Αναλύοντας χορογραφικά τον Βίλχελμ Ράιχ

Η Ελένη Παπαϊωάννου μας εξηγεί τι την οδήγησε να χορογραφήσει την παράσταση «Κοίτα, Ανθρωπάκο» βασισμένη στο έργο του ψυχαναλυτή Βίλχελμ Ράιχ.

Αναλύοντας χορογραφικά τον Βίλχελμ Ράιχ

Διαβάζοντας το βιβλίο του Βίλχελμ Ράιχ «Άκου, Ανθρωπάκο!», πριν μερικά χρόνια μου δημιουργήθηκαν έντονα συναισθήματα και προβληματισμοί. Είδα την εικόνα ενός ανθρώπου κωμικοτραγικού, αυτόν που περιγράφει και καταγγέλλει ο αυστριακός ψυχαναλυτής στο έργο του. Έναν άνθρωπο άβουλο και αδιάφορο, που φοβάται να αντικρίσει τον ίδιο του εαυτό και την αθλιότητα στην οποία έχει καταλήξει να ζει. Ένιωσα έντονη απογοήτευση και θυμό γιατί τον έχω δει τον ανθρωπάκο και τον βλέπω καθημερινά, περπατώντας στους δρόμους, μπαίνοντας σε μαγαζιά και δημόσιες υπηρεσίες, παρακολουθώντας τηλεόραση…

Αυτά λοιπόν τα ανθρωπάκια επέλεξα να τοποθετήσω επί σκηνής στο έργο «Κοίτα, Ανθρωπάκο» προσπαθώντας να μεταφέρω την ανθρώπινη κατάσταση που περιγράφει ο Βίλχελμ Ράιχ με λέξεις, μέσα από έκφραση, σωματική κίνηση και χορό. Τώρα είναι στο χέρι του θεατή να αποδεχθεί τα όσα αντικρίζει κατά τη διάρκεια της παράστασης. Να μπορέσει να ανοίξει όλες του τις αισθήσεις και να αφουγκραστεί τον ανθρωπάκο που ίσως, ακόμα και μέσα του, φωνάζει απεγνωσμένα ζητώντας ελευθερία.

Τώρα είναι στο χέρι του θεατή να αποδεχθεί τα όσα αντικρίζει κατά τη διάρκεια της παράστασης. Να μπορέσει να ανοίξει όλες του τις αισθήσεις και να αφουγκραστεί τον ανθρωπάκο που ίσως, ακόμα και μέσα του, φωνάζει απεγνωσμένα ζητώντας ελευθερία.

Ελευθερία… τι μεγάλη έννοια. Και πόση η σύγχρονη έλλειψή της. Κάποιοι λένε πως εάν δεν χάσεις την ελευθερία σου και εάν δεν παλέψεις ποτέ γι’ αυτήν δε μπορείς να νιώσεις πραγματικά ελεύθερος. Σε ένα μικρό βαθμό συμφωνώ, καθώς η έλλειψη κάποιων αγαθών και αξιών έχει ως αποτέλεσμα να τα εκτιμήσουμε. Δε θα έπρεπε όμως να γνωρίζουμε την αξία της ελευθερίας μας και να μπορούμε να την χρησιμοποιούμε στο έπακρο, αντί να ψάχνουμε τρόπους να τη χάσουμε; Να επιλέγουμε να μη ζούμε υποδουλωμένοι σε έννοιες όπως τα χρήματα, ο πλούτος, η εξουσία, η τεχνολογία; Να αγωνιζόμαστε, να εκφραζόμαστε, να εξελισσόμαστε, να ζούμε χωρίς συνθήκες απάνθρωπες;

Αναλύοντας χορογραφικά τον Βίλχελμ Ράιχ - εικόνα 1

Σίγουρα η επιλογή αυτή είναι ζήτημα προσωπικό αλλά και κατ’ επέκταση συλλογικό. Απλώς είναι στιγμές που ο φόβος επικρατεί και έτσι κλείνουμε τους εαυτούς μας μέσα σε μικρά κελιά έχοντας την ψευδαίσθηση πως εκεί είμαστε ασφαλείς! Η ασφάλεια όμως αυτή που αναζητάμε προέρχεται από μέσα μας, νιώθοντας δυνατοί και σίγουροι για όσα μπορούμε να καταφέρουμε, έχοντας πίστη και εμπιστοσύνη σε όσα ονειρευόμαστε, κοιτώντας ψηλά όταν όλοι οι άλλοι σκύβουν, παλεύοντας ενάντια σε όσα μας παρασέρνουν όλο και πιο βαθιά, αποφεύγοντας την μικροπρέπεια και την απάθεια, γνωρίζοντας πως σημασία δεν έχει πόσες φορές πέφτουμε αλλά πόσες σηκωνόμαστε, αγαπώντας και παραμένοντας Άνθρωποι…

Περισσότερες πληροφορίες

Κοίτα, ανθρωπάκο

  • Σύγχρονος Χορός
  • Διάρκεια: 70 '

Με αφορμή το έργο του Βίλχελμ Ράιχ «Άκου, ανθρωπάκο», η ομάδα καταθέτει μια παράσταση-καταγγελία για την ισοπέδωση του σύγχρονου ανθρώπου από το ασφυκτικό κοινωνικό πλαίσιο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Οι θεατρικές πρεμιέρες της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε πέντε παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24/4 και ξεχωρίζουν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟς ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟς
18/04/2024

Updated | Ίσα που προλαβαίνεις αυτές τις 24 θεατρικές παραστάσεις

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε έργα για κάθε γούστο που κατεβάζουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24 Απριλίου.

Το πολυταξιδεμένο "Lemon" γιορτάζει 6 χρόνια στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Στην Κεντρική Σκηνή του ΔΘΠ παρουσιάζεται η πρωτότυπη, χειροποίητη παράσταση για την απίστευτη ιστορία του πιανίστα 1900 που έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα περισσότεροι από 16.000 θεατές, σε μια ξεχωριστή βραδιά που θα ολοκληρωθεί με ένα ατμοσφαιρικό live από τον καταξιωμένο Σταύρο Λάντσια.

Generation lost

Η "χαμένη γενιά" των millennials διεκδικεί τη φωνή της σε ένα θεατρικό έργο που στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε δικές τους μαρτυρίες. Ανεβαίνει στη σκηνή με δόσεις αυτοαναφορικότητας και φλυαρίας, όχι όμως χωρίς θέρμη και ταλέντο.

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

Μια συναρπαστική ερμηνεία από τον Αργύρη Ξάφη σε ένα ενδιαφέρον σύγχρονο έργο, που με τη μορφή πολυπρόσωπης αφήγησης, προσεγγίζει ζητήματα ομοφοβίας, βίας και ενοχής μιας κλειστής κοινωνίας.

"The doctor": 11 ακόμη παραστάσεις στο Αμφι-θέατρο

Το συνταρακτικό mind game για τα όρια της πολιτικής ορθότητας και την παντοδυναμία της cancel culture σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου κατεβάζει αυλαία μέσα στον Απρίλιο.

"Ο κύκλος των χαμένων ποιητών" ανεβαίνει Θεσσαλονίκη

Μετά την επιτυχία στην Αθήνα και το θέατρο Βρετάνια, η παράσταση σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ασπιώτη με τον Άκη Σακελλαρίου στον ρόλο του αντισυμβατικού Τζον Κίτινγκ "μετακομίζει" στη συμπρωτεύουσα.