Φυλές

3,5

Οι «Φυλές» είναι ένα έργο που όχι μόνο μιλάει ουσιαστικά και με σκηνικά ενδιαφέροντα τρόπο για την κώφωση, αλλά πηγαίνει πέρα από αυτή, μιλώντας εντέλει για όλους μας.

Φυλές

Οι «Φυλές» είναι ένα έργο που όχι μόνο μιλάει ουσιαστικά και με σκηνικά ενδιαφέροντα τρόπο για την κώφωση, αλλά πηγαίνει πέρα από αυτή, μιλώντας εντέλει για όλους μας. Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Τάκης Τζαμαργιάς είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να το ανακαλύψουμε.

Αν και η δραματουργική αποτύπωση οποιασδήποτε μορφής αναπηρίας –ειδικά από δημιουργούς που δεν την αντιμετωπίζουν οι ίδιοι– κρύβει τον κίνδυνο να δημιουργηθούν έργα που θα πάρουν γραφική ή προσβλητική τροπή, το έργο της Βρετανίδας Νίνα Ρέιν αποφεύγει τέτοια στραβοπατήματα. Γραμμένο το 2010, έχει για κεντρικό ήρωα τον Μπίλι, έναν κωφό νέο, που μόλις έχει επιστρέψει ύστερα από σπουδές στο πατρικό του, όπου μένουν και τα δύο αδέρφια του. Οι γονείς του, μορφωμένοι και προοδευτικοί, κυρίως ο πατέρας του Κρίστοφερ, τον έχουν αναθρέψει ως ισότιμο μέλος της οικογένειας κι έτσι ο Μπίλι έχει ολοκληρώσει κανονικά την εγκύκλια εκπαίδευση και καταφέρνει να επικοινωνεί με τους ακούοντες διαβάζοντας τα χείλη τους. Η γνωριμία του με τη Σίλβια, μια κοπέλα που χάνει σταδιακά την ακοή της, που θα τον συστήσει στην κοινότητα κωφών της περιοχής του και θα αρχίσει να του μαθαίνει τη νοηματική γλώσσα, θα ανατρέψει τα δεδομένα της ζωής του και θα προκαλέσει συγκρούσεις με την οικογένειά του.

Φυλές - εικόνα 1

Αυτό είναι το πλαίσιο στο οποίο αναπτύσσονται οι «Φυλές», αλλά η περιγραφή δεν εξαντλεί την ουσία ενός έργου, το οποίο εστιάζει βαθύτερα σε θέματα που αφορούν όχι μόνο την κώφωση ή τη διαφορετικότητα αλλά και την αδυναμία ουσιαστικής και ειλικρινούς επικοινωνίας σε μια οικογένεια. Στη σκηνή ξεδιπλώνεται ένας κόσμος συγκρούσεων, καβγάδων κι εκκωφαντικών φωνών και απεικονίζεται μια οικογένεια προβληματική, αποξενωμένη κι εντέλει αδιάφορη, ακόμη και προς τον Μπίλι, για τον οποίο υποτίθεται ότι νοιάζεται περισσότερο. Γι’ αυτό η απόφασή του να μάθει τη νοηματική γλώσσα, απαιτώντας παράλληλα να τη μάθουν και οι υπόλοιποι ώστε να συνεχίσουν να επικοινωνούν, δεν μας ενδια­φέρει τόσο για την επιστημονική αντιπαράθεση που φέρνει στη σκηνή (καθώς «συγκρούονται» οι δύο τρόποι επικοινωνίας των κωφών, δηλαδή η νοηματική και η χειλεανάγνωση), αλλά επειδή μεταφέρει την ύστατη κραυγή απόγνωσης ενός ανθρώπου που επιζητεί την αληθινή προσοχή της οικογένειάς του.

Η συγγραφέας δεν αποφεύγει κάποιες φλυαρίες, καθώς προσπαθεί να χωρέσει πολλά μέσα στην ιστορία της –τις προβληματικές ερωτικές σχέσεις της κόρης (Ρουθ), τη ρήξη μεταξύ των δύο συζύγων, την τροπή της σχέσης Μπίλι και Σίλβια κ.λπ.–, κατά βάση όμως επιτυγχάνει να πραγματευτεί με ενδιαφέροντα όσο και ουσιαστικό τρόπο τα ζητούμενα που έχει θέσει.

Ο Τάκης Τζαμαργιάς μας συστήνει το έργο σε πανελλήνια πρεμιέρα, με μια ωραία, δουλεμένη παράσταση που εστιάζει στο ερμηνευτικό κομμάτι και διαχειρίζεται με έξυπνο τρόπο τα επίπεδά του. Η ιδέα του, για παράδειγμα, να αποτυπώσει σε βιντεοπροβολές ό,τι πραγματικά σκέφτονται οι ήρωες, ενώ λένε άλλα, είναι εύστοχη. Οι σχέσεις που δημιουργούνται επί σκηνής αποτυπώνουν με ζωντάνια το σύμπαν των παράλληλων μονολόγων και των φωνών που υψώνονται χωρίς να εισακούονται. Ο Μανώλης Μαυροματάκης είναι εξαιρετικός στον ρόλο του Κρίστοφερ, της ισχυρής πατρικής φιγούρας που διεκδικεί το δικαίωμα να είναι ο υπέρτατος κριτής όλων, χωρίς να τον γελοιοποιεί και ο Δημήτρης Κουρούμπαλης έχει τα προσόντα να υποστηρίξει τον ρόλο του Ντάνιελ, που διακρίνεται από μια ακατάβλητη ενεργητικότητα αλλά και από τα δικά του βαθιά τραύματα. Όμως οι ερμηνείες της Ελένης Μολέσκη (Ρουθ) και της Βαγγελιώς Ανδρεαδάκη ως μητέρας είναι λίγο σπασμωδικές.

