Μάγια Ζμπιμπ: "Το θέατρο είναι ένα είδος καλής πανούκλας"

Η Λιβανέζα ηθοποιός και σκηνοθέτις με σημαντική διεθνή παρουσία, μιλά στο “α” με αφορμή την επίσκεψή της στην Ελλάδα στο πλαίσιο του Rolex Arts Festival, για τον μέντορά της Πίτερ Σέλαρς, τη συμμετοχή της στο πρόγραμμα καλλιτεχνικής καθοδήγησης της Rolex, την οπτική της για το θέατρο και τη λογοκρισία στη χώρα της.

Maya Zbib Rolex

Η Μάγια Ζμπιμπ, σκηνοθέτις, ηθοποιός, συγγραφέας και υπότροφος δραματικής τέχνης στο πρόγραμμα καλλιτεχνικής καθοδήγησης Mentor and Protégé Arts Initiative της Rolex, μιλά στο "α" με αφορμή την παράσταση "Listening to walls wear off their colour" που παρουσιάζει στην Αθήνα στο πλαίσιο του Rolex Arts Festival στις 28/5. Η ξενοφοβία, η μετεγκατάσταση των λαών και η αλληλεπίδραση των προσωπικών ιστοριών με τη συλλογική την απασχολεί στην παράσταση-αποτέλεσμα της συνάντησής της με τον χορογράφο Λι Σιρλ και τον εικαστικό Ματέο Λόπες μέσω της Rolex. Στην συνέντευξη που μας παραχώρησε όμως, η καλλιτέχνιδα από το Λίβανο, που το 2018 επιλέχθηκε να μεταφέρει το μήνυμα της Παγκόσμιας Ημέρας Θεάτρου, αναφέρεται επίσης στην ομάδα της, Zoukak Theatre Company -η οποία απέσπασε το διεθνές βραβείο "Ellen Stewart” (2018), το βραβείο Award of Culture for Peace του Ιδρύματος Chirac (2017), και την υποτροφία Praemium Imperiale Grant for Young Artists (2017), μεταξύ άλλων-, την μαθητεία της δίπλα στον μέντορά της, σημαντικό θεατράνθρωπο και καινοτόμο σκηνοθέτη Πίτερ Σέλαρς, την αντιμετώπιση της λογοκρισίας στη χώρα της και την οπτική της για το θέατρο. Μετά την παράσταση θα ακολουθήσει συζήτηση με την Μάγια Ζμπιμπ, τον Λι Σερλ και συντονιστή τον δημοσιογράφο Γιώργο Μητρόπουλο.

Τι αποκομίσατε από το ταξίδι σας με το πρόγραμμα καλλιτεχνικής καθοδήγησης της Rolex και πώς επηρέασε την πορεία σας;
Το να είμαι μέλος της Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative μου έδωσε την ευκαιρία να αναδείξω τη δουλειά μου αλλά και αυτή της ομάδας μου, Zoukak Theatre Company, και να έχουμε μια πιο έντονη παρουσία και ορατότητα σε διεθνές επίπεδο, ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείες. Από τότε, έχω δημιουργήσει πολλές πολύτιμες συνεργασίες με καλλιτέχνες και φορείς με τους οποίους συνεχίζω να δουλεύω μέχρι και σήμερα. Επιπλέον, το να ανήκω σε ένα μεγάλο δίκτυο επαγγελματιών από διάφορους τομείς και διαφορετικά μέρη του κόσμου μου έδωσε τη δυνατότητα να είμαι μέλος μια κοινότητας στην οποία μπορώ πάντα να επιστρέφω και να βασίζομαι επαγγελματικά και προσωπικά.

