Το θέατρο του Βασίλη Κατσικονούρη μας αφορά ακόμη

Τρία έργα του βλέπουν τα φώτα της σκηνής αυτή τη σεζόν, τα δύο σε πρώτη παρουσίαση, επιβεβαιώνοντας πως ο συγγραφέας που έπιασε κάτι από τη διαδρομή του περιθωριακού νεοέλληνα στον 21ο αιώνα έχει κι άλλα να πει.

Ποια σχέση έχει ο Βασίλης Κατσικονούρης με τη ροκ;

Το "Γάλα" του (γράφτηκε το 2003 και πρωτοπαρουσιάστηκε από το Εθνικό το 2006) αποτέλεσε απόλυτο talk of the town, το πρώτο του 21ου αιώνα όσον αφορά στην ελληνική δραματουργία. Η ιστορία της επαναπατρισμένης οικογένειας μεταναστών από την Τιφλίδα που διαδραματίζεται σε ένα ημιυπόγειο της Κυψέλης, έβαλε για τα καλά την υπόθεση "νέο ελληνικό έργο" στη σύγχρονη θεατρική πρακτική, ενώ οι μεταφράσεις του στα αγγλικά, τα γαλλικά, τα γερμανικά, τα σερβικά, τα πολωνικά μαρτυρούν την καθολική του απήχηση.

Ο Βασίλης Κατσικονούρης είχε ήδη δείξει δείγμα του ταλέντου του ελάχιστα χρόνια νωρίτερα με το "Καλιφόρνια ντρίμιν" (1ο κρατικό βραβείο θεατρικού έργου 2002, ανέβηκε στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού το 2004) και συνέχισε στα επόμενα χρόνια να βλέπει λοξά, μέσα από τους αντι-ήρωές του, την ελληνική διαδρομή στον 21ο αιώνα. Τα έργα του γεμίζουν με ανθρώπους που ζουν σε κάποιου είδους -ψυχικό ή φυσικό- περιθώριο, που ονειρεύονται μια διαφυγή από τη γύρω πραγματικότητα, όχι πάντοτε με τον πλέον δόκιμο τρόπο, που θα ήθελαν να ζουν με τους δικούς τους κανόνες αν και συνήθως συμβιβάζονται - ενώ παράλληλα φέρνει στο προσκήνιο τη σύγχρονη Ελλάδα, την επίπλαστη ευμάρεια του τέλους του 20ού αι. και τη σημερινή -οικονομική, κοινωνική και ηθική- κρίση.  Η άρνηση του νεαρού μετανάστη να γίνει με το ζόρι "Έλληνας" στο "Γάλα", οι ματαιώσεις της ζωής μιας μητέρας στο "Μπουφάν της Χάρλεϊ", η επαγγελματική ασφυξία και το όνειρο της μετανάστευσης στο "Καγκουρώ", η απόδόμηση της αισιοοδοξίας της ολυμπιακής περιόδου στο "Γκουντ Λακ", κ.ά., αποτυπώνουν διαφορετικές εκφάνσεις του ίδιου συγγραφικού προβληματισμού.

Ο Μάκης
©Πάτροκλος Σκαφίδας
Ο "Μάκης" παίζεται στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

Συχνά, οι ήρωες του Κατσικονούρη είναι άντρες, εκφραστές του βάρους που ρίχνει η κοινωνία στους ανδρικούς ώμους, φορείς κάποιας ματαίωσης. Μπορεί το περιθώριό τους να είναι η (τρίτη) ηλικία τους, όπως στον "Μάκη", που παρουσιάζεται στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, σε συν-σκηνοθεσία του συγγραφέα και του Ερρίκου Λίτση και ερμηνεία του δεύτερου. Εκεί ένας παππούς μονολογεί με μόνο ακροατή ένα χρυσόψαρο στη γυάλα του, αφημένος μόνος στο σπίτι, ενώ η υπόλοιπη οικογένεια λείπει σε διακοπές. Ένας απόμαχος της ζωής βουτάει στις αναμνήσεις του, σαρκάζει και αυτοσαρκάζεται, ακολουθεί τη διαδρομή της ζωής του, τα υπαρξιακά αδιέξοδα, τη μοναξιά, τις προσωπικές διαψεύσεις του.

Τσιτάχ
© Dimitris Vattis
Ο Γ. Νινιός ερμηνεύει το "Τσιτάχ" στο θέατρο Σταθμός

Μια άλλη μοναχική ανδρική φιγούρα είναι αυτή του παλαίμαχου ποδοσφαιριστή στο "Τσιτάχ. Η ερημιά του τερματοφύλακα", που ερμηνεύει σε πρώτη παρουσίαση ο Γιώργος Νινιός, σε σκηνοθεσία δική του και της Ερμίνας Κυριαζή (Σταθμός). Και εδώ ένας μονόλογος ενώπιον ενός αόρατου κοινού, τους μαθητές ενός σχολείου, γίνεται η χαρτογράφηση μιας επώδυνης εσωτερικής διαδρομής, κατά την οποία ένας κάποτε σπουδαίος αθλητής κάνει το ταμείο της ζωής του, εστιάζοντας σε μια κομβική απόφαση που του στοίχισε τα πάντα.

