Ο κύκλος του έρωτα

3,5

Δέκα ερωτικές ιστορίες δεμένες αλυσιδωτά μεταξύ τους δίνουν το υλικό για μια καλαίσθητη παράσταση που στοχάζεται με ανάλαφρο αλλά διεισδυτικό τρόπο πάνω στο παιχνίδι της ερωτικής επιθυμίας.

Ο κύκλος του έρωτα

Δέκα ερωτικές ιστορίες δεμένες αλυσιδωτά μεταξύ τους δίνουν το υλικό για μια καλαίσθητη παράσταση που στοχάζεται με ανάλαφρο αλλά διεισδυτικό τρόπο πάνω στο παιχνίδι της ερωτικής επιθυμίας.

Πόσο αστείοι γινόμαστε όταν μπαίνουμε στο παιχνίδι της ερωτικής διεκδίκησης; Από αυτό το ερώτημα φαίνεται να εκκινεί η σκηνοθετική άποψη του Μοσχόπουλου πάνω στο έργο του Σνίτσλερ, όπως τουλάχιστον υποδηλώνει η κωμική διάθεση που χαρακτηρίζει την παράσταση. Χωρίς να καταφεύγει βέβαια στο ύφος μιας ξεκαρδιστικής κωμωδίας, λειτούργησε ως ο έξωθεν παρατηρητής δέκα ζευγαριών που παλεύουν με τα ψέματα, τις μικρότητες και τις ματαιώσεις που προκαλεί η αναζήτηση της ερωτικής ολοκλήρωσης, αναδεικνύοντας, ταυτόχρονα, την απαλοιφή κάθε ταξικής ή κοινωνικής διαφοροποίησης μπροστά στο δέλεαρ της ερωτικής επιθυμίας.

Αυτό άλλωστε αποτελεί κύριο ζητούμενο του ίδιου του έργου και το κάνει να αντέχει εκατόν είκοσι χρόνια μετά τη συγγραφή του. Οι δέκα σύντομες ερωτικές ιστορίες φαίνονται μάλλον αδύναμες αν τις δούμε μεμονωμένα, καθώς αναπαράγουν το ίδιο μοτίβο χωρίς να το εξελίσσουν ή να το κορυφώνουν κι έτσι σταδιακά το ενδιαφέρον του θεατή εξανεμίζεται, όμως συνολικά συνιστούν μια γλαφυρή απεικόνιση της παντοδυναμίας του ερωτικού ενστίκτου.

Ο κύκλος του έρωτα - εικόνα 1

Με το βλέμμα του ανοιχτό στο τι μπορεί να πει το έργο πέρα από το επίπεδο της υπόθεσης, ο Μοσχόπουλος πολλαπλασίασε τα κειμενικά μοτίβα και μεγέθυνε τον ορίζοντα πρόσληψής τους. Εμπνεύστηκε από το χαρακτηριστικό εύρημα του έργου, δηλαδή την αλυσιδωτή σύνδεση των επιμέρους ιστοριών (ο ένας από τους δύο ήρωες κάθε ιστορίας πρωταγωνιστεί και στην επόμενη) και φρόντισε να το αναδείξει ακόμη περισσότερο. Η ιδέα του να κρατήσει τους ηθοποιούς επί σκηνής ώστε να σχολιάζουν τα δρώμενα δημιούργησε μια ενδιαφέρουσα σκηνική συνθήκη που μας υπενθύμιζε περιπαικτικά ότι κανείς δεν μπαίνει «καθαρός» σε κάθε νέα περιπέτεια, κουβαλάει μοιραία το παρελθόν του.

Εύσημα αποδίδονται στο γεγονός ότι η διαχρονικότητα του κειμένου αναδείχθηκε χωρίς να γίνει μεταφορά της δράσης στη σύγχρονη εποχή. Αντιθέτως, ακόμη και για την όψη επιλέχτηκε η αισθητική των αρχών του 20ού αιώνα. Ιδιαιτέρως καλαίσθητα, παίζοντας με τις αντιθέσεις μεταξύ άσπρου και μαύρου, τα κοστούμια της Κλαιρ Μπρέσγουελ χαρίζουν πολλούς πόντους στην παράσταση, όπως και το εντυπωσιακό σκηνικό της Ευαγγελίας Θεριανού, που περικλείει τους ήρωες, έστω κι αν λειτουργεί περισσότερο ως συμβολική εικόνα καθώς δεν έχει ενεργό ρόλο στη δράση.

