"Χάπι": Ένα έργο για το θεραπευτικό θαύμα του θεάτρου

Το τελευταίο έργο του Ιρλανδού Έντα Γουόλς, μια πρωτότυπη αλληγορία, σκηνοθετεί σε πανελλήνια πρεμιέρα ο Μάνος Καρατζογιάννης.

ΧΑΠΙ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ Σπύρος Περδίου©

Στα τέλη της πρώτης δεκαετίας του 21ου αι., η Ελλάδα γνώρισε τη γοητευτική γραφή του Έντα Γουόλς, ενός δραματουργού που έπιανε το νήμα από τους σπουδαίους συμπατριώτες του (Ντίλαν Τόμας, Τζέιμς Τζόις, Σάμουελ Μπέκετ) και επιβεβαίωνε το χάρισμα των Ιρλανδών να λένε ιστορίες. Οι παραστάσεις των έργων "Η φάρσα της οδού Γουόλγουορθ" (σκην. Έκτορας Λυγίζος), "The New Electric Ballroom" (σκην. Δημήτρης Καραντζάς), "Chatroom" (σκην. Σοφία Βγενοπούλου), που παίχτηκαν σε διάστημα λίγων χρόνων, από το 2008 ως το 2010, μας σύστησαν ένα συγγραφέα που, πράγματι, ξέρει να λέει ιστορίες για τον άνθρωπο: για τις σχέσεις, την επικοινωνία, την αγάπη και τη διαρκή αναζήτηση αυτών.

ΧΑΠΙ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ
Σπύρος Περδίου©

Η έμφυτη όσο και θεραπευτική λειτουργία της αφήγησης ιστοριών γίνεται το επίκεντρο του τελευταίου έργου του Γουόλς, που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου το καλοκαίρι του 2021 και ανέβηκε λίγο αργότερα στη Νέα Υόρκη, αποσπώντας θερμές κριτικές. Το "Χάπι" ("Medicine") είναι μια παράδοξη, σουρεαλιστική αλληγορία που δανείζεται κώδικες από ετερόκλητα θεατρικά είδη, από το ρεαλισμό και το ψυχολογικό θέατρο μέχρι τη φάρσα, τη σωματική περφόρμανς, το μιούζικαλ και το ραδιοφωνικό θέατρο, και τα χρησιμοποιεί ως δομικά στοιχεία για μια πολυεπίπεδη και συνεχώς εξελισσόμενη συνθήκη, που δεν αποσαφηνίζεται αν αφορά την πραγματικότητα ή μια κατάσταση ψευδαίσθησης ή ανάμνησης.

ΧΑΠΙ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ
Σπύρος Περδίου©

Η δράση τοποθετείται σε ένα ψυχιατρικό ίδρυμα και μιλάει για την ιστορία του Τζον, ενός ασθενή που επιχειρεί να βρει τη δική του θεραπευτική μέθοδο με τη βοήθεια δύο ηθοποιών και ενός ντράμερ, σε ένα έργο που –όπως τονίζει ο σκηνοθέτης– μας θυμίζει την από αρχαιότητας θεραπευτική χρήση του θεάτρου. Την πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου, στο θέατρο Σταθμός (από 17/12) υπογράφει ο Μάνος Καρατζογιάννης , ο οποίος, εκτός της σκηνοθεσίας, αναλαμβάνει και το ρόλο του Τζον. Μαζί του, στους ρόλους της Μαρίας 1 και Μαρίας 2, η Βέρα Μακρομαρίδου και η Κρυστάλλη Ζαχαριουδάκη και ντράμερ επί σκηνής ο Βαγγέλης Παρασκευαϊδης. Η μετάφραση είναι του Αντώνη Γαλέου, το σκηνικό του Κωνσταντίνου Χαλδαίου, τα κοστούμια της Βασιλικής Σύρμα, οι φωτισμοί του Άγγελου Παπαδόπουλου και η μουσική του Παναγιώτη Μανουηλίδη.

Περισσότερες πληροφορίες

Χάπι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το τελευταίο έργο του πολυβραβευμένου Ιρλανδού συγγραφέα είναι μια αλληγορία γεμάτη φαρσικό χιούμορ και συγκίνηση που μιλάει για την ψυχική υγεία και την αξεπέραστη αξία της αγάπης.

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Έκτο πάτωμα": Μιούζικαλ-θρύλος ελληνικής κοπής

Με τη μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη, τους στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου και τους χαρακτήρες του Αλφρέντ Ζερί που μετέγραψε στην ελληνική πραγματικότητα ο Γιώργος Βάλαρης, αυξάνεται η προσμονή για την πρεμιέρα του θρυλικό έργου "Το έκτο πάτωμα" στο Ακροπόλ.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
02/02/2023

Ο "Συνεργός" του Γιώργου Χριστοδούλου συνεχίζεται με τον ίδιο σε πρωταγωνιστικό ρόλο

Με μια αλλαγή στην υποκριτική ομάδα συνεχίζεται η παράσταση σε κείμενο και σκηνοθεσία του γνωστού ηθοποιού, με τον ίδιο να αντικαθιστά τον Γιώργο Τριανταφυλλίδη στη σκηνή του θεάτρου Επί Κολωνώ.

"Η κυρία δεν πενθεί": Το Θέατρο Πρόβα παρουσιάζει την σπαρταριστή κωμωδία του Κώστα Μουρσελά

Ο Σωτήρης Τσόγκας σκηνοθετεί και μοιράζεται τη σκηνή με τη Μαίρη Ραζή και τέσσερις ακόμη ηθοποιούς στο σατιρικό έργο που καθρεφτίζει τη σύγχρονη εποχή.

Θεατρικές πρεμιέρες: Έξι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε έξι από τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 2 έως 8 Φεβρουαρίου και ξεχωρίζουν.

"Ρέκβιεμ" στο Άττις με τις Σοφία Χιλλ και Αγλαϊα Παππά

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος σκηνοθετεί δυο ακαταμάχητες πρωταγωνίστριες τη Σοφία Χιλλ και την Αγλαϊα Παππά στο "Ρέκβιεμ".

Η "Ζηνοβία η θεατρίνα" ζωντανεύει τον κόσμο των μπουλουκιών στη σκηνή

Μια ηθοποιός αφηγείται τη ζωή της στον μονόλογο που ερμηνεύει η Άντα Χριστίδου στο Studio Κυψέλης.

Minimal

Στην τρίτη σόλο δουλειά της, η καλλιτέχνιδα αποδεικνύει πως ένα από τα μεγάλα της ατού είναι η αλληλεπίδραση με το κοινό, όπως και το απολαυστικό κείμενό της όπου μεταφέρει τους μικρούς και μεγάλους παραλογισμούς της ζωής (της).