Δυνατό το ξεκίνημα της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού με την "Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε"

Χαρά, λύπη, θυμό, ελπίδα…όλα όσα νιώσαμε στην περιπατητική παράσταση «Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε» της Μπρικένα Γκίστο, ωραίο δείγμα παράστασης-ντοκουμέντο, που αναψηλαφεί πληγές της πόλης με τον πιο αναπάντεχο τρόπο.

Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε

Ένας άνθρωπος χωρίς μνήμη γίνεται δέσμιος μιας πλασματικής ύπαρξης και χάνοντας το χρόνο είναι ανήμπορος να αντιληφθεί τον δικό του σύνδεσμο με τον έξω κόσμο. Το χρόνο και τη μνήμη συγχωνεύει η "Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε" της Μπρικένα Γκίστο, μια περιπατητική παράσταση που "χτίστηκε" στο κέντρο της Αθήνας, με άξονα τις δολοφονίες νέων ανθρώπων στον δημόσιο χώρο: Παύλος Φύσσας, Ζακ Κωστόπουλος ή Zackie Oh, Μιχάλης Μυρογιάννης, Μιχάλης Καλτεζάς, Σωτήρης Πέτρουλας, Ιάκωβος Κουμής, Σταματίνα Κανελλοπούλου, Αλέξης Γρηγορόπουλος. Ακολουθώντας μια προδιαγεγραμμένη διαδρομή από το Rex της Πανεπιστημίου έως την οδό Τζαβέλλα στα Εξάρχεια με "οδηγούς" έξι ηθοποιούς την Ερατώ Καραθανάση, τον Τάσο Ροδοβίτη τον Αλέξανδρο Γιαγκούση, τον Γκαλ Α. Ρομπίσα, τον Γιάννη Σαμψαλάκης και την Αφροδίτη Σόβολου ανοίγουν σελίδες από το "βιβλίο" της πόλης. Ακούγοντας τους ηθοποιούς να αναρωτιούνται γι’ αυτούς που έχουν δώσει τα ονόματά τους στους δρόμους και να μιλούν για γεγονότα που έχουν συμβεί στην πόλη σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, από τη δεκαετία του ’60 μέχρι σήμερα, και τραυμάτισαν το κοινωνικό σώμα, συνειδητοποιείς πως ο άνθρωπος, ως ατομικό και κοινωνικό ον, συνειδητά και ασυνείδητα, μέσα από τη ζωή και το λόγο του, μπορεί να γίνει "παραγωγός" και "φορέας" της συλλογικής μνήμης. Ραγίζει η καρδιά ακούγοντας το χρονικό της δολοφονίας αυτών των ανθρώπων, παγώνει το βλέμμα διαβάζοντας τα συνθήματα που είναι γραμμένα στους τοίχους για τη βία, την τρομοκρατία, την εκμετάλλευση, την αδικία, την ανισότητα, την καταστολή... 
 

Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε

Είναι εξαιρετική η ιδέα της Μπρικένα Γκίστο! Η χειροποίητη παράσταση της δεν είναι ένα μνημόσυνο, είναι ένα κάλεσμα, σ' αυτήν τη σκληρή εποχή, σε επαγρύπνηση απέναντι σε κάθε είδους επιθέσεις. Δεν μπορεί να αφήσει ασυγκίνητο τον θεατή η διάθεση με την οποία αναψηλαφεί ένα αιματηρό παρελθόν για να στείλει μήνυμα αισιοδοξίας μπολιασμένο από την πεποίθηση για αλλαγή! Η "Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε" είναι "θέατρο ντοκουμέντο" ή, όπως λένε ακριβέστερα οι Άγγλοι, "θέατρο γεγονότων" όπου η συγκίνηση, το γέλιο, ακόμα και ο θυμός αναμετριέται με τη σύγχρονη Ιστορία του τόπου μας και σίγουρα δυναμιτίζει την επανέναρξη της Πειραματικής Σκηνής Νέων Δημιουργών του Εθνικού Θεάτρου.