Πώς θα περιγράφατε την εμπειρία της μαθητείας σας δίπλα στον Πίτερ Σέλαρς;
Ήμουν πολύ τυχερή που είχα τον Πίτερ ως μέντορά μου, και η φιλία που διατηρούμε μέχρι σήμερα αποτελεί μια ευλογία στη ζωή μου. Η γενναιοδωρία του, η ενέργεια που αποπνέει και η βαθιά σοφία του έχουν επηρεάσει τον τρόπο που δουλεύω και τον τρόπο που οδηγώ ηθοποιούς και μαθητές με φροντίδα, προσοχή και πολλή ελαφρότητα. Ο σεβασμός που τρέφει για τους καλλιτέχνες και τη δουλειά τους είναι συγκλονιστικός και μου θυμίζει καθημερινά ότι είμαστε τόσο προνομιούχοι που μπορούμε να ζούμε σύμφωνα με τις δικές μας αξίες στον δικό μας χώρο. Ταξιδέψαμε μαζί ανακαλύπτοντας καταπληκτικά μέρη στο Κονγκό και αλλού, και πέρασε λίγο χρόνο μαζί μου στη Βηρυτό, όπου τόσοι πολλοί άνθρωποι έχουν σημαδευτεί βαθιά από τη συνάντησή τους μαζί του.

Maya Zbib Peter Sellars Rolex
Reto Albertalli©
Η Μάγια Ζμπιμπ με τον μέντορά της Πίτερ Σέλαρς

Συνεργαστήκατε με δύο συναδέλφους προστατευόμενους της Rolex στην παράσταση "Listening to walls wear off their colour” που πρόκειται να παρουσιάσετε στην Αθήνα, τον ερμηνευτή και χορογράφο Λι Σερλ και τον εικαστικό Ματέο Λόπεζ. Πείτε μας δυο λόγια γι' αυτή την παράσταση. 
Η παράσταση μιλάει για την τρυφερότητα και την ευαισθησία σε μια στιγμή πλήρους αποξένωσης και ξενοφοβίας, θέτοντας ερωτήματα. Για παράδειγμα, κατά πόσο μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα χώρο αγάπης μεταξύ αγνώστων μέσα στον συντριπτικό φόβο και τη μοναξιά που βιώνουμε καθημερινά ή αν, παραμένοντας ανοιχτός σε αυτήν τη δυνατότητα, μπορεί να οδηγηθείς σε νέους, απροσδόκητους τρόπους σκέψης που οδηγούν με τη σειρά τους σε νέα συναισθήματα και σε έναν νέο τρόπο να βλέπεις τον κόσμο… Κι όλα αυτά μέσα από την κίνηση, τις λέξεις και ένα πολύπλευρο έργο τέχνης.

"Μέσω της αφήγησης ιστοριών και της φαντασίας, το θέατρο μας δίνει τη δυνατότητα να επανεφεύρουμε τον κόσμο μας, να δοκιμάσουμε έναν διαφορετικό τρόπο ύπαρξης και να ανοίξουμε έναν ζωντανό και ισχυρό χώρο για κοινή έκφραση και προβληματισμό. Η αλλαγή ξεκινά με ένα άτομο τη φορά και μεγαλώνει εκθετικά".

Πιστεύετε ότι το θέατρο είναι μια δυναμική κοινωνική παρέμβαση ικανή να κάνει τη διαφορά στη συλλογική μας συνείδηση;
Το θέατρο, είτε το παρακολουθείς είτε το ζεις πρακτικά, σίγουρα σε αλλάζει. Σε οδηγεί αργά και προσεκτικά σε ένα άλλο είδος ύπαρξης, έναν νέο τρόπο αλληλεπίδρασης, μακριά από τους καθορισμένους κανόνες και τις νόρμες της σύγχρονης κοινωνίας. Μέσω της αφήγησης ιστοριών και της φαντασίας, το θέατρο μας δίνει τη δυνατότητα να επανεφεύρουμε τον κόσμο μας, να δοκιμάσουμε έναν διαφορετικό τρόπο ύπαρξης και να ανοίξουμε έναν ζωντανό και ισχυρό χώρο για κοινή έκφραση και προβληματισμό. Η αλλαγή ξεκινά με ένα άτομο τη φορά και μεγαλώνει εκθετικά, "μολύνοντας” τους πάντες γύρω του, σαν ένα είδος καλής πανούκλας! Τότε είναι που ενώνονται τα σωστά στοιχεία για να συμβεί αυτή η αλχημική / κοινωνική εμπειρία.