Καλιφόρνια Ντρίμιν 2
Χριστίνα Φυλακτοπούλου©
Το "Καλιφόρνια ντρίμιν 2" έρχεται στο Από Μηχανής

Δύο από τους πιο αναγνωρίσιμους ήρωες του Κατσικονούρη, και συνολικά του νεοελληνικού θεάτρου, σύμβολα μιας γενιάς που έμεινε εγκλωβισμένη σε μια παρατεταμένη μετεφηβεία, είναι οι εικοσάρηδες του "Καλιφόρνια ντρίμιν", που σχεδιάζουν -μάταια- να ζήσουν σε ένα κοινόβιο στην Καλιφόρνια αντί να καταταχθούν στο στρατό. "Τι να απέγιναν άραγε είκοσι χρόνια μετά, κατάφεραν να ενηλικιωθούν επιτέλους; Έστω και στραβά; Όπως στραβά πήγανε και τα περισσότερα από αυτά τα είκοσι χρόνια για όλους μας;"˙ με αυτά τα ερωτήματα στο μυαλό ο Βασίλης Κατσικονούρης στράφηκε στη συγγραφή του σίκουελ που τιτλοφορείται "Καλιφόρνια ντρίμιν 2 (20 χρόνια μετά)". Ο Ντίνος, ο Άρης, η Κική και η Βουβού, σαραντάρηδες πια, ζωντανεύουν ξανά και βάζουν μπρος στις μηχανές μιας τραγελαφικής κωμωδίας για μια γενιά ίσως χαμένη, που όμως δεν σταματά να κυνηγά το όνειρο. Πρόκειται για ένα σαρκαστικό δραματουργικό σχόλιο για την κρίση που δεν τελειώνει ποτέ και για μια χώρα όπου "όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν" και θα παρουσιαστεί στο θέατρο Από Μηχανής (από 2/11) σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Μυλωνά. Στην πολυαναμενόμενη πρώτη παρουσίαση, πρωταγωνιστούν οι Γιάννης Στόλλας, Σταύρος Καραγιάννης, Άννα Ελεφάντη και Στέλλα Ράπτη.

Περισσότερες πληροφορίες

Καλιφόρνια ντρίμιν 2, 20 χρόνια μετά

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 140 '

Οι εικοσάρηδες που γνωρίσαμε στο πρώτο μέρος του έργου σαρανταρίζουν σε μια κοινωνία που βιώνει μια παρατεταμένη κρίση, αλλά δεν παύουν να ονειρεύονται.

Ο Μάκης

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 60 '

Ένας παππούς μοιράζεται με μόνο ακροατή ένα χρυσόψαρο την ιστορία της ζωής του, την ιδεολογία του, τις περιπέτειες των οικογενειακών και των ερωτικών του σχέσεων.

Τσιτάχ. Η ερημιά του τερματοφύλακα

  • Μονόλογος
  • Διάρκεια: 70 '

Ένας βετεράνος τερματοφύλακας της Εθνικής Ελλάδος κάνει τον απολογισμό του σε μια ιστορία γεμάτη χιούμορ και συγκίνηση για την ανδρική μοναξιά και τη ματαίωση.

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Αντισθένους 7 & Θαρύπου

Σταθμός Θέατρο

Βίκτωρος Ουγκώ 55

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Μια "Άκρως συμπαντική" κωμωδία σε πανελλήνια πρώτη στο Σύγχρονο Θέατρο

Η πολυβραβευμένη μαύρη κωμωδία της Σάρλοτ Τζόουνς αποκαλύπτει με μοναδικό τρόπο τις δυσκολίες και την περιπλοκότητα, αλλά παράλληλα την αξία και την ομορφιά των ανθρώπινων σχέσεων.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
07/12/2022

Μη χάσετε τις τελευταίες παραστάσεις για την "Ερμιόνη" του Ανδρέα Στάικου

Για λίγες ακόμα παραστάσεις, το θεατρικό θα παίζεται στο υπόγειο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης.

"Spiritus": Ένα αστικό παραμύθι από τους bijoux de kant στο Θέατρο Μπέλλος

Ένα video art από τους bijoux de kant που χρησιμοποιεί ως όχημα και ανασυνθέτει το παραμύθι του Χ. Κ. Άντερσεν για να ανιχνεύσει τις σύγχρονες συναισθηματικές απώλειες και ανάγκες των κατοίκων της μεγαλούπολης.

Το κτίριο της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης αποκαθιστά το ΥΠΠΟΑ

Το έργο εντάσσεται στον στρατηγικό σχεδιασμό του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για τη διάσωση και ανάδειξη ιστορικών κτιρίων στο κέντρο της Αθήνας.

"F-X": Η μοναξιά μέσα από την κουλτούρα του Instagram στο θεατρικό του Νίκου Νικολαΐδη

Στο Θέατρο 104 ανεβαίνει η θεατρική μεταφορά του ομότιτλου βιβλίου του Michael Stampe.

Δημήτρη Αγιοπετρίτη -Μπογδάνο, γιατί να δούμε το "Μπιλ και Λου" στο Θέατρο του Νέου Κόσμου;

Ο σκηνοθέτης και εμπνευστής της παράστασης "Μπιλ και Λου" μάς δίνει πέντε λόγους για να μην τη χάσουμε στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.

H Περιφέρεια Αττικής σε συνεργασία με τo Αθηνόραμα προκηρύσσει διαγωνισμό Ανεύρεσης Νεοελληνικού Θεατρικού Έργου

Δείτε τους όρους, την κριτική επιτροπή, το έπαθλο και τις προθεσμίες για τη συμμετοχή σας.