Ίρις Καραγιάν: "Ο χώρος για πειραματισμό, καλλιτεχνική έρευνα και νέα δημιουργία συνεχώς συρρικνώνεται"

Η χορογράφος Ίρις Καραγιάν παρουσιάζει για δύο ακόμη παραστάσεις στο Πλύφα το “My mind like the sky”, ένα σόλο προσωπικό και υπαρξιακό. Με αφορμή τη νέα της δουλειά μιλά στο “α” για την ομάδα της, το νέο της έργο, την χορογραφική της γλώσσα και το τοπίο του χορού στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.

Ίρις Καραγιάν My Mind LikeThe Sky Ελισάβετ Μωράκη©

Η χορογράφος Ίρις Καραγιάν παρουσιάζει για δύο ακόμη παραστάσεις στο Πλύφα το "My mind like the sky”, ένα σόλο προσωπικό και υπαρξιακό, σχεδόν ψυχαναλυτικό. Το σόλο ερμηνεύει η Ιωάννα Παρασκευοπούλου και την μουσική υπογράφει ο Νίκος Βελιώτης, σταθεροί συνεργάτες της χορογράφου για πάνω από δέκα χρόνια. Με αφορμή τη νέα της δουλειά μιλά στο "α” για την ομάδα της, το νέο της έργο, την χορογραφική της γλώσσα και το τοπίο του χορού στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.

Ίρις Καραγιάν
Ελισάβετ Μωράκη©

Από που αντλήσατε έμπνευση για το "My Mind Like The Sky";
Το "My mind like the sky” είναι ένα σόλο, προσωπικό, αναστοχαστικό και σχεδόν ψυχαναλυτικό. Περισσότερο είναι η ανάγκη, παρά μια έμπνευση από κάτι εξωτερικό, να κοιτάξω πιο στοχευμένα και σε βάθος τα θέματα που με απασχολούν και να δουλέψω με αυτά. Το επίκεντρο είναι η εμπειρία της ενσυνείδησης και αυτό που συμβαίνει όταν παρατηρούμε όσα συμβαίνουν στο μυαλό μας, όσα έρχονται και φεύγουν από την προσοχή μας και η σχέση που έχουμε με αυτά. Στο έργο, ανατρέχω στο αρχείο της δουλειάς μου, σε κινητικά υλικά από παλαιότερα έργα και για πρώτη φορά χρησιμοποιώ κείμενο που έχει προκύψει από την ερευνητική διαδικασία που ακολουθήσαμε σε συνδυασμό με κάποιες αναφορές.     

Μιλήστε μας για τη σχέση σας με τη χορεύτρια Ιωάννα Παρασκευοπούλου και τον μουσικό Νίκο Βελιώτη. Η σταθερή συνεργασία σας αποτέλεσε με ένα τρόπο αφορμή για τη δημιουργία του "My mind like the sky”;
Με την Ιωάννα δουλεύουμε από το 2012 και με το Νίκο από το πρώτο μου έργο, δηλαδή από το 2005, σταθερά εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων. Από την στιγμή που αποφάσισα να κάνω σόλο σκέφτηκα μόνο την Ιωάννα, έχουμε κώδικες επικοινωνίας και μέσα στα χρόνια έχουμε χτίσει αμοιβαία εμπιστοσύνη και αλληλοεκτίμηση. Είναι ανοιχτή στις ερευνητικές διαδικασίες της δουλειάς και η συνεργασία είναι ωραία. Και φυσικά τον Νίκο για την μουσική, σταθερός συνεργάτης και φίλος, και η ιδέα για το σόλο τον ενθουσίασε. 

