Προσωπική συμφωνία

3,5

Ο Χάργουντ συνδέει την τέχνη με τη ζωή πάνω στα αποκαΐδια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και ο Νικήτας Τσακίρογλου, στο ρόλο του φιλοναζιστή κορυφαίου μαέστρου Βίλχελμ Φούρτβενγκλερ, παίρνει στους ώμους του την παράσταση.

Προσωπική συμφωνία

Ο Χάργουντ συνδέει την τέχνη με τη ζωή πάνω στα αποκαΐδια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και ο Νικήτας Τσακίρογλου, στο ρόλο του φιλοναζιστή κορυφαίου μαέστρου Βίλχελμ Φούρτβενγκλερ, παίρνει στους ώμους του την παράσταση.

Με τον Ρόναλντ Χάργουντ, σαρκαστικό αναλυτή της συνείδησης και του ιστορικού βιώματος και αιχμηρό σχολιαστή των καθημερινών σχέσεων εξουσίας, καταπιάνεται φέτος ο Δημήτρης Μυλωνάς, σε ένα συγκλονιστικό έργο που αναδεικνύει την τέχνη σε ύψιστο σκοπό της ζωής. Η «Προσωπική Συμφωνία» («Taking sides») αφηγείται την αληθινή ιστορία της ανάκρισης ενός εκ των σημαντικότερων μαέστρων του 20ού αιώνα, του Βίλχελμ Φούρτβενγκλερ.

Προσωπική συμφωνία - εικόνα 1

Στο κατακερματισμένο μεταπολεμικό Βερολίνο του 1946, στο πλαίσιο της διαδικασίας αποναζιστικοποίησης της Γερμανίας, ο Φούρτβενγκλερ (Νικήτας Τσακίρογλου) έρχεται αντιμέτωπος με τον Αμερικανό ανακριτή Στιβ Άρνολντ (Αλέξανδρος Μπουρδούμης). H κατηγορία που αποδίδεται στο μαέστρο είναι η συνεργασία του με το ναζιστικό καθεστώς. Τα μοναδικά ενοχοποιητικά στοιχεία που μπορεί να χρησιμοποιήσει εναντίον του ο ανακριτής είναι το γεγονός ότι παρέμεινε στο πόντιουμ της Ορχήστρας του Βερολίνου κατά τη διάρκεια του πολέμου και χάρισε στο κοινό συγκλονιστικές εκτελέσεις των συμφωνιών του Μπετόβεν και του Μπρούκνερ. Η φαινομενικά τυπική υπόθεση, ωστόσο, θα πάρει νέα τροπή όταν ο Χέλμουτ Ρόντε, δεύτερο βιολί της Φιλαρμονικής του Βερολίνου (Χρήστος Βαλαβανίδης), μαρτυρά άγνωστες λεπτομέρειες σε σχέση με το μαέστρο, με αντάλλαγμα την προσωπική του απαλλαγή.

Το πολυεπίπεδο έργο του 1955 σε φέρνει αντιμέτωπο με ιστορικές πραγματικότητες, ηθικές αξίες και ψυχολογικά διλήμματα, ενώ το μεγάλο ερώτημα που θέτει είναι το κατά πόσο μπορεί, τελικά, η τέχνη να είναι αυτόνομη, αμόλυντη από τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες. Ανθρώπινος, γλυκόπικρος και συγκινητικός ο Νικήτας Τσακίρογλου, με φοβερή απλότητα και ειλικρίνεια, «υπερασπίζεται» τα ιδανικά του χαρακτήρα που ερμηνεύει, μας πείθει για την οπτική με την οποία ο Βίλχελμ Φούρτβενγκλερ βλέπει τα πράγματα: ότι η τέχνη μπορεί, ακόμη και στην πλέον μισαλλόδοξη καθημερινότητα, να προσφέρει ομορφιά, ευτυχία και προσωπικούς καλλιτεχνικούς θριάμβους.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς, διατηρώντας την αφήγηση σε υψηλούς ρυθμούς, υπερασπίζεται την αγωνία και τις συναισθηματικές εντάσεις του έργου, μετατρέπει τη σκηνή σε πεδίο εκδήλωσης και κατάδειξης ατομικών και συλλογικών αντιφάσεων, ενεργοποιώντας εν τέλει το μηχανισμό σκέψης του θεατή. Εξαιρετική η Άννα Ελεφάντη, σκιτσάρει με απύθμενη συγκίνηση και λιτότητα το ρόλο της γραμματέα του ανακριτή, Έμι Στράουμπε. Το δικό του χαρακτηριστικό μπρίο κομίζει ο Χρήστος Βαλαβανίδης, συναρμολογώντας καταστάσεις που φωτίζουν την ανακριτική διαδικασία και θέτοντας ερωτήματα για την ηθική των πραγμάτων, το ανθρωπιστικό φρόνημα, τις σκοπιμότητες και την ανάγνωση της αλήθειας.

Προσωπική συμφωνία - εικόνα 2

Αυτός που δεν συναντήθηκε ειρηνικά με το ρόλο που ερμηνεύει είναι ο γοητευτικός Αλέξανδρος Μπουρδούμης, ο οποίος υποδύεται με υπερεκφραστικό χειρονομιακά, υφολογικά και φωνητικά τρόπο το ρόλο-κλειδί του Αμερικανού ανακριτή. Ρέπει, άθελά του, προς το γκροτέσκο, αποκόπτει τον ήρωά του από κάθε ιδεολογικό πλαίσιο –το ξεγύμνωμα των σκοτεινών ιδανικών του ναζισμού– και στη θέση του αφήνει μια προσωπική εμμονή. Ωραία χρωματίζουν τη δράση ο Παναγιώτης Γουρζουλίδης ως βοηθός του ανακριτή, οι στρατιώτες Κώστας Κουτρούλης και Δημήτρης Μπούρας, ενώ από τις δυνατές στιγμές του έργου είναι ο μονόλογος της Μαρούσκας Παναγιωτοπούλου στο ρόλο της συζύγου ενός Εβραίου μουσικού που βοηθήθηκε από τον Φούρτβενγκλερ.

ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, 2105232097. Διάρκεια 120΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Προσωπική συμφωνία

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 110 '

Το κείμενο βασίζεται στα ημερολόγια που κρατούσε ο σπουδαίος μαέστρος Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ, ο οποίος κατηγορήθηκε ως φιλοναζιστής, μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, κατά τη διάρκεια της ανάκρισής του από τους συμμάχους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
25/04/2024

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".