Ο κύκλος του έρωτα - εικόνα 2

Η διακωμώδηση της φύσης του ανθρώπου όταν επιδίδεται στο ερωτικό παιχνίδι καθοδήγησε τις ερμηνείες των δέκα ηθοποιών, που κατάφεραν να δείξουν ταυτόχρονα και τις «σκοτεινότερες» αποχρώσεις αυτού του παιχνιδιού, δηλαδή το φόβο της μοναξιάς και την ανάγκη για συντροφικότητα. Αν και κανένας δεν υπολείπεται σε απόδοση, ο τρόπος με τον οποίο δούλεψαν τις λεπτομέρειες του ρόλου τους οι Κώστας Φιλίππογλου (Κόμης), Άννα Μάσχα (Ηθοποιός), Ευδοκία Ρουμελιώτη (Νεαρή σύζυγος), Σίσσυ Τουμάση (Καμαριέρα) και Γαλήνη Χατζηπασχάλη (Πόρνη) τους κάνει να ξεχωρίζουν, ενώ ενστάσεις μπορούν να εκφραστούν για την υπερβολικά γελοιογραφική απόδοση (κατόπιν σκηνοθετικής επιθυμίας;) του ρόλου του Ποιητή από τον Νικόλα Παπαγιάννη.

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου, Πειραιάς, 2104143310-20. Διάρκεια: 105΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο κύκλος του έρωτα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 105 '

Δέκα ζευγάρια σε μια σκυταλοδρομία σεξουαλικών συναντήσεων. Κάθε διαδοχική σκηνή παίρνει ένα δραματικό πρόσωπο από την προηγούμενη και το εισάγει στην επόμενη. Μέχρι το τέλος του παιχνιδιού όλοι οι χαρακτήρες είναι ασαφώς συνδεδεμένοι μεταξύ τους.

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασ. Γεωργίου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Αλίφειρα": Τελευταίες παραστάσεις για την πικρή κωμωδία του Ανδρέα Στάικου

Το έργο του συγγραφέα και σκηνοθέτη που αντλεί έμπνευση από την μυστηριώδη αρχαία πόλη της Αρκαδίας ολοκληρώνει τον κύκλο του.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

"Ριχάρδος III*": Δείτε πρώτες φωτογραφίες από το έργο του Σαίξπηρ σε διασκευή Ανδρέα Φλουράκη

Ο αστερίσκος στον "Ριχάρδο ΙΙΙ*" καταδεικνύει τις σκοτεινές ιστορίες κατάχρησης εξουσίας πίσω από τις κλειστές πόρτες των προβών, που όλο και πιο συχνά πλέον έρχονται στη δημοσιότητα, στην παράσταση που σκηνοθετεί η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη.

Πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη για τη νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη "The Cenci Family"

Από το Μανχάταν ξεκινά την πορεία της η νέα παράσταση της σκηνοθέτιδας που υπογράφει το έργο μαζί με τον Άρη Ασπρούλη, αντλώντας από το ρηξικέλευθο πνεύμα του Αντονέν Αρτώ και την πραγματική ιστορία της πρώτης γυναίκας που εναντιώθηκε στην πατριαρχία και δολοφονήθηκε.

Προλάβετε το "Μια άλλη Θήβα" τον Μάιο

Η επιτυχημένη παράσταση σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου θα συνεχιστεί για λίγο ακόμη, με τους Θάνο Λέκκα και Δημήτρη Καπουράνη στο δίδυμο του έργου του Σέρχιο Μπλάνκο.

"Πόθεν έσχες" ρωτάνε οι 4Frontal στο θέατρο Βεάκη

Ένας απατεώνας που εκμεταλλεύτηκε τις παθογένειες της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, γίνεται το σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής στο νέο έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη που έρχεται το Μάιο από την επιτυχημένη ομάδα.

"Ink": Που θα βρείτε το βιβλίο του Δημήτρη Παπαϊωάννου με αφορμή την παράσταση

"Sketches from life" είναι ο τίτλος της πρώτης έκδοσης του βιβλίου με τα σχέδια του διεθνούς φήμης δημιουργού, για το φως και το σκοτάδι του σώματος, αυτή τη φορά με την ιδιότητα του ζωγράφου.

Άνοιξε η πλατφόρμα για την υποβολή καλλιτεχνικών προτάσεων στα φεστιβάλ του Δήμου Αθηναίων

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων των φεστιβάλ θα επιμεληθεί ο ΟΠΑΝΔΑ και θα περιλαμβάνει συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, χορό και αφιερώματα, αναδεικνύοντας τις ιδιαιτερότητες επτά δημοτικών κοινοτήτων της Αθήνας.