Μαριάννα Κάλμπαρη: «Η κρίση υπάρχει όταν το παλιό πεθαίνει και το νέο δεν μπορεί να γεννηθεί»

Η Μαριάννα Κάλμπαρη μιλά στη Μαρία Κρύου για την παράσταση του «Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία» που κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν» και για τη συνεργασία της με τον Σταμάτη Κραουνάκη.

Μαριάννα Κάλμπαρη: «Η κρίση υπάρχει όταν το παλιό πεθαίνει και το νέο δεν μπορεί να γεννηθεί»

Η Μαριάννα Κάλμπαρη μιλά στη Μαρία Κρύου για την παράσταση του «Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία» που κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν» και για τη συνεργασία της με τον Σταμάτη Κραουνάκη.

Μαριάννα Κάλμπαρη: «Η κρίση υπάρχει όταν το παλιό πεθαίνει και το νέο δεν μπορεί να γεννηθεί» - εικόνα 1

Ο Σταμάτης Κραουνάκης ξύρισε ύστερα από 40 χρόνια το μούσι για να υποδυθεί τον 9χρονο Βικτόρ στο έργο του Ροζέ Βιτράκ «Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία». Δική σου ήταν η ιδέα γι’ αυτήν την παράσταση;
Ο Σταμάτης πρότεινε το έργο, είχε τα δικαιώματα και ήθελε εδώ και δέκα χρόνια να το κάνει. Εγώ είχα την ιδέα να ερμηνεύσει εκείνος τον Βικτόρ και στην αρχή είχε μεγάλη αγωνία αν θα τα καταφέρει. Με έκανε να δω τα έργο μέσα από τα μάτια του κι όλο το έργο έχει πλέον, μια πολύ ιδιαίτερη διάσταση.
Το έργο κινείται στο ρεύμα του σουρεαλισμού. Θέλετε να τονίσετε το σουρεαλιστικό στοιχείο στην παράσταση σας;
Το «Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία» είναι μία σκοτεινή κωμωδία. Δεν είναι ένα χαριτωμένο έργο, έχει ένα άγριο χιούμορ. Ξεκινάει με μια ελαφράδα, πολύ χιούμορ και στην πορεία σκοτεινιάζει, σκοτεινιάζει και στο τέλος γίνεται πολύ δραματικό. Κάναμε μια μουσικοθεατρική ανάγνωση του έργου. Ο Σταμάτης πειραματίστηκε με πολλά και διαφορετικά μοτίβα. Η μουσική που έγραψε είναι δομικό υλικό της παράστασης, δίνει μία ιδιαίτερη φόρμα και ο κόσμος που φτιάχνεται στην παράσταση περνά μέσα από το μυαλό του Βικτόρ. Όλο το σουρεαλιστικό στοιχείο του έργου περνά μέσα από τον κόσμο του τσίρκο. Τα πρόσωπα του τσίρκο είναι αρχετυπικά κινούνται συνέχεια στα κόψη. Κάνουν επικίνδυνα και αστεία πράγματα και ο κόσμος τους μοιάζει πολύ με τον κόσμο του Βικτόρ. Ο εννιάχρονος ήρωας του Βιτράκ βλέπει την οικογένεια του, την τάξη του, την κοινωνία στην οποία ζει σαν ένα κόσμο που έχει την τρέλα και την επικινδυνότητα του τσίρκου.

Έχετε κρατήσει τη δραματουργία του έργου;
Ο Σταμάτης έχει κάνει πολύ ωραία δουλειά και, στο λιμπρέτο. Συνήθως στα μουσικά έργα, το λιμπρέτο είναι ανάλαφρο. Εδώ είναι πάρα πολύ σύνθετη η ιστορία και πρέπει ο λόγος και η δραματουργία να κρατηθούν σε ένα βαθμό. Απλά είναι διαφορετικός ο τρόπος με τον οποίο αφηγούμαστε την ιστορία. Τραγουδούν όλοι οι ηθοποιοί, μέσα από το τραγούδι και τη μουσική αυτόματα δίνεται μια άλλη δυναμική.

