Η κωμωδία των παρεξηγήσεων

3

Γιατί τελικά μια σκηνοθετική ιδέα στην οποία συντονίζεται άψογα κάθε μέρος της παράστασης και αφοσιώνονται με αξιοθαύμαστη συνέπεια όλοι οι ηθοποιοί δεν καταφέρνει να λειτουργήσει στον επιθυμητό βαθμό;

Η κωμωδία των παρεξηγήσεων

Γιατί τελικά μια σκηνοθετική ιδέα στην οποία συντονίζεται άψογα κάθε μέρος της παράστασης και αφοσιώνονται με αξιοθαύμαστη συνέπεια όλοι οι ηθοποιοί δεν καταφέρνει να λειτουργήσει στον επιθυμητό βαθμό;

Η κωμωδία των παρεξηγήσεων - εικόνα 1

Ενας θίασος από δισδιάστατες φιγούρες με μηχανική, φορμαλιστική κίνηση (Πατρίσια Απέργη) και «γεωμετρική» όψη, μέσα σε κοστούμια που θυμίζουν κατασκευές (Βασιλική Σύρμα), κατακλύζει τη σκηνή. Θα μπορούσαν να είναι κούκλες που ζωντάνεψαν και γιατί όχι, αφού το έργο δεν επιζητά ψυχολογικές ερμηνείες ή εμβάθυνση στους ρόλους. Από τα πρωτόλεια του Σαίξπηρ, η «Κωμωδία των παρεξηγήσεων» είναι μια λαϊκή κωμωδία, η οποία βασίζεται στα μπερδέματα που γεννάει η παρουσία στο ίδιο μέρος δύο ζευγαριών πανομοιότυπων διδύμων.

Τα θέματα όμως που προκύπτουν από τη φορμαλιστική ανάγνωση που προτείνει η Ευαγγελάτου δεν είναι αμελητέα, καθώς η ιδέα της δεν καταφέρνει τελικά να δικαιωθεί ως η πλέον κατάλληλη. Και αυτό επειδή, παρά την άψογη οργάνωση κι εκτέλεσή της, καταλήγει να κοντράρει συνεχώς το έργο και να λειτουργεί ερήμην του. Το «ζουμί» της «Κωμωδίας» είναι συγκεκριμένο κι έχει να κάνει με το ρυθμό, το λαϊκό χαρακτήρα και το «απροβλημάτιστο» χιούμορ της. Ο ρυθμός όμως υφίσταται μια περίεργη διαχείριση στην παράσταση, καθώς, ενώ η δράση είναι σαφώς κουρδισμένη, τα δρώμενα μοιάζουν τελικά αποσυναρμολογημένα και η ενότητα συχνά ανακόπτεται από τη σε εξαντ­λητικό βαθμό εφαρμογή της φόρμας.

Έπειτα, η φορμαλιστική προσέγγιση αποστραγγίζει τους χυμούς του έργου, ισοπεδώνει τις πιο εσωτερικές αποχρώσεις του κι έτσι, από εκεί που έχουμε να κάνουμε με μια απολύτως λαϊκή κωμωδία, καταλήγουμε να βλέπουμε μια μάλλον εγκεφαλική κατασκευή, ενδεχομένως επειδή η Ευαγγελάτου επιχείρησε να «αναβαθμίσει» την πρώτη ύλη της. Το κοινό ίσως γελάει –αν και όχι αρκετά–, όχι όμως για ό,τι συμβαίνει στο έργο, που από την πλευρά του θέτει αρκετά δεδομένα προς αποσαφήνιση, λόγω των αλλεπάλληλων παρεξηγήσεων και ανατροπών, αλλά χάρη στις σκηνικές δράσεις και στα σωματικά και ηχητικά γκαγκ που χαρίζουν στιγμές ευφορίας παρά την εξαντλητική χρήση τους.

Η κωμωδία των παρεξηγήσεων - εικόνα 2

Η δουλειά που έχει γίνει, πάντως, σε υποκριτικό επίπεδο είναι λόγος για να ξεχωρίσει κάποιος την παράσταση. Ένας αγνώριστος Νίκος Κουρής στην μπρουτάλ εκδοχή του Αντίφιλου Εφέσιου (ερμηνεύει επίσης τον Αντίφιλο Συρακούσιο) κι ένας απολαυστικός Ορφέας Αυγουστίδης, που κυριαρχεί με άνεση στη συνθήκη του δικού του διπλού ρόλου (Δρόμιος o Συρακούσιος, Δρόμιος o Εφέσιος) δίνουν το στίγμα ενός συνόλου άψογα δουλεμένου, που υπηρετεί μέχρι κεραίας το σκηνοθετικό ζητούμενο (Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Αμαλία Νίνου, Ερρίκος Μηλιάρης, Γιώργος Νούσης, Πάνος Ζυγούρας κ.ά.).

Το περιστρεφόμενο σκηνικό, με πόρτες και καθρέφτες (Εύα Μανιδάκη), προτείνει έναν ωραίο τρόπο να αποδοθεί η βασική σκηνική συνθήκη που θέτει το φαρσικό είδος, ενώ με τους αντικατοπτρισμούς που δημιουργεί καταθέτει ένα έμμεσο σχόλιο πάνω στο ζήτημα της ταυτότητας. Κάτι παρόμοιο ίσως θέλησε να κάνει και η σκηνοθεσία, αλλά χάθηκε μέσα στο «θόρυβο» των ευρημάτων…

ΝΕΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΑΣΙΛΑΚΟΥ» Προφήτη Δανιήλ 3-5 & Πλαταιών, Κεραμεικός, 2110132002-5. Διάρκεια: 100΄.

© φωτογραφιών: Μιχάλης Κλουκίνας

Περισσότερες πληροφορίες

Η κωμωδία των παρεξηγήσεων

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Μια νέα μετάφραση της φαρσοκωμωδίας του Σαίξπηρ από τον Διονύση Καψάλη, η οποία μπερδεύει πρόσωπα και πράγματα, δίνοντας τους διττή υπόσταση και διπλό νόημα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.