Η φαλακρή τραγουδίστρια

3

Αν λίγους μήνες νωρίτερα μια άλλη παράσταση του έργου μάς θύμισε τη δυναμική του, η συγκεκριμένη επιβεβαιώνει ότι τα μεγάλα κείμενα επιδέχονται διαφορετικές σκηνικές αποδόσεις. Ως κοινή συνισταμένη προκύπτει επίσης ότι το θέατρο του Ιονέσκο δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Η φαλακρή τραγουδίστρια

Δύο ανεβάσματα της «Φαλακρής τραγουδίστριας» μέσα στην ίδια σεζόν –και μάλιστα έπειτα από μακρά περίοδο απουσίας– μάλλον κάτι θέλουν να μας πουν. Το κατεξοχήν έργο που αμφισβητεί, μέχρι πλήρους αποδόμησης, την ικανότητα της γλώσσας να λειτουργήσει ως μέσο επικοινωνίας αντικατοπτρίζει, θεωρώ, κάτι από την εποχή μας.

Μάλιστα, η Σοφία Μαραθάκη στη δική της εκδοχή έφερε στο προσκήνιο κυρίως αυτό το χαρακτηριστικό. Δεν εννοώ πως η παράστασή της κάνει οποιαδήποτε άμεση ή έμμεση νύξη για το εδώ ή το τώρα. Καθόλου. Αφήνει το έργο στο πλαίσιο που το έχει τοποθετήσει ο συγγραφέας, το αντιμετωπίζει δηλαδή ως μια διαβρωτική ανακατασκευή ενός «έργου σαλονιού».

Η φαλακρή τραγουδίστρια - εικόνα 1

Η Μαραθάκη πιάνεται από την «αγγλική» ταυτότητα του έργου: η ιστορία διαδραματίζεται σε ένα αγγλικό αστικό σαλόνι και τα δύο βασικά ζευγάρια, οι Σμιθς και οι Μάρτινς, είναι τυπικοί Άγγλοι. Δεν στηρίζεται όμως σε αυτήν παρά μόνο περιφερειακά, για να παίξει με την αγγλική γλώσσα ή να σχολιάσει υπογείως την «καθαρότητα» της βρετανικής φυλής (ο Σμιθ της παράστασης παραπέμπει σε Ινδό, ο Μάρτιν σε Ιρλανδό –ακατανόητο γιατί η μετάφραση ή η σκηνοθεσία θέλει το επώνυμό του να ακούγεται γαλλικό ως Μαρτέν– και ο Αρχηγός της πυροσβεστικής σε Σκοτσέζο) και τροφοδοτεί με την όψη «αγγλικής εξοχής» την ενδυματολογία και το σκηνικό (Κωνσταντίνος Ζαμάνης).

Κατά βάση, η Μαραθάκη εστιάζει στο ζήτημα της μη επικοινωνίας. Η παρουσία όλων των ηθοποιών στο προσκήνιο, η ηχώ που δημιουργούν επαναλαμβάνοντας λέξεις ή φράσεις από τους διαλόγους της σκηνής που παίζεται, το κούρδισμα της δράσης πάνω σε ένα μοτίβο επαναληπτικότητας που σιγά σιγά απορυθμίζεται μέχρι να αποδιαρθρωθεί τελείως είναι σημεία καθοριστικά για τη σκηνοθετική ιδέα. Μάλιστα, αυτά αντιμετωπίζουν εύστοχα τις προκλήσεις του δεύτερου μισού του έργου, με την είσοδο του Αρχηγού της πυροσβεστικής (εξαιρετικός ο Κωνσταντίνος Μωραΐτης), όταν το παράλογο κορυφώνεται και οι ανούσιες, χωρίς κανένα νόημα κουβέντες εκτοξεύονται σε κάθε κατεύθυνση.