Ο Βιτράκ αφηγείται τη δική του ιστορία. Εσείς θέλετε να πείτε κάτι πέρα από μια οικογενειακή ιστορία;
Όταν το έγραψε είχε στο μυαλό του τον εαυτό του. Ο ίδιος ήταν ένα παιδί θαύμα κι αν δεις φωτογραφίες του σε παιδική ηλικία θα διαπιστώσεις ότι ήταν ένας μικρός γίγαντας, Θέλουμε να μιλήσουμε για κάτι μεγαλύτερο από την ιστορία της οικογένειας Πομέλ και αυτού του παιδιού. Το λιμπρέτο τονίζει πως πρόκειται για την ιστορία μιας ολόκληρης κοινωνίας στην οποία τα παιδιά επαναστατούν απέναντι στην οικογένεια, απέναντι στον κόσμο. Ο 9χρονος Βικτόρ αποφασίζει να τα τινάξει όλα στον αέρα. Θυμώνει με όλο αυτό που βλέπει, με την ψευτιά και την υποκρισία και τελικά αυτό που τον σκοτώνει είναι η συνειδητοποίηση ότι έχει ήδη μολυνθεί από τον ιό της υποκρισίας και της βλακείας. Υπάρχει μια φράση στο έργο, η οποία ανταποκρίνεται και, σ’ αυτό που βιώνουμε σήμερα: «η κρίση υπάρχει όταν το παλιό πεθαίνει και το νέο δεν μπορεί να γεννηθεί».

Μαριάννα Κάλμπαρη: «Η κρίση υπάρχει όταν το παλιό πεθαίνει και το νέο δεν μπορεί να γεννηθεί» - εικόνα 2

Βρίσκετε σε ένα τέτοιο σημείο η κοινωνία μας;
Υπάρχει μία ανησυχία για τα πράγματα. Το ότι δεν έχουμε λεφτά μας κάνει και αναρωτιόμαστε τι έχουμε πραγματικά ανάγκη αυτή τη στιγμή. Η ανασφάλεια μας κάνει να ψάχνουμε λίγο περισσότερο την ουσία. Μέσα σε όλα σκεφτόμαστε τι είναι αλήθεια η αγάπη;

Στο Τέχνης ανεβάσατε πρόσφατα την «Επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα», μια παράσταση με θέμα την αγάπη και το κοινό ανταποκρίθηκε πολύ ζεστά.
Είναι σημαντικό το τι λέει η ιστορία σ’ ένα έργο, γι’ αυτό έχουν αξία τα κλασικά έργα και λειτουργούν διαχρονικά. Έχουμε φάει πολύ κυνισμό και αυτή η παράσταση δεν μιλούσε για το αδιέξοδο της αγάπης κυνικά. Στο θέατρο θέλεις μια ιστορία αληθινή διαφορετική από αυτή που ζεις.

Τι ανακάλυψε για τον Σταμάτη Κραουνάκη μέσα από αυτή τη συνεργασία;
Έχει κάτι πολύ ωραίο και συγκινητικό. Ενώ έχει κάνει τόσα πολλά και διαφορετικά πράγματα προσεγγίζει τα πάντα με μεγάλη αθωότητα και ένα πάθος. Αυτό είναι υπέροχο και πολύ σπάνιο. Είναι σημαντικό να ξέρεις να μηδενίζεις και ν’ αρχίζεις από την αρχή.

Δείτε τις φωτογραφίες της παράστασης

Μαριάννα Κάλμπαρη: «Η κρίση υπάρχει όταν το παλιό πεθαίνει και το νέο δεν μπορεί να γεννηθεί» - εικόνα 3
Μαριάννα Κάλμπαρη: «Η κρίση υπάρχει όταν το παλιό πεθαίνει και το νέο δεν μπορεί να γεννηθεί» - εικόνα 4

Μαριάννα Κάλμπαρη: «Η κρίση υπάρχει όταν το παλιό πεθαίνει και το νέο δεν μπορεί να γεννηθεί» - εικόνα 5

Μαριάννα Κάλμπαρη: «Η κρίση υπάρχει όταν το παλιό πεθαίνει και το νέο δεν μπορεί να γεννηθεί» - εικόνα 6

Μαριάννα Κάλμπαρη: «Η κρίση υπάρχει όταν το παλιό πεθαίνει και το νέο δεν μπορεί να γεννηθεί» - εικόνα 7

Μαριάννα Κάλμπαρη: «Η κρίση υπάρχει όταν το παλιό πεθαίνει και το νέο δεν μπορεί να γεννηθεί» - εικόνα 8

Μαριάννα Κάλμπαρη: «Η κρίση υπάρχει όταν το παλιό πεθαίνει και το νέο δεν μπορεί να γεννηθεί» - εικόνα 9

Μαριάννα Κάλμπαρη: «Η κρίση υπάρχει όταν το παλιό πεθαίνει και το νέο δεν μπορεί να γεννηθεί» - εικόνα 10

Photo credits: Σταύρος Χαμπάκης

Περισσότερες πληροφορίες

Βικτόρ ή Τα παιδιά στην εξουσία

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Το έργο-ορόσημο του σουρεαλιστικού κινήματος, με ήρωα έναν υπερανεπτυγμένο εννιάχρονο που ζει τα πάντα μια νύχτα, παρουσιάζεται με τη μορφή μουσικού έργου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.