My mind like the sky
© Elissavet Moraki

"Απόπειρα χαρτογράφησης των σκέψεων, των αισθήσεων και των εικόνων που εμφανίζονται και εξαφανίζονται όταν στρέφουμε την προσοχή μας στο παρόν" διαβάζουμε για το έργο. Εσείς πώς βιώνετε αυτή την εμπειρία; 
Η εμπειρία αυτή είναι η λειτουργία της συνείδησής μου, όσα δηλαδή την αποτελούν και δημιουργούν το βίωμα. Εκτός και εντός πρόβας με ενδιαφέρει να δουλεύω μια κατάσταση ενσυνείδησης, που σημαίνει πως εντείνω την προσοχή μου σε αυτό που είναι και παρατηρώ την εμπειρία μου στο παρόν χωρίς να θέλω να την αλλάξω. Δηλαδή, οι σκέψεις που διαδέχονται η μια την άλλη, οι εικόνες και οι αισθήσεις που έρχονται και φεύγουν, δημιουργούν μια διαρκώς μεταβαλλόμενη εμπειρία της συνειδητότητας. Όταν παρακολουθώ την παράσταση θέλω η προσοχή μου να είναι στραμμένη στην ενσώματη εμπειρία της παράστασης, να ενεργοποιώ την φαντασία και την σκέψη μου, να αφουγκράζομαι αυτό που συμβαίνει και την αντήχησή του στα σώματα και το χώρο.  



 

"Στην Ελλάδα το τοπίο του χορού δεν είναι ευχάριστο: δεν έχουμε χώρο για το χορό, δεν έχουμε που να δουλέψουμε, δεν έχουμε ανώτατη εκπαίδευση, δεν έχουμε χορογραφικά και άλλα κέντρα που θα εστίαζαν στις διαδικασίες, τη συμμετοχικότητα, τη σχέση της κοινωνίας με την τέχνη του χορού. Λείπουν οι υποδομές και βασικότερα λείπει η διάθεση να αλλάξει αυτό. Όσο και να έχουμε προσπαθήσει να εξηγήσουμε στην πολιτεία τη λειτουργία των σύγχρονων παραστατικών τεχνών, δεν μας έχει ακούσει και ανακυκλωνόμαστε σε παλιομοδίτικες αντιλήψεις για την τέχνη”.



 

Για εσάς μεγαλύτερη σημασία έχει η εμπειρία του θεατή μέσα από τις παραστάσεις σας;
Σημασία έχει σε πρώτη φάση η πρακτική και εμπειρία που χτίζω στην πρόβα και ο τρόπος που δουλεύουμε να περιλαμβάνει σεβασμό, αγάπη, ενδιαφέρον, προσοχή, επιθυμία και ειλικρίνεια. Η εμπειρία του θεατή είναι εξίσου σημαντική και αναγκαία συνθήκη, καθώς ο στόχος είναι να μοιραστώ το έργο και εν δυνάμει να αγγίξει κι άλλους ανθρώπους. Θεωρώ πως το ένα είναι απαραίτητο για το άλλο.      

Ποια θέματα σάς απασχολούν στις χορογραφίες σας;
Δεν με απασχολούν θέματα που δεν σχετίζονται με το μέσο ή τα μέσα με το οποίο δουλεύω κάθε φορά. Με απασχολεί το ζωντανό, το σώμα, η κίνηση και η έκφρασή του, οι αφηγήσεις, η σχέση με το χώρο, το χρόνο, την ιστορία, τη γλώσσα, η χορογραφία και οι καλλιτεχνικές πρακτικές που θέτουν ερωτήματα και δοκιμάζουν τρόπους.   

Τι θα λέγατε ότι χαρακτηρίζει την δική σας χορογραφική γλώσσα;
Η ιδέα, η μεθοδολογία, η επινόηση τρόπων και εργαλείων, η καθαρότητα, η πρόθεση, η κατασκευή της χορογραφικής λογικής και σκέψης, η διάθεση να δοκιμάσω νέα υλικά και μεθόδους, η συνεργασία και ο τρόπος που θέλω να δουλεύω με τους χορευτές και η πρόθεση για έρευνα. 

