Η Σοφία Αδαμίδου γράφει για τη δική της Σωτηρία Μπέλλου

Η Σοφία Αδαμίδου βιογράφος της Σωτηρίας Μπέλλου και συγγραφέας του έργου «Σωτηρία με λένε» που ανεβαίνει στο Θέατρο του Νέου Κόσμους γράφει για την αναμέτρηση της με ένα μύθο.

Η Σοφία Αδαμίδου γράφει για τη δική της Σωτηρία Μπέλλου

Η παράσταση «Σωτηρία με λένε» μετά την επιτυχία της στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε να παίζεται και στην Αθήνα στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Η Σοφία Αδαμίδου βιογράφος της Σωτηρίας Μπέλλου και συγγραφέας του έργου γράφει για την αναμέτρηση της με ένα μύθο.

Σοφία Αδαμίδου
«Μ’ αρέσουν οι ντόμπρες κουβέντες και οι ντόμπροι άνθρωποι», έλεγε. «Σιχαίνομαι τους ανθρώπους που προσπαθούν να σε κολακέψουν. Εγώ ήμουν πάντα η απλή Σωτηρία και δε σηκώνω ψευτιές και υποκρισίες». Ήταν ένας γνήσιος άνθρωπος η Σωτηρία Μπέλλου, κι αυτό το απέδειξε μέσα από το τραγούδι της. Δε χρειάστηκε πιστοποιητικά γνησιότητας, γιατί τα είχε, τραγουδώντας τα ρεμπέτικα, τα λαϊκά, τα έντεχνα. Όσο κι αν ο κόσμος μας, με μια βιασύνη, προχωρά και αναζητά το καινούριο σε όλα τα πράγματα και μέσα από τη μουσική, με μια ταχύτητα και μια βιασύνη, που δεν αφήνει να κατασταλάξουν και να αφομοιωθούν τα πράγματα σωστά, πρέπει να στέκεται στις αξίες του έργου που μας έχουν αφήσει τέτοιοι καλλιτέχνες.

Έχει κάτι να κερδίσει ο κόσμος και η νεολαία, όταν στέκεται σε αξίες των νεοελληνικών πραγμάτων. Αυτές οι σκέψεις γέννησαν την ανάγκη, η ζωή και το έργο της Σωτηρίας Μπέλλου να μείνει και στο φως… μιας σκηνής που μπορεί να κάμψει τους εγκόσμιους φόβους, τους οποίους εγείρει κάθε υπαρξιακή κόπωση, αλλά και να συνομιλήσει με τους ανθρώπους που την αγάπησαν ή θα την αγαπήσουν, σε μια ελεύθερη συζήτηση χωρίς κυρώσεις και φραγμούς.

Το γεγονός ότι μου εμπιστεύθηκε τη συγγραφή της βιογραφίας της, με χρεώνει μ’ ένα χρέος τιμής προς τη μνήμη της. Ένα χρέος που θα μπορούσε να «εξοφληθεί» μόνο με την καταγραφή της αλήθειας των γεγονότων, τα οποία συνθέτουν το μύθο της Σωτηρίας Μπέλλου. Σκάβοντας μνήμες, γεύσεις, ανάγκες, πάθη, πασχίζοντας η σκέψη να υπερβεί τις επίπεδες αναγνώσεις, περπάτησε βήμα - βήμα αναζητώντας την ουσία. Αυτά που μπορεί πλέον να αρθρώσει τούτη η σκέψη και τούτη η προσπάθεια, συνοψίζονται σε λίγες λέξεις, που ανοίγουν την παλάμη και αθόρυβα συλλαβίζουν «Σωτηρία με λένε».

Γράφοντας αναμετρήθηκα πολλές φορές με καταστάσεις και γεγονότα που θα μπορούσαν να γεμίσουν ασφυκτικά όχι μια, αλλά πολλές ζωές. Αναμετρήθηκα με το χρόνο, με τις σκληρές και δύσκολες εποχές του τόπου μας, με τη γλυκόπικρη ζωή και την μεγάλη ψυχή του λαού μας, αλλά κυρίως αναμετρήθηκα με τη ζωή ενός ανθρώπου που βάδιζε πάντα κόντρα στον άνεμο, όμως τις περισσότερες φορές χέρι - χέρι με τις αγωνίες του λαού.

Η Σοφία Αδαμίδου γράφει για τη δική της Σωτηρία Μπέλλου - εικόνα 2

Δύσκολο να περιγράψεις, δυσκολότερο να συναρμολογήσεις τα γεγονότα, τις καταστάσεις, τα στοιχεία εκείνα που περπάτησαν μέσα στο χρόνο και πλέον κείτονται στο υπνωμένο μάρμαρο, στο οποίο είναι χαραγμένοι οι στίχοι «Δεν λες κουβέντα, κρατάς κρυμμένα μυστικά και ντοκουμέντα»… Χάρη στη φιλία με την οποία με τίμησε, αξιώθηκα να τη γνωρίσω καλά, να μοιραστεί μαζί μου στιγμή τη στιγμή της μεγάλης, περιπλανώμενης ζωής της κι εγώ με τη σειρά μου να τα μοιραστώ με όλους εσάς που την αγαπήσατε και δεν την ξεχνάτε. Θυμάμαι πάντα τόσο έντονα τα μεγάλα μάτια της που έλεγαν περισσότερα από τα χείλη της.

Θυμάμαι εκείνα τα άπιστα δίχτυα, που διέκρινα να της ρίχνει ο αιώνας, στα μυστικά και φανερά, ενώ εκείνη καμάρωνε νικήτρια. Έφτανε ένα βλέμμα της για να ξεσπάσει η νίκη, σαν λησμονημένη απόπειρα της ψυχικής αρματωσιάς των 76 χρόνων της. Κάθε φορά που ανεβαίνει αυτό το έργο, νιώθω πως όσοι συμμετέχουμε σ' αυτή την παράσταση, της κρατάμε γερά το χέρι για να μην φοβάται το σκοτάδι. Είναι η ελάχιστη ευγνωμοσύνη μας σ’ έναν άνθρωπο που πάντα θ’ αγγίζει τις ψυχές μας. Η Έφη Σταμούλη είναι μια σπουδαία ηθοποιός και χαίρομαι πολύ που είναι η Σωτηρία που γνώρισα. Και είμαι σίγουρη πως κάπου... εκεί πίσω, σε μια γωνιά μας, παρακολουθεί γεμάτη αγωνία κι εκείνη. Γεμάτη αγωνία να νιώσει την αγάπη μας.

Περισσότερες πληροφορίες

Σωτηρία με λένε

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 70 '

Η ζωή της αρχόντισσας του ρεμεπέτικου περνάει μπροστά από τα μάτια της, σε ένα έργο που εκτυλίσσεται στο νοσοκομείο, λίγες ημέρες πριν από τη σοβαρή επέμβαση που είχε αποτέλεσμα να χάσει τη φωνή της.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
25/04/2024

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".