Είδαμε το πολυσυζητημένο "Punchdrunk: Η καμένη πόλη" στο Λονδίνο

Η πρωτοποριακή ομάδα immersive θεάτρου Punchdrunk ξεδιπλώνει το πιο φιλόδοξο έως τώρα όραμά της, με έμπνευση από τον Τρωικό πόλεμο.

Punchdrunk © Julian Abrams

Έπειτα από οκτώ μακρά χρόνια απουσίας, η πρωτοποριακή ομάδα immersive θεάτρου Punchdrunk ξεδιπλώνει το πιο φιλόδοξο έως τώρα όραμά της, με έμπνευση από τον Τρωικό πόλεμο, στην πρώτη της μόνιμη διεύθυνση: ένα πρώην οπλοστάσιο και στρατιωτικό μουσείο στην ανερχόμενη καλλιτεχνική γειτονιά Woolwich Works

Σχετικά εκθέματα και πληροφορίες για τις ανασκαφές του Ερρίκου Σλίμαν  στον αρχαιολογικό χώρο της Τροίας μάς βάζουν στην ατμόσφαιρα της σπονδυλωτής παράστασης, προτού φορέσουμε τη χαρακτηριστική μάσκα με το ράμφος –που απαιτείται από την παράδοση των Punchdrunk– και συνεχίσουμε την εξερεύνησή μας στα ενδότερα. Κάτω απ’ το πέπλο της απόλυτης ανωνυμίας, περιπλανιόμαστε ελεύθερα μιαν ανάσα απ’ τους ηθοποιούς-χορευτές, που εμφανίζονται απρόσμενα και μας απορροφούν στην προσωπική τους αποκαλυπτική δοκιμασία. 

Punchdrunk
© Julian Abrams

Με έμπνευση από τον "Αγαμέμνονα" του Αισχύλου και την "Εκάβη" του Ευριπίδη, "Η καμένη πόλη" ("The Burnt City"), σε σκηνοθεσία Φέλιξ Μπάρετ και Μαξίν Ντόιλ, με χορογραφίες της Ντόιλ, πλέκει έναν σύγχρονο, πολυεπίπεδο –κυριολεκτικά και μεταφορικά– μύθο σε έναν αχανή χώρο που απλώνεται μεταξύ ονείρου και εφιάλτη. Απ’ τη μια πλευρά, o δυστοπικός υπόκοσμος της Τροίας, γύρω απ’ την κεντρική πλατεία της οποίας ξετυλίγεται ένας χαοτικός λαβύρινθος από ξενοδοχεία, μαγαζιά και δρομάκια αχνοφωτισμένα από πινακίδες νέον. Απ’ την άλλη, μια πινακίδα που μας ενημερώνει σχεδόν απειλητικά ότι περνάμε τα σύνορα προς τις Μυκήνες, ένα λιτό πεδίο μάχης –και συχνά συνταρακτικού χοροθεάματος– που παίζει με τις κλίμακες και αναπόφευκτα φέρνει στο νου σκηνές πολέμου που βλέπουμε στις σελίδες των εφημερίδων. Στο βάθος, μια επική σκάλα οδηγεί στο παλάτι του Αγαμέμνονα. Παντού στο χώρο, ένα εναλλασσόμενο σάουντρακ, σχεδιασμένο απ’ τον Στίβεν Ντόμπι, πλέκει υποβλητικές νότες εμπνευσμένες από έναν σκοτεινό μύθο, απόηχους swing, παρακμιακή techno και αισθαντικούς ρυθμούς, σαν από ταινία του Ντέιβιντ Λιντς.

Punchdrunk
© Julian Abrams

Προχωράμε ανοίγοντας μυστηριώδεις πόρτες που οδηγούν σε δωμάτια με μπουγάδες κρεμασμένες απ’ την οροφή· ψαχουλεύουμε σημειώσεις σε παρατημένα γραφεία (μπορείτε να περιεργαστείτε, αρκεί να αφήσετε τα αντικείμενα όπως τα βρήκατε)· διασχίζουμε πίστες με αρχαία σύμβολα, μέχρι κάποιο μέλος του θιάσου να εμφανιστεί πίσω μας, να μας κοιτάξει με νόημα ή να "κλειδώσει" το βλέμμα του με έναν άλλο ηθοποιό που μας παρατηρεί μέσα από ένα παράθυρο στο δίπλα δωμάτιο, ξεκινώντας μια αινιγματική παντομίμα, που μπορεί να καταλήξει σ’ έναν παθιασμένο χορό ή σε κραυγές πόνου. Συγκεκριμένες σκηνές παίζουν σε λούπα, ώστε αν σε πιάσει ένας "θεός" από το χέρι και σε οδηγήσει στα βάθη του λαβυρινθώδους τούνελ, να μη χάσεις τα πιο θεαματικά μαζικά δρώμενα, όπως τα κρεσέντο που δημιουργούν οι μασκοφόροι. 

Punchdrunk
© Julian Abrams

Καλύτερα, ακόμα, είναι να ξεχάσεις κάθε ίχνος οικείου προσώπου. Ζουμάρεις με περιέργεια, προσπαθώντας να αποκωδικοποιήσεις κάθε λεπτομέρεια. Είσαι παρών 100% στη στιγμή. Εκεί που νομίζεις ότι άνοιξες άλλη μία ντουλάπα, ανάμεσα σε διαδοχικά στρώματα ρούχων βρίσκεις το δρόμο για ένα περίτεχνα διακοσμημένο κρυφό δωμάτιο (το συναρπαστικό ντιζάιν είναι των Μπάρετ, Λίβι Βόγκαν και Μπέατρις Μινς). 