Διαβάστε Επίσης

Απροσδόκητο το φινάλε της παράσταση σηματοδοτήθηκε από τη διαμαρτυρία τούρκων πολιτικών προσφύγων υπέρ της απελευθέρωσης των συντρόφων τους. Στη "Στάση" Αλέξης Γρηγορόπουλος, σ’ ένα άνοιγμα της οδού Τζαβέλλα λίγο πιο πάνω από το σημείο που δολοφονήθηκε το 15χρονο αγόρι, μια ομάδα ανδρών και γυναικών εμφανίστηκε στο μπαλκόνι του πρώτου ορόφου μιας πολυκατοικίας και ανοίγοντας ένα πανό άρχισαν να φωνάζουν αυτό που με ένα τρόπο διακηρύττει και η παράσταση... "κάτω ο φασισμός". 

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Τοπογραφία θανάτου ή Ας μην ξεχάσουμε

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 80 '

Περιπατητική παράσταση που ιχνηλατεί τοπόσημα συλλογικής μνήμης στο κέντρο της πόλης, με κεντρικό θέμα τις δολοφονίες στον δημόσιο χώρο με θύματα νέους και νέες που οραματίζονταν έναν πιο δίκαιο κόσμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Μπιζζζ….!" στο Επί Κολωνώ: Γνωρίζουμε 4 νέες ομάδες που διακρίθηκαν στο φεστιβάλ Off-Off Athens

Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
24/04/2024

Η "Ωραία κοιμωμένη" έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής

135 χρόνια μετά την πρώτη του πρεμιέρα έρχεται από την παραμυθένια Πράγα το υπέροχο μπαλέτο του Τσαϊκόφσκι με την αυθεντική χορογραφία του Μαριούς Πετιπά κι ερμηνείες από διάσημους σολίστ του εξωτερικού.

"Το μπορντέλο της Μαντάμ Ρόζας": Τέσσερις τελευταίες παραστάσεις στο Αυλαία

Ο πολυχώρος του Πειραιά θα υποδεχτεί για δύο Κυριακές και δύο Δευτέρες το έργο που βασίζεται σε βιβλίο της Σπεράντζας Βρανά.

Ζουζέπ Μαρία Μιρό: "Η προσπάθειά ενός σώματος να απελευθερωθεί είναι ήδη μια μορφή ελευθερίας"

Στην Καταλονία μας μετέφερε νοερά η συζήτηση που είχαμε με τον συγγραφέα του μονολόγου "Το πιο όμορφο σώμα που έχει υπάρξει ποτέ σε αυτό το μέρος" που ερμηνεύει ο Αργύρης Ξάφης στο Θησείον. Μάθετε όλα όσα είπαμε μαζί του για την ομορφιά, την επιθυμία αλλά και την αφιέρωση της ελληνικής μετάφρασης στ@ δολοφονημέν@ Ζακ Κωστόπουλο/Zackie Oh.

Θέατρο Κάτω Από Τη Γέφυρα: Αυτές είναι οι τρεις παραστάσεις του που κατεβάζουν αυλαία

Μία φουτουριστική παράσταση αλλά και δύο έργα που απευθύνονται στους μικρούς θεατές ολοκληρώνουν τον κύκλο τους στον χώρο την Κυριακή των Βαΐων.

Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου: Ολοκληρώθηκε η σημαντική πρωτοβουλία της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Oι φοιτήτριες σκηνοθεσίας Γεωργία Διάκου, Αριάδνη Ζούπινα, Αλεξία Παραμύθα και Ειρήνη Σεβαστοπούλου, που συμμετείχαν στο Φεστιβάλ Πανεπιστημιακού Θεάτρου στην Ελευσίνα, μιλούν στο "α".

Δήμος Αβδελιώδης: "Στο θέατρο πάμε πρωτίστως για να νιώσουμε"

Ο διακεκριμένος σκηνοθέτης μιλά στο "α" με αφορμή την "Απολογία του Σωκράτη" που ανεβάζει στην αρχαία ελληνική γλώσσα (26-27/4) αλλά και το "Όνειρο στο κύμα / Έρως ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (29/4), που παρουσιάζονται στη νέα θεατρική σκηνή που φέρει το όνομά του στο ιστορικό Studio New Star Art Cinema.