Χαρτοπόλεμος

3,5

Μια «ιστορία σαλονιού», όπου η Ελλάδα του σήμερα συνδιαλέγεται με την Ελλάδα του χθες, σ’ ένα αξιοπρόσεκτο σύγχρονο ελληνικό έργο, που υπηρετείται από μια εξίσου ρεαλιστικής υφής σκηνική παρουσίαση.

Χαρτοπόλεμος

Μια «ιστορία σαλονιού», όπου η Ελλάδα του σήμερα συνδιαλέγεται με την Ελλάδα του χθες, σ’ ένα αξιοπρόσεκτο σύγχρονο ελληνικό έργο, που υπηρετείται από μια εξίσου ρεαλιστικής υφής σκηνική παρουσίαση.

Χαρτοπόλεμος - εικόνα 1

Ο «Χαρτοπόλεμος» είναι σαφώς ένα έργο που γέννησε η (ελληνική) κρίση, δείγμα γραφής των σημερινών τριαντάρηδων· ο πρόωρα χαμένος, στα τριάντα εφτά του, Βαγγέλης Ρωμνιός απέδειξε πως μπορεί να μετατρέψει σε καλό θέατρο τα ερεθίσματα της σημερινής πραγματικότητας. Γι’ αυτό και μιλάει για τη γενιά του, οι ήρωες στο έργο είναι συνομήλικοί του· είναι αυτοί που έχουν παραλάβει τα χρέη της προηγούμενης, μιας γενιάς χωρίς φυσική παρουσία στο έργο αλλά καταλυτικώς παρούσα, αδυνατώντας να τα διαχειριστούν, έρμαιοι μιας κατάστασης που θα εκραγεί τελικά εις βάρος των ακόμη νεότερων, που είναι και οι πλέον άμοιροι ευθυνών.

Δεν είναι, όμως, ένα έργο για την (ελληνική) κρίση, καθώς ξεπερνάει τον τοπικό χαρακτήρα και τους δεσμούς με τις χρονικές συγκυρίες. Ο «Χαρτοπόλεμος» πλασαρίζεται «με το καλημέρα» σε μια μακρά παράδοση κοινωνικών δραμάτων, ταυτοχρόνως ελληνική και παγκόσμια· αποτελεί ένα ωραίο δείγμα του πώς μπορεί να φιλτραριστεί σε επίπεδο γραφής η κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα μέσα από το μοτίβο μιας οικογενειακής ιστορίας στην οποία τρία αδέρφια καλούνται να διαχειριστούν την απώλεια του υποθηκευμένου σπιτιού τους. Η δράση δεν βγαίνει ποτέ έξω από αυτό το σπίτι, το εμφανώς διακοσμημένο σε ύφος ελληνικού 70’s-80’s (σκηνικά: Κωνσταντίνα Μαρδίκη), όμως η ιστορία θα μπορούσε να διαδραματίζεται οπουδήποτε, ούτε είναι αυστηρά προσωπική - κι αυτή είναι μία από τις ποιότητες του «Χαρτοπόλεμου».

Χαρτοπόλεμος - εικόνα 2

Ωραία κλιμάκωση του σασπένς, εναλλαγές της σκηνικής θερμοκρασίας, δημιουργία ατμόσφαιρας που κάνει αντιληπτό πως κάτι σκοτεινό υφέρπει πίσω από τη «χύμα» αίσθηση του πρώτου επιπέδου, χιούμορ στο μεγαλύτερο ποσοστό επιτυχημένο, καλά χωνεμένοι βασικοί δραματουργικοί κανόνες (όπως, π.χ., η είσοδος του πλασιέ, που αποτελεί καταλύτη στην εξέλιξη της πλοκής), και ένα αποστομωτικό φινάλε, είναι βασικά γνωρίσματα του έργου αποδεικνύοντας πως έχει προκύψει από προικισμένη πένα. Παράλληλα, κάτω από αυτή την καλά δομημένη κατασκευή, υπάρχει ουσία, είναι οι σχέσεις μεταξύ των προσώπων, το παρελθόν που στοιχειώνει το παρόν, η διαχείριση θεμάτων όπως οι τραυματικές οικογένειες.

Χαρτοπόλεμος - εικόνα 3

Βέβαια, ο τόσο οικείος ρεαλισμός, η καθημερινή γλώσσα, η πολύ κοντινή στους σημερινούς θεατές σκηνική αίσθηση, αποτελούν μεγάλες παγίδες· ο σκηνοθέτης καλείται να μην ξεπέσει στην πεζότητα ύφους, αλλά να αποδώσει στη σκηνή αυτή τη «φέτα αληθινής ζωής» τηρώντας απαραίτητα αισθητικά κριτήρια, ενώ από τους ηθοποιούς απαιτείται πραγματική μαεστρία παρά την ευκολία που δείχνει να έχει η ερμηνεία ρόλων που μοιάζουν «κάποιοι από εμάς».

Ο Γιώργος Παλούμπης χειρίστηκε σκηνικά το έργο ακολουθώντας τη ρεαλιστική του δυναμική, τους ρυθμούς και τις εναλλαγές του, όχι χωρίς να κάνει κατάχρηση της έντασης, ενώ απέσπασε μερικές αξιομνημόνευτες ερμηνείες (Παύλος Πιέρρος, Φοίβος Ριμένας)· όμως, η απόδοση των ηθοποιών δεν υπήρξε συνολικά ούτε καθ’ όλη τη διάρκεια στο ίδιο επίπεδο, παρά το μεταξύ τους δέσιμο και το ολόψυχο δόσιμό τους στο εγχείρημα (τη διανομή συμπληρώνουν οι Γιώργης Τσουρής, Βάλια Παπακωνσταντίνου και Θάνος Αλεξίου), χωρίς παρ’ όλα αυτά να στοιχίζουν στην επίδραση που έχει τελικά η παράσταση.

Περισσότερες πληροφορίες

Χαρτοπόλεμος

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 85 '

Σε ένα υποθηκευμένο σπίτι, έναν «Βυσσινόκηπο» στην Αθήνα του σήμερα, μια σειρά από κωμικές και τραγικές ανατροπές οδηγεί μια οικογένεια στα όρια της εξόντωσης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.