο Οιδίποδας είναι ο ήρωας που συμπυκνώνει με αληθινά αριστοτεχνικό τρόπο την αρχέγονη υπαρξιακή αγωνία.
Η παράσταση θα παιχτεί σε Ηλιούπολη (26/8), στη Νίκαια (29/8), Βύρωνα (3/9), Πετρούπολη (5/9), Παπάγου (9/9), Πειραιά (10/9).
#4 «Ικέτιδες»
11.000 θεατές παρακολούθησαν τις «Ικέτιδες» του Ευριπίδη στην Επίδαυρο σε συμπαραγωγή του Εθνικού Θεάτρου με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου. Ο σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθινός, καθοδηγώντας την Κάτια Δανδουλάκη στην πρώτη της εμφάνιση σε αρχαία τραγωδία και τους εκλεκτούς συμπρωταγωνιστές της Άκη Σακελλαρίου, Θοδωρή Κατσαφάδο, Αγλαΐα Παππά, Ανδρέα Τσέλεπο πόνταρε στη δύναμη και την ενέργεια του γυναικείου Χορού που απαρτιζόταν από σπουδαίες πρωταγωνίστριες: Κόρα Καρβούνη, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Άννα Γιαγκιώζη, Τάνια Τρύπη, Νιόβη Χαραλάμπους κ.ά. Η παράσταση θα παιχτεί σε: Πειραιά (2/9), Ηρώδειο (5/9, με υπέρτιτλους στην αγγλική γλώσσα), Κορωπί (11/9) και Ελευσίνα (15/9).
#5 «Προμηθέας Δεσμώτης»
Περισσότερο γνωστή στο βρετανικό κοινό, η ηθοποιός και σκηνοθέτης Κάθριν Χάντερ θα ερμηνεύσει τον «Προμηθέα Δεσμώτη» στο αισχύλειο δράμα που εξιστορεί την τιμωρία του Προμηθέα από τον Δία και μας φέρνει ενώπιον της πάντα επίκαιρης μάχης της ελεύθερης συνείδησης με την τυραννική εξουσία. Έξυπνη είναι η επιλογή του σκηνοθέτη Σταύρου Τσακίρη να ερμηνεύσει η μικροκαμωμένη ελληνικής καταγωγής ηθοποιός έναν Τιτάνα!
Η παράσταση θα παιχτεί στις 9 και 10/8 στην Επίδαυρο και στη συνέχεια στην Αττική σε: Παπάγου (28/8), Ηρώδειο (30/8), Ηλιούπολη (2/9), Πετρούπολη (3/9), Βύρωνα (5/9) και Πειραιά (7/9).
#6 «Ορέστεια»
Το Εθνικό Θέατρο για την παρουσίαση της τριλογίας της «Ορέστειας» του Αισχύλου εμπιστεύτηκε τρεις δημιουργούς της νέας γενιάς που δεν έχουν ξανασκηνοθετήσει αρχαίο δράμα: στον «Αγαμέμνονα» την Ιώ Βουλγαράκη, στις «Χοηφόρες» τη Λίλλυ Μελεμέ και στις «Ευμενίδες» τη Γεωργία Μαυραγάνη. Στο πρότζεκτ συμμετέχουν πάνω από σαράντα εκλεκτοί ηθοποιοί, ανάμεσα στους οποίους οι Μαρία Κίτσου, Φιλαρέτη Κομνηνού, Γιάννης Νιάρρος, Αργύρης Ξάφης, Αγγελική Παπαθεμελή, Εύη Σαουλίδου, Γιώργος Χρυσοστόμου.
Η τετράωρη τριλογία θα παρουσιαστεί ολόκληρη μόνο στην Ελευσίνα (1/9) και μεμονωμένα στον Βύρωνα, ο «Αγαμέμνονας» (20/9) και οι «Χοηφόρες» μαζί με τις «Ευμενίδες» (21/9).
Περισσότερες πληροφορίες
Προμηθέας Δεσμώτης
Ένας ύμνος στην ανθρώπινη θέληση που ορθώνεται μπροστά στην εξουσία για να απαιτήσει πρόοδο και γνώση, με την ελληνικής καταγωγής Κάθριν Χάντερ στον ομώνυμο ρόλο.
Ορέστεια-Αγαμέμνων
Στο πρώτο μέρος της τριλογίας ο Αγαμέμνων επιστρέφει ύστερα από δέκα χρόνια από την Τροία (φέρνοντας μαζί του την Κασσάνδρα), για να δολοφονηθεί μέσα στο ίδιο του το παλάτι από την Κλυταιμνήστρα.
Ορέστεια-Χοηφόροι
Στο δεύτερο μέρος της «Ορέστειας», το έδαφος έχει προετοιμαστεί για την έλευση του Ορέστη, που οφείλει να ανταποκριθεί στον πανάρχαιο νόμο του καθήκοντος, καθώς ο νεκρός πατέρας του Αγαμέμνων ζητά εκδίκηση. Η αποτρόπαιη πράξη που διαπράττει είναι μάλιστα επιβεβλημένη από τους θεούς.
Ορέστεια-Ευμενίδες
Στο τελευταίο μέρος της τριλογίας, ο Oρέστης προσπέφτει ικέτης στο άγαλμα της Αθηνάς. Η λύση δίνεται στον Άρειο Πάγο, το δικαστήριο της Αθήνας, το οποίο τον κρίνει αθώο για το φόνο της Κλυταιμνήστρας.
Ικέτιδες
Μια τραγωδία για τον πόλεμο, τους νεκρούς αλλά και την υπαρξιακή αγωνία, την αξιοπρέπεια, την πίστη και την αντοχή ανεβάζουν τα δύο εθνικά θέατρα της Ελλάδας και της Κύπρου.
Οιδίπους Τύραννος
Για την πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα στην αρχαία τραγωδία, ο Κ. Μαρκουλάκης επέλεξε το κατά γενική ομολογία τελειότερο έργο του Σοφοκλή κι ένα πολύ δυνατό καστ.
Ιφιγένεια εν Αυλίδι
Η Ιφιγένεια, νομίζοντας ότι πρόκειται να παντρευτεί τον Αχιλλέα, φτάνει στην Αυλίδα, όπου όμως ο ελληνικός στόλος περιμένει τη θυσία της προκειμένου να αποπλεύσει για την Τροία. Η ύβρις του πατέρα Αγαμέμνονα, η αυτοθυσία της θαρραλέας Ιφιγένειας και η ευσπλαχνία των θεών.
Νεφέλες
Το μείζον ζήτημα του δίκαιου και του άδικου λόγου καθώς και η διαλεκτική σχέση ανάμεσα στη συντήρηση και στο νεωτερισμό είναι τα στοιχεία της αριστοφανικής κωμωδίας που φιλοδοξεί να αναδείξει η ανάγνωση του Δ. Καραντζά.