Ίσως βοηθήσει να ξεσκονίσετε τις γνώσεις σας στην αρχαία τραγωδία –θα δείτε έτσι την Εκάβη να τυφλώνει τον Πολυμήστορα ή την Κλυταιμνήστρα να εκδικείται με τον εραστή της τον Αγαμέμνονα–, οι σκηνές όμως είναι επιμελημένα ατελείς, ονειρικές κι ενστικτώδεις. Πρόκειται για κριτική που ακούγεται συχνά-πυκνά για τις παραστάσεις των Punchdrunk: η θολή πλοκή και η θυσία του βαθύτερου νοήματος χάριν του θεάματος. "Η καμένη πόλη" είναι η τρίτη παραγωγή της ομάδας που παρακολουθώ, μετά την αξέχαστη "Μάσκα του κόκκινου θανάτου" το 2007 και το "Πνιγμένος άντρας: Ένας χολιγουντιανός μύθος" το 2013. Έτσι, χωρίς το εφέ της έκπληξης πλέον, είχα συχνά μια λαχτάρα για κάτι παραπάνω από το υποβλητικό βλέμμα ενός εκκεντρικού και μυστηριώδους χαρακτήρα δίπλα μου, από ένα οπερατικό θρίλερ σε καθηλωτικό φόντο.

Punchdrunk
© Julian Abrams

Είδα, όμως, την Ιφιγένεια να μετατρέπεται από πρόσχαρη νύφη σε θύμα στο βωμό του πολέμου από τον φιλόδοξο πατέρα της. Έναν συνταρακτικό χoρό στο λυκόφως των Μυκηνών ανάμεσα σε δύο γυναίκες από αντίπαλα στρατόπεδα, που έμοιαζαν να έρχονται κοντά μέσα από μια κοινή αίσθηση πόνου και απώλειας. Παρότι πάντα υπάρχει χώρος για εξέλιξη σ’ αυτή την παράλληλη θεατρική διάσταση, αναρωτήθηκα κατά πόσο μια πιο βατή πλοκή, που θα με είχε κρατήσει μέσα στη ζώνη άνεσής μου, θα με είχε εντέλει προκαλέσει να σκεφτώ έξω απ’ το κουτί, μέχρι να δω το φως στο τέλος του χοροθεατρικού λαβύρινθου. Αποχώρησα με μια αυθόρμητη πιρουέτα και με το συναίσθημα ότι όλη η ζωή είναι μια σκηνή. 

Tips

Punchdrunk
© Julian Abrams

  • Μπορείτε να κλείσετε εισιτήρια για παραστάσεις έως τις 4 Δεκεμβρίου 2022, Τρ.-Κυρ. 
  • Στο μπαρ του χώρου, που παραμένει ανοιχτό και μετά το τέλος των βραδινών παραστάσεων, μπορείτε να βγάλετε τη μάσκα σας και ν’ απολαύσετε διασκεδαστικές παραστάσεις καμπαρέ μ’ ένα ποτό. 
  • Η ολοκαίνουργια Elizabeth Line του Crossrail θα σας φέρει ως εδώ απ’ το κεντρικό Λονδίνο. Για κάτι πιο θεαματικό, προτείνουμε το καραβάκι από London Bridg

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αντιγόνη

Ο Λιθουανός σκηνοθέτης δίνει την προσωπική ερμηνεία του στο πιο δημοφιλές από τα αρχαία δραματικά κείμενα, διαβάζοντάς το μέσα από ένα λαϊκότροπο πρίσμα, που όμως αδικεί τη δυναμική και το ήθος του πρωτότυπου κειμένου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
11/08/2022

Η μοντέρνα "Ελένη" του ΚΘΒΕ κατεβαίνει στην Επίδαυρο

Ήρθε η στιγμή να δούμε την "Ελένη"-Έμιλυ Κολιανδρή στην Επίδαυρο. Η τραγωδία του Ευριπίδη είναι παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου και την σκηνοθετεί ο Βασίλης Παπαβασιλείου.

Θέατρο με πανσέληνο σε τρία ατμοσφαιρικά ανοιχτά θέατρα

Είναι εμπειρία να παρακολουθείς παράσταση κάτω από το αυγουστιάτικο φεγγάρι στην Επίδαυρο, το Λαύριο ή τη Σαλαμίνα. Η περίσταση είναι ιδανική για εκδρομή, οργανωθείτε….

Νέος Πρόεδρος στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών

Η Πρύτανις κυρία Ελένη Αρβελέρ αποχώρησε από την θέση της ως Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών και την διαδέχθηκε ο Παναγιώτης Ροϊλός.

Ο μύθος του Περσέα έγινε παράσταση

Ένα θεατρικό έργο βασισμένο στο μύθο του Περσέα παρουσιάζεται στο Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Αγίων Θεοδώρων "Νότης Περγιάλης" με ελεύθερη είσοδο.

Σε ποιο έργο θα δούμε τον Liam Ireland;

Τον ηθοποιό της νέας γενιάς, Liam Ireland, που έγινε γνωστός από την τηλεοπτική "Γη της ελιάς", θα σκηνοθετήσει ο Θοδωρής Βουρνάς σε έργο του Ντένις Κέλι.

Ο Δημήτρης Λάλος στο ρόλο του Σοπέν

Η Συμφωνική Ορχήστρα της Όπερας της Βαρσοβίας με σολίστ την πιανίστα Τατιάνα Παπαγεωργίου συντροφεύουν τον ηθοποιό Δημήτρη Λάλο στην παράσταση-συναυλία που θα δούμε στο Ηρώδειο.