Η φαλακρή τραγουδίστρια - εικόνα 2

Μέχρι τότε, όμως, και ειδικά στην αρχή, ο ρυθμός χωλαίνει, ζήτημα πολύ σημαντικό για το συγκεκριμένο έργο, ίσως και λόγω της μετάφρασης της Δήμητρας Κονδυλάκη που δεν ακούγεται όσο πρέπει σπιρτόζικη και στακάτη. Ειδικά το ζευγάρι των Σμιθς (Μάριος Παναγιώτου, Φωτεινή Παπαχριστοπούλου) έχει μια περίεργη ουδετερότητα στην ερμηνεία του, που εμποδίζει να λειτουργήσει όπως πρέπει ο απολαυστικός διάλογος με τον οποίο τους έχει προικίσει ο συγγραφέας. Η δουλειά με το κείμενο και η δημιουργία προσώπων που θα μεταφέρουν πειστικά την κενότητά τους στον θεατή δεν είναι κάτι που μπορεί να παραβλεφθεί για χάρη της φόρμας. Καλύτεροι ο Κωνσταντίνος Παπαθεοδώρου και η Μαρία Παρασύρη, πλάθουν δύο απολαυστικές περσόνες, όπως και η ίδια η Μαραθάκη στο ρόλο της υπηρέτριας.

ΤΕΧΝΗΣ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» Φρυνίχου 14, Πλάκα, 2103222464. Διάρκεια: 70΄

Περισσότερες πληροφορίες

Η φαλακρή τραγουδίστρια

  • Θέατρο του Παραλόγου
  • Διάρκεια: 75 '

Μια νέα ανάγνωση που αντιμετωπίζει το έργο του Ιονέσκο ως «οικοδόμημα καταστροφής» που καταρρέει σταδιακά, προδίδοντας την πνευματική και επικοινωνιακή ανεπάρκεια του σύγχρονου ανθρώπου.

Τέχνης «Κάρολος Κουν»

Φρυνίχου 14, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Αίμα στη σκηνή": Μια ανατρεπτική κωμωδία για το ίδιο το θέατρο σκηνοθετεί ο Τάσος Πυργιέρης

Το έργο του Αμερικανού συγγραφέα και ηθοποιού Τσαρλς Λάντλαμ, που ανεβαίνει τον Μάιο, παρακολουθεί τη ζωή ενός οικογενειακού θιάσου τρίτης κατηγορίας που ετοιμάζεται να παρουσιάσει τον "Άμλετ".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
16/04/2024

"Human Requiem in Eleusis": Παγκόσμια πρεμιέρα για την ταινία της εμβληματικής παράστασης της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Την παράσταση - ύμνο στη θνητότητά μας με την υπογραφή του σκηνοθέτη Γιόχεν Ζάντιγκκαι της χορογράφου Σάσα Βαλτς έχουμε ακόμα μια ευκαιρία να δούμε στο Σινέ Ελευσίς και στο Μέγαρο Μουσικής.

"Το μπουφάν της Χάρλεϊ ή πάλι καλά": Last call για την παράσταση με τη Μαριάννα Τουμασάτου

Το έργο του Βασίλη Κατσικονούρη σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σταύρου, που έχει ως ηρωίδα μια μάνα που μιλά στον εύζωνα γιο της, μετρά τις τελευταίες του παραστάσεις στο Coronet.

"Μήδειας μπούρκα": Το Θεσσαλικό Θέατρο στην Αθήνα με τη βραβευμένη παράσταση για την ηρωίδα - σύμβολο

Η θεατρική παράσταση που ταξίδεψε μέχρι τη Νέα Υόρκη και βραβεύτηκε, σε κείμενο του Ανδρέα Φλουράκη, σκηνοθεσία της Κυριακής Σπανού και τη Μαρσέλα Λένα στον επώνυμο ρόλο, έρχεται το Μάιο για λίγες παραστάσεις στο Θέατρο Εν Αθήναις.

"#Free Prometheus": Όταν ο Αισχύλος συνάντησε τους Fem tettix

Μία κωμωδία παραλόγου που δανείζεται στοιχεία από τον "Προμηθέα Δεσμώτη" είναι το τρίτο πρωτότυπο έργο της ανατρεπτικής ομάδας το οποίο παρουσιάζεται στο studio Μαυρομιχάλη.

Έξι θεατρικές παραστάσεις του Εθνικού Θεάτρου κατεβάζουν αυλαία

Ο πρώτος θεατρικός οργανισμός της χώρας αποχαιρετά το "Goodbye, Lindita" και πέντε ακόμη παραγωγές του που φτάνουν στο τέλος του φετινού τους κύκλου.

"Ιnk": Η παράσταση του Δημήτρη Παπαϊωάννου επιστρέφει!

Ύστερα από ένα χρόνο παγκόσμιας περιοδείας, η τελευταία δουλειά του Δημήτρη Παπαϊωάννου ξανά στο Μέγαρο Μουσικής.