«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι»: Το μεγάλο στοίχημα του ΚΘΒΕ

Ένα έργο που υπογραμμίζει τη θυσία υπέρ πατρίδος είναι το πλέον κατάλληλο να ακουστεί στην αντιηρωική εποχή μας ή μήπως κρύβει περισσότερη ειρωνεία απ’ όση νομίζουμε; Ευκαιρία να το διαπιστώσουμε στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιάννης Καλαβριανός στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι»: Το μεγάλο στοίχημα του ΚΘΒΕ

Ένα έργο που υπογραμμίζει τη θυσία υπέρ πατρίδος είναι το πλέον κατάλληλο να ακουστεί στην αντιηρωική εποχή μας ή μήπως κρύβει περισσότερη ειρωνεία απ’ όση νομίζουμε; Ευκαιρία να το διαπιστώσουμε στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιάννης Καλαβριανός και θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στις 19-20/7.

Αλήθεια γιατί μας ενδιαφέρει η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» σήμερα; Έχουμε ίσως την ανάγκη ενός πατριωτικού δράματος που θα εξυψώσει μέσα μας την περηφάνια για το υψηλό αίσθημα ευθύνης που φαίνεται να διακατέχει τους ήρωες; Μήπως μας ενδιαφέρει περισσότερο η ειρωνεία του απέναντι στην εξουσία ή η κατάδειξη της κάλπικης πλευράς του κόσμου των ενηλίκων που σαρώνεται από την ορμή της αυτοδιάθεσης της νιότης; Οι απαντήσεις δεν είναι εύκολες ούτε μονοδιάστατες παρόλο που συχνά καταφεύγουμε σε αυτές, ειδικά όταν η κουβέντα έρχεται σε έργα με φαινομενικά καθαρές θέσεις.

«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι»: Το μεγάλο στοίχημα του ΚΘΒΕ - εικόνα 1

Ο Ευριπίδης τοποθετεί το έργο στα παράλια της Αυλίδας, όπου έχει συγκεντρωθεί ο ελληνικός στόλος για να αποπλεύσει για την Τροία. Καθώς τα πλοία βρίσκονται ακινητοποιημένα λόγω άπνοιας, η θεά Άρτεμις απαιτεί τη θυσία της Ιφιγένειας, κόρης του αρχιστράτηγου Αγαμέμνονα. Με αυτή την αφετηρία, ο Ευριπίδης προχώρησε στη σύνθεση ενός έργου ίντριγκας και διλημμάτων. Αν και διακρίνεται μάλλον εύκολα η πρόθεσή του να τονώσει το καταρρακωμένο ηθικό των συμπατριωτών του υπό το βάρος της έκβασης του Πελοποννησιακού Πολέμου, ο σπουδαίος δραματουργός προχώρησε και πέραν αυτής, αποτυπώνοντας τελικά στο έργο του την αστάθεια και την αντιφατικότητα της ανθρώπινης φύσης ειδικά σε μεταβατικές περιόδους.

Η κατάδειξη του ενθουσιασμού και της αυταπάρνησης της νεαρής Ιφιγένειας, και μάλιστα από έναν κατεξοχήν σκεπτικιστική συγγραφέα, καθώς και η απότομη μεταστροφή της από το φόβο του θανάτου στον υπέρμετρο ενθουσιασμό για τη θυσία έχουν οδηγήσει σε εύκολες διατυπώσεις για τον ρομαντισμό της ηρωίδας. Το στοίχημα, όμως, που κυρίως διακυβεύεται είναι πώς θα μεταχειριστεί κάθε σκηνοθέτης αυτήν τη μεγαλειώδη χειρονομία της αυτοθυσίας –που προκαλεί και τον αριστοτελικό «έλεο και φόβο» και το θαυμασμό–, χωρίς να μείνει στην επιδερμική ανάγνωσή της ως ρομαντική χειρονομία ή πατριωτική δήλωση.