My Mind LikeThe Sky
Ελισάβετ Μωράκη©

Πώς αντιλαμβάνεστε το τοπίο του χορού στην Ελλάδα και στην Ευρώπη;
Αντιλαμβάνομαι πως έχει στραφεί η προσοχή περισσότερο προς την ψυχαγωγία, τα show, τις εντυπωσιακές και μεγάλες παραγωγές. Ο χώρος για πειραματισμό, καλλιτεχνική έρευνα και νέα δημιουργία συνεχώς συρρικνώνεται υπακούοντας στους κανόνες της κατανάλωσης των κοινωνιών που ζούμε, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Οι εξαιρέσεις στον κανόνα είναι λίγες και δυστυχώς η παρούσα κατάσταση μετατοπίζει την καλλιτεχνική δημιουργία και το ρόλο που μπορεί να έχει η τέχνη στην κοινωνία. Στην Ελλάδα το τοπίο του χορού δεν είναι ευχάριστο: δεν έχουμε χώρο για το χορό, δεν έχουμε που να δουλέψουμε, δεν έχουμε ανώτατη εκπαίδευση, δεν έχουμε χορογραφικά και άλλα κέντρα που θα εστίαζαν στις διαδικασίες, τη συμμετοχικότητα, τη σχέση της κοινωνίας με την τέχνη του χορού. Λείπουν οι υποδομές σε όλα τα επίπεδα: στο εκπαιδευτικό, την παραγωγή έργων, την υποστήριξη των καλλιτεχνών από οργανισμούς και φορείς και βασικότερα λείπει η διάθεση να αλλάξει αυτό το τοπίο. Όσο και να έχουμε προσπαθήσει να εξηγήσουμε στην πολιτεία τη λειτουργία των σύγχρονων παραστατικών τεχνών, δεν μας έχει ακούσει και ανακυκλωνόμαστε σε παλιομοδίτικες αντιλήψεις για την τέχνη. Στην Ευρώπη, ή τουλάχιστον στις χώρες που υπάρχουν υποδομές και λειτουργούν ως παραδείγματα για εμάς, το τοπίο είναι εντελώς διαφορετικό και συνεπώς όσες και όσοι ασχολούνται με το χορό από οποιαδήποτε θέση. 

Τι έχετε αποκομίσει από τις εμπειρίες σας στο εξωτερικό;
Την εμπειρία της διαφορετικότητας, την πολυφωνία, τη σκέψη, το διάλογο, τον προβληματισμό για τις κοινωνίες και την τέχνη. Τον σεβασμό μεταξύ των ανθρώπων, ανάμεσα και προς τους καλλιτέχνες και μια πιο διευρυμένη συνολικά αντίληψη για τα πράγματα. 

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

My mind like the sky

  • Χορευτική performance
  • Διάρκεια: 45 '

Η δεκάχρονη κοινή πορεία με τους συνεργάτες της έδωσε την αφορμή να γεννηθεί το προσωπικό, υπαρξιακό, σχεδόν ψυχαναλυτικό σόλο της χορογράφου· μια απόπειρα χαρτογράφησης σκέψεων, αισθήσεων και εικόνων.

ΠΛΥΦΑ

Κορυτσάς 39

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
25/04/2024

Ο κροκόδειλος

Ένα από τα λιγότερο γνωστά και ελάχιστα παιγμένα αφηγήματα του Ρώσου συγγραφέα προσεγγίζει μια νεανική θεατρική ομάδα, ενισχύοντας τη σατιρική του διάθεση. Το αποτέλεσμα είναι ευφρόσυνο με ενδιαφέροντα σημεία αλλά και κάπως άτολμο. | Powered by Uber

Ο αποτυχημένος

Μελετημένη, καλοκουρδισμένη και καλοπαιγμένη παράσταση που καταφέρνει να μετατρέψει το μυθιστόρημα ενός από τους πλέον "δύστροπους" συγγραφείς σε σκηνικό ποίημα. | Powered by Uber

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.