Μύρτος

4

Η πλήρης χρεοκοπία του θεσμού της οικογένειας και η αποθέωση του κυνισμού βρίσκεται στο δραματικό πυρήνα του έργου και η ομάδα 4Frontal καταφέρνει να φτάσει στο μεδούλι του, σε μια απέριττη παράσταση με ωραίο ρυθμό και κάποιες δυνατές ερμηνείες.

Μύρτος

Η πλήρης χρεοκοπία του θεσμού της οικογένειας και η αποθέωση του κυνισμού βρίσκεται στο δραματικό πυρήνα του έργου και η ομάδα 4Frontal καταφέρνει να φτάσει στο μεδούλι του, σε μια απέριττη παράσταση με ωραίο ρυθμό και κάποιες δυνατές ερμηνείες.

Το μαχαίρι στο κόκαλο βάζει ο Παύλος Μάτεσις στο διήγημά του, προκειμένου να μιλήσει σε ένα δεύτερο επίπεδο, πίσω από το νατουραλιστικό χρόνο, για την έκπτωση των ηθικών αξιών και τις παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας. Το 1939, σε μια ελληνική κωμόπολη, ο οκτάχρονος Μύρτος κοιμάται εκ γενετής. Στο απέναντι σπίτι παρακολουθούμε την ευυπόληπτη οικογένεια Γαβριήλ: ο πατέρας είναι ένας άντρας επιρρεπής στη μοιχεία, που κουβαλά παιδικά τραύματα, αλλά ως ενήλικος ζει μέσα στην ευμάρεια, ξεχνώντας ποια πράγματα ευτελίζουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.

Μύρτος - εικόνα 1

Η μάνα, μια πλούσια μέγαιρα με αγγλικό πρόσωπο, μια κόρη φυλακισμένη λόγω αναπηρίας κι ένας γιος που του έχουν στερήσει κάθε πρωτοβουλία συμπληρώνουν την τέλεια οικογενειακή φωτογραφία. Σαν δορυφόροι γύρω από την αγία ελληνική οικογένεια κινούνται μια υπηρέτρια που της σκοτώνουν το νόθο παιδί της, ένα αυθόρμητο κορίτσι που πέφτει θύμα εκμετάλλευσης από τον κ. Γαβριήλ κι ένας ευνουχισμένος θρησκόληπτος νεαρός που αναλαμβάνει να κάνει τις βρόμικες δουλειές για να σώσει την υπόληψη της αξιοσέβαστης φαμίλιας.

Το ασφυκτικό οικογενειακό σκηνικό και οι ανελέητες μονομαχίες των φθαρμένων –και διεφθαρμένων– υπάρξεων του έργου ξεγυμνώνονται σε μια παράσταση γεμάτη ενέργεια, εναλλαγές ρόλων και ασταμάτητη δράση. Σαν μοντέρνα ηθογραφία αντιμετώπισε τη σκηνική προσαρμογή του λογοτεχνικού κειμένου ο Θανάσης Ζερίτης. Γνωρίζοντας τα προβλήματα που προκύπτουν όταν έχεις να διαχειριστείς σκηνικά ένα πεζό κείμενο, γραμμένο για να διαβαστεί και όχι να παιχτεί, κατάφερε εντέλει να προσφέρει μια παλλόμενη θεατρική αφήγηση.

Χρησιμοποιώντας μια ευφυή σκηνοθετική προσέγγιση, οι ηθοποιοί της ομάδας 4Frontal καταφέρνουν να μετατρέψουν τον θεατή σε μάρτυρα της ζωντανής θεατρικής συνθήκης. Ταυτόχρονα σωματοποιούν συναισθήματα, πάθη, μίση, μισαλλοδοξίες και φιλοδοξίες, ισορροπώντας ανάμεσα στον ωμό ρεαλισμό, στο γκροτέσκο και το θέατρο του παραλόγου. Για παράδειγμα, είναι συγκλονιστικός ο ρεαλιστικός τρόπος με τον οποίο η Χρηστίνα Γαρμπή ερμηνεύει ένα κορίτσι με θέματα αναπηρίας κι ένα άλλο που σφύζει από νιάτα και πάθος. Οι δυνατότητές της έχουν φανεί και σε άλλες παραστάσεις, όπως το «Βέντλα - Το ξύπνημα της άνοιξης» και το «Young Lear», αλλά εδώ ίσως βρίσκεται στην καλύτερή της στιγμή.

Μύρτος - εικόνα 2

Και η Ευαγγελία Καρακατσάνη όμως σε καθηλώνει με το βλέμμα, το μπρίο και τη σπιρτάδα της. Γλιστρά με ευκολία κι εκείνη στην ιδιοσυγκρασία των χαρακτήρων που ερμηνεύει, συνθέτοντας με τη Χρηστίνα Γαρμπή ένα δυναμικό ερμηνευτικό ντουέτο. Μια καλή ισορροπία διατηρούν και οι άντρες ηθοποιοί του «Μύρτου». Μπορεί ο Σταύρος Γιαννουλάδης, ο Γιώργος Κισσανδράκης και ο Χάρης Κρεμμύδας να μην έχουν την ίδια φόρα και τις δυνατές ερμηνευτικές στιγμές που έχουν τα κορίτσια της παράστασης, υποστηρίζουν όμως με πίστη τον υποκριτικό πυρήνα του σαρκαστικά ενδοσκοπικού αυτού έργου, που είναι ταυτόχρονα κωμωδία, παρωδία και τραγωδία.

ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Αντισθένους 7 & Θαρύπου, 2109212900. Διάρκεια: 90΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Μύρτος

  • Δραματοποιημένη λογοτεχνία
  • Διάρκεια: 95 '

Οι έννοιες της ενοχής, της κακίας και της αμαρτίας επαναπροσδιορίζονται στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Παύλου Μάτεσι που μας μεταφέρει στο τέλος της δεκαετίας του ’30.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
25/04/2024

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".