«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι»: Το μεγάλο στοίχημα του ΚΘΒΕ - εικόνα 2

Αυτό το μεγάλο στοίχημα έχει αναλάβει ο Γιάννης Καλαβριανός, παίρνοντας το βάπτισμα του πυρός στο αρχαίο δράμα. Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιάννη Αναστασάκη έχει δημιουργήσει πανελλαδική αίσθηση και η ανάθεση της φετινής επιδαύριας παραγωγής του στον Καλαβριανό έρχεται να αυξήσει τις προσδοκίες. Αν και έχει ήδη δώσει ωραία δείγματα στη συγγραφή και τη σκηνοθεσία εδώ και δέκα χρόνια, ο Καλαβριανός βρίσκεται τώρα ενώπιον της μεγαλύτερης πρόκλησης της σταδιοδρομίας του, καθώς αφήνει για πρώτη φορά τις παραστάσεις «δωματίου» για χάρη του μεγέθους του αρχαίου θεάτρου. Μαζί του έχει ένα ωραίο σύνολο συντελεστών (ο Παντελής Μπουκάλας υπογράφει τη νέα μετάφραση και ο Θοδωρής Οικονόμου τη μουσική) και μια διανομή που ενώνει δύο γενιές ηθοποιών: επικεφαλής στο ρόλο της Ιφιγένειας η Ανθή Ευστρατιάδου, μία από τις πλέον ικανές ηθοποιούς της νέας γενιάς, Αγαμέμνονας ο Γιώργος Γλάστρας, Κλυταιμνήστρα η Μαρία Τσιμά, Πρεσβύτης ο Γιώργος Καύκας κ.ά.

«Ιφιγένεια η εν Αυλίδι»: Το μεγάλο στοίχημα του ΚΘΒΕ - εικόνα 3
Γιάννης Καλαβριανός

Ο Γιάννης Καλαβριανός, αναγνωρίζοντας την πολυπρισματικότητα στην «Ιφιγένεια εν Αυλίδι», τη χαρακτηρίζει «έργο μεταπτώσεων και συνεχόμενων διλημμάτων, έμπλεο ειρωνείας και αναπάντεχων κωμικών στιγμών» και διαβάζει σε αυτήν τη διαρκή πάλη του ανθρώπου προκειμένου απελευθερωθεί από τα δεσμά του κοινωνικού καταναγκασμού και που, ταυτόχρονα, «θέτει τις βάσεις του μελλοντικού αιτήματος ενός ιδανικού ανθρώπου, όπου οι κοινωνικές απαιτήσεις δεν θα τον συντρίβουν, αλλά θα συμπορεύονται με την ελευθερία της σκέψης, της βούλησης και του προσωπικού καλού».

Περισσότερες πληροφορίες

Ιφιγένεια εν Αυλίδι

  • Τραγωδία
  • Διάρκεια: 120 '

Η Ιφιγένεια, νομίζοντας ότι πρόκειται να παντρευτεί τον Αχιλλέα, φτάνει στην Αυλίδα, όπου όμως ο ελληνικός στόλος περιμένει τη θυσία της προκειμένου να αποπλεύσει για την Τροία. Η ύβρις του πατέρα Αγαμέμνονα, η αυτοθυσία της θαρραλέας Ιφιγένειας και η ευσπλαχνία των θεών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/04/2024

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.

"I am falling in love | Εκδοχές πάνω στη Δωδέκατη Νύχτα": Πειραγμένος Σαίξπηρ στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά από τον Γιώργο Βαλαή

Ο ανήσυχος δημιουργός αποσυναρμολογεί τη "Δωδέκατη νύχτα" του Ουίλιαμ Σαίξπηρ στη Σκηνή Ωμέγα, εστιάζοντας στις σχέσεις των ηρώων και την ερωτική έλξη που δεν γνωρίζει πρότυπα.

Το "Αλ Τσαντίρι Νιουζ" σε μία και μοναδική παράσταση

Η καυστική, αλλά πάντα χαρούμενη και ξεκαρδιστική, σάτιρα του Λάκη Λαζόπουλου ζωντανά στο Christmas Theater!