Λαμβάνοντας υπόψη την κοινωνικοπολιτική αναταραχή που συμβαίνει αυτή τη στιγμή στον Λίβανο, καθώς και την ανατροφή σας ως παιδί του πολέμου, πώς επηρεάζουν αυτοί οι παράγοντες την τοπική θεατρική κοινότητα και επίσης τη δική σας εμπειρία με την Zoukak Theatre Company;
Μας κάνει να συνεχίζουμε με όση περισσότερη αντοχή διαθέτουμε, καθώς αυτή η πραγματικότητα είναι ό,τι έχουμε. Το θέατρό μας, το κοινό μας, τα λόγια και τα σώματά μας είναι τα μόνα μας εργαλεία για να υπάρχουμε σε αυτό το πλαίσιο και να είμαστε ενεργοί πολίτες στην περιοχή μας που πλήττεται από συγκρούσεις.

"Για μένα το θέατρο είναι ένστικτο. Η ικανότητα να μπορείς να αποκρυπτογραφείς αυτά που σου λέει το σώμα, το μυαλό και η καρδιά σου στο εδώ και το τώρα και ο τρόπος που κινείσαι μέσα από αυτό σε συλλογικό επίπεδο, είναι η πιο ανταποδοτική και εξαντλητική άσκηση, είναι μια γέννηση και όταν κάτι αληθινό και οργανικό ζωντανεύει, είναι μαγικό!".

Είναι μια συνεχής μάχη για εσάς η καταπολέμηση της λογοκρισίας για έναν ανοιχτό χώρο όπου οι ιδέες ρέουν ελεύθερα;
Αγνοούμε τη λογοκρισία και την υπερβαίνουμε. Πάντα μπορούσαμε να λέμε αυτό που θέλουμε και με κάποιο τρόπο να ξεφεύγουμε. Αυτό είναι μια τέχνη από μόνη της! Και μάλιστα μια πολύ παλιά τέχνη στην περιοχή μας.

Έχετε μια συγκεκριμένη μεθοδολογία σχετικά με τον τρόπο που δημιουργείτε μια παράσταση;
Πιστεύω ότι πρέπει να θέτουμε περιορισμούς και να εξασκούμαστε στην εφεύρεση ευέλικτων δομών για τη δουλειά μας, τα οποία μπορούν να σταθούν και από μόνα τους, που αφήνουν όμως παράλληλα χώρο για το απροσδόκητο. Είναι μια διαπραγμάτευση μεταξύ της θέσπισης συγκεκριμένων κανόνων και της λογικής ότι αφήνουμε τα πράγματα να κυλήσουν. Για μένα το θέατρο είναι ένστικτο. Η ικανότητα να μπορείς να αποκρυπτογραφείς αυτά που σου λέει το σώμα, το μυαλό και η καρδιά σου στο εδώ και το τώρα και ο τρόπος που κινείσαι μέσα από αυτό σε συλλογικό επίπεδο, είναι η πιο ανταποδοτική και εξαντλητική άσκηση, είναι μια γέννηση και όταν κάτι αληθινό και οργανικό ζωντανεύει, είναι μαγικό!

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Listening to walls wear off their colour

  • Performance
  • Διάρκεια: 60 '

Η ηθοποιός και σκηνοθέτης M. Zbib, από τα ιδρυτικά μέλη του Zoukak Theatre Company στο Λίβανο, συμπράττει με τον χορογράφο Lee Serle και τον εικαστικό Mateo Lopez, με τους οποίους ήρθε σε επαφή μέσω του προγράμματος καλλιτεχνικής καθοδήγησης της Rolex, σε μια παράσταση για τη συνεχή μετεγκατάσταση των λαών και τις παγκόσμιες δημογραφικές ανακατατάξεις, που διερωτάται αν μια προσωπική ιστορία μπορεί να ιχνηλατήσει τις διαδρομές μιας συλλογικής, και αν μπορούμε να αντιταχθούμε στην ξενοφοβία. Η παράσταση παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Rolex Arts Festival.

Ωδείο Αθηνών

Βασιλέως Γεωργίου Β΄ 17-19 & Ρηγίλλης, Κολωνάκι
  • Συναυλίες

Ωδείο Αθηνών

Βασιλέως Γεωργίου Β΄ 17-19 & Ρηγίλλης, Κολωνάκι
  • Συναυλίες

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.