Γιατί ο Τόμας Μπέρνχαρντ μαγνητίζει τους Έλληνες σκηνοθέτες;

Διορατική, κρυπτική, αποκαλυπτική, η «Πλατεία Ηρώων», το κύκνειο άσμα του Αυστριακού σκηνοθέτη, ανεβαίνει στις 3/2 σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά με ένα εξαιρετικό καστ.

Γιατί ο Τόμας Μπέρνχαρντ μαγνητίζει τους Έλληνες σκηνοθέτες;

Διορατική, κρυπτική, αποκαλυπτική, γραμμένη το 1988, η «Πλατεία Ηρώων», το κύκνειο άσμα του Αυστριακού Τόμας Μπέρνχαρντ, ανεβαίνει στις 3/2 σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά στο Θέατρο Οδού Κυκλάδων, με τους Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Χρήστο Στέργιογλου, Μαρία Σκουλά.

Γιατί ο Τόμας Μπέρνχαρντ μαγνητίζει τους Έλληνες σκηνοθέτες; - εικόνα 1

Όλο και περισσότεροι Έλληνες θεατρίνοι αναζητούν την μπερνχαρντ-ική εμπειρία. Μόνο τα τελευταία τρία χρόνια είδαμε τα «Αδαής και παράφρων» (2016) και «Ιμμάνουελ Καντ» (2015) από τον Γ. Περλέγκα, τον «Θεατροποιό» από τον Ακ. Καραζήση (2016), το «Πριν την Αποχώρηση» (2014) από τις Ι. Σιάμου και Ζ. Τζουμάκα κι αν κοιτάξουμε προς τα πίσω από το 2011 μέχρι το 1991 θα βρούμε το «Ρίττερ, Ντένε, Φος» από τον Λ. Βογιατζή αρχικά και αργότερα από τους Δ. Καταλειφό, Ρ. Οικονομίδου, Άν. Κοκκίνου και Π. Παπαδόπουλο κ.ά. Δεν πρόλαβε να γεράσει ο Τόμας Μπέρνχαρντ, πέθανε σε ηλικία 50 ετών, αλλά καθώς φαίνεται ούτε η εργογραφία του θα γεράσει εύκολα. Αντίθετα, όσο περνάει ο καιρός, όλο και περισσότεροι καλλιτέχνες και αναγνώστες προσεγγίζουν το έργο του.

Έγραψε δεκαοκτώ έργα, δέκα μικροδράματα, ένα λιμπρέτο για μπαλέτο κι ένα για όπερα δωματίου, προεκτείνοντας στο σήμερα την παράδοση του Χάινριχ φον Κλάιστ και του Γκέοργκ Μπίχνερ. Σε κάθε αράδα τους είναι φανερή η τοποθέτησή του ενάντια στην αυστριακή νοοτροπία, στην καλή κοινωνία και στους καλλιτέχνες. Σου δίνει την αίσθηση ότι παρακολουθεί τα πράγματα ως εξωτερικός παρατηρητής, ότι δεν γίνεται τίποτα, ενώ ταυτόχρονα συμβαίνουν τα πάντα. Τα λόγια του ηχούν άκαμπτα και καταδικαστικά για την ανθρώπινη φύση, ενυπάρχει όμως μια τρυφερότητα. Ο Μπέρνχαρντ είναι καίριος, αιχμηρός και ο συμβολισμός των έργων του πυροδότησε έντονες αντιδράσεις στη χώρα του τόσο στον θεατρικό όσο και στον πολιτικό κόσμο.

Η πρεμιέρα της «Πλατείας Ηρώων» το 1988, που ήταν και η τελευταία δημόσια εμφάνισή του τρεις μήνες προτού πεθάνει, έγινε παρουσία της αστυνομίας, αλλά το κοινό αποθέωσε τους συντελεστές της παράστασης. Το έργο κοιτάζει κατάματα την υπαρξιακή μελαγχολία του σκεπτόμενου σύγχρονου Ευρωπαίου. Ξεκινάει με μια αυτοκτονία στην Πλατεία Ηρώων φωτίζοντας το παρελθόν της φιλοναζιστικής Αυστρίας του ’30 και τις στοιχειωμένες από τον αντισημιτισμό ζωές των συμπατριωτών του.

Αναμένουμε με ενδιαφέρον τη ματιά του ιδιοσυγκρασιακού Δ. Καραν­τζά, ενός σκηνοθέτη που ψάχνει εις βάθος την αρχιτεκτονική των έργων και τις σχέσεις των ηρώων, πάνω στην «Πλατεία Ηρώων» του Τόμας Μπέρνχαρντ. Οι Κ. Καραμπέτη, Χρ. Στέργιογλου, Μ. Σκουλά, Υβ. Μαλτέζου, Γ. Μπινιάρης, Άν. Καλαϊτζίδου, Σ. Κεκέ και Π. Εξαρχέας είναι οι ηθοποιοί που θα αναλάβουν να φέρουν το σημαντικό αυτό κείμενο στη σκηνή υπό τις σκηνοθετικές του οδηγίες και να αναδείξουν την πλούσια εσωτερική δράση και την κοινωνική διορατικότητά του.

Περισσότερες πληροφορίες

Πλατεία Ηρώων

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 140 '

Οι αντιθέσεις της Αυστρίας προκαλούν ερωτήματα στον Αυστριακό συγγραφέα, ο οποίος καυτηριάζει την πατρίδα του, το θέατρο, τη μουσική, τους θεσμούς, τις συζυγικές σχέσεις και την πολιτική ζωή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.