Ο αμπιγιέρ

3,5

Παράσταση που επιτυγχάνει να μας μεταδώσει τη θέρμη ενός έργου που αποτίνει φόρο τιμής στο θέατρο και στους ανθρώπους του, αν και δεν επιχειρεί να ξεπεράσει τη σιγουριά της πεπατημένης.

Ο αμπιγιέρ

Παράσταση που επιτυγχάνει να μας μεταδώσει τη θέρμη ενός έργου που αποτίνει φόρο τιμής στο θέατρο και στους ανθρώπους του, αν και δεν επιχειρεί να ξεπεράσει τη σιγουριά της πεπατημένης.

Ο αμπιγιέρ - εικόνα 1

Ο «Αμπιγιέρ» είναι ένα από εκείνα τα γοη­τευτικά έργα που μας βάζουν στα παρασκήνια του θεάτρου – καθώς, μάλιστα, είναι γραμμένο από κάποιον που υπήρξε στ’ αλήθεια ο αμπιγιέρ ενός Βρετανού ηθοποιού, διαθέτει επιπλέον αμεσότητα και φρεσκάδα. Στο επίκεντρό του τοποθετεί τη σχέση ενός σαιξπηρικού ηθοποιού και του πιστού αμπιγιέρ του.

Ο συγγραφέας εκμεταλλεύεται την κάπως τυραννική κι επηρμένη προσωπικότητα του Σερ αλλά και των ανθρώπων του θιάσου που βρίσκονται στη σκιά του (ο αμπιγιέρ του, η σύζυγος και συμπρωταγωνίστριά του, η διευθύντρια παραγωγής, οι υπόλοιποι ηθοποιοί) για να συνθέσει ένα έργο που συλλαμβάνει με όλες τις φωτοσκιάσεις της τη φύση των ανθρώπων του θεάτρου και του ίδιου­ του επαγγέλματος: τη ματαιοδοξία αλλά και το πάθος τους για μια δουλειά συχνά γεμάτη ματαιώσεις, την ανάγκη της υστεροφημίας, το εφήμερο του θεάτρου αλλά και τη σπουδαιότητά του (εσκεμμένα η δράση τοποθετείται στη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πόλεμου εν μέσω βομβαρδισμών).

Σε ένα δεύτερο επίπεδο, εξίσου αν όχι περισσότερο ενδιαφέρον, στήνει επί σκηνής ένα παιχνίδι θεάτρου με αφορμή τον Σαίξπηρ, καθώς μας βάζει να παρακολουθούμε, σαν μέσα από μια κλειδαρότρυπα, μέρος της παράστασης του «Βασιλιά Ληρ» που δίνει ο θίασος.

Ο αμπιγιέρ - εικόνα 2

Ο Μανώλης Δούνιας σκηνοθετεί το έργο κρατώντας τις ισορροπίες μεταξύ δραματικού και κωμικού στοιχείου, επιτυγχάνοντας να μεταδώσει τόσο τη συγκίνηση και την περίσκεψη όσο και το γέλιο, εμφανίζεται όμως ασαφής ως προς τη βασική του ανάγνωση και άνισος καθοδηγητής των ηθοποιών. Το βάρος φαίνεται να έχει δοθεί στον ρόλο του Σερ, τον οποίο ερμηνεύει απολαυστικά ο Αλέξανδρος Μυλωνάς, επιμένοντας πάντως όχι στην «τυραννική» του πλευρά, αλλά σε μια καλώς εννοούμενη ματαιοδοξία που προκαλεί κυρίως γέλιο και συμπάθεια. Από αυτήν την ανάγνωση, ωστόσο, δεν προκύπτει ως φυσική αναγκαιότητα η τελική κατάληξη, όταν γίνεται αντιληπτό πως ο Σερ υπήρξε ένας μάλλον εγωπαθής και αχάριστος συνεργάτης.

Συνεπακόλουθα η ερμηνεία του Μάνου Βακούση (Αμπιγιέρ), που επιφορτίζεται με το δραματικό κομμάτι, δεν βοηθιέται από τη σχέση που έχει ήδη αναπτυχθεί επί σκηνής. Έπειτα, οι δύο γυναίκες ηθοποιοί στους ρόλους της Λαίδης (Άννυ Λούλου) και της Μάρτζι (Ευγενία Αποστόλου) ερμηνεύουν με ακαμψία ή και στόμφο που επιβαρύνει την παράσταση – εκτός αν αποτελεί σκηνοθετική­ επιθυμία για να μεταφερθούμε στον τρόπο παιξίματος της εποχής στην οποία διαδραματίζεται το έργο. Έτσι κάθε σκηνή μεταφέρει διαφορετική θερμοκρασία, ανάλογα με το ποιοι ηθοποιοί συμμετέχουν σε αυτήν.

Πολύ σημαντική η συνεισφορά­ της σκηνογραφίας
(Δημήτρης Πολυχρονιάδης), κατανέμει ωραία το χώρο για να δημιουργήσει το καμαρίνι του Σερ, τα παρασκήνια και μέρος του προσκήνιου του θεάτρου, όπως και των κοστουμιών­ της Βασιλικής Σύρμα (αν και τα παπούτσια παραείναι καλοδιατηρημένα για περίοδο πολέμου).

ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ - Β΄ ΣΚΗΝΗ Κεφαλληνίας 18, Κυψέλη, 2114117878. Διάρκεια: 110΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο αμπιγιέρ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 105 '

Ο κόσμος του θεάτρου και οι σχέσεις των ανθρώπων του αλλά και τα παρασκήνια μιας σκηνής στο Λονδίνο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.