Φυλές - εικόνα 2

Ο Μάνος Καρατζογιάννης στον ρόλο του Μπίλι κινεί σκέψη και συναίσθημα κι επιβάλλεται ως η ευαίσθητη, τρυφερή φιγούρα που διαρρηγνύει το θορυβώδες σύμπαν του έργου και αγαπάει με την άδολη αγάπη ενός παιδιού, ενώ η Βασιλική Τρουφάκου δίνει μια σημαντική ερμηνεία ως Σίλβια· αποδίδει με αξιοσημείωτη εσωτερικότητα και κατανόηση τον κλονισμένο ψυχισμό ενός ανθρώπου που βρίσκεται στο μεταίχμιο δύο κόσμων, καθώς χάνει σταδιακά την ακοή του. Εκεί που κολλάει τελικά η παράσταση είναι στα προβλήματα του ίδιου του έργου, ενώ και η όψη της (σκηνικά-κουστούμια: Εδουάρδος Γεωργίου) δεν καταφέρνει να δημιουργήσει μια ενδια­φέρουσα εντύπωση.

ΣΤΑΘΜΟΣ ΘΕΑΤΡΟ Βίκτωρος Ουγκώ 55, Μεταξουργείο, 2105230267. Διάρκεια: 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Φυλές

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Η νέα, δυναμική φωνή του βρετανικού θεάτρου γράφει μια αλληγορία για τα όρια της λεκτικής και όχι μόνο επικοινωνίας αλλά και την ανάγκη μας να ανήκουμε κάπου.

Φυλές

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 110 '

Η νέα, δυναμική φωνή του βρετανικού θεάτρου γράφει μια αλληγορία για τα όρια της λεκτικής και όχι μόνο επικοινωνίας αλλά και την ανάγκη μας να ανήκουμε κάπου.

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

Μια συναρπαστική ερμηνεία από τον Αργύρη Ξάφη σε ένα ενδιαφέρον σύγχρονο έργο, που με τη μορφή πολυπρόσωπης αφήγησης, προσεγγίζει ζητήματα ομοφοβίας, βίας και ενοχής μιας κλειστής κοινωνίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
18/04/2024

"The doctor": 11 ακόμη παραστάσεις στο Αμφι-θέατρο

Το συνταρακτικό mind game για τα όρια της πολιτικής ορθότητας και την παντοδυναμία της cancel culture σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου κατεβάζει αυλαία μέσα στον Απρίλιο.

"Ο κύκλος των χαμένων ποιητών" ανεβαίνει Θεσσαλονίκη

Μετά την επιτυχία στην Αθήνα και το θέατρο Βρετάνια, η παράσταση σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ασπιώτη με τον Άκη Σακελλαρίου στον ρόλο του αντισυμβατικού Τζον Κίτινγκ "μετακομίζει" στη συμπρωτεύουσα.

Ίσα που προλαβαίνεις αυτές τις 24 θεατρικές παραστάσεις

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε έργα για κάθε γούστο που κατεβάζουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24 Απριλίου.

Updated | "Κήτος": Ο ανέκδοτος μονόλογος του Βαγγέλη Ρωμνιού στο Θέατρο Τέχνης

Ο Ευάγγελος Βογιατζής φέρνει στη σκηνή και ερμηνεύει τον μονόλογο του συγγραφέα του "Χαρτοπόλεμου", που έφυγε πρόωρα από τη ζωή, σε μουσική Σταμάτη Κραουνάκη και κίνηση Φωκά Ευαγγελινού.

Στο "Underground" ο Γιάννης Τσορτέκης υποδύεται έναν μαυραγορίτη που είναι "πρωτεργάτης, επαναστάτης, σύμβολο"

Με αφορμή τις τελευταίες παραστάσεις του θεατρικού όπου πρωταγωνιστεί με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο και την Αλεξάνδρα Αϊδίνη, ο ταλαντούχος ηθοποιός που... "μισήσαμε" πέρσι στο Maestro μιλά στο "α" για τα Βαλκάνια, τον Κουστουρίτσα και την Ελλάδα του σήμερα.

Τι θα δούμε φέτος στην Επίδαυρο

Διεθνείς παρουσίες, σπουδαία σκηνοθετικά ονόματα, σημαντικές συνεργασίες, σύγχρονες επαναγνώσεις της τραγωδίας και κυριαρχία του τραγικού λόγου έναντι του κωμικού εντοπίζονται στο φετινό πρόγραμμα της μεγάλης και μικρής Επιδαύρου.