Η Λία Ροντρίγκες στήνει παραστάσεις-μανιφέστα εναντίον της ανισότητας, των προκαταλήψεων, των επιβεβλημένων στερεοτύπων, των αδιεξόδων, αντλεί έμπνευση από παντού. Το 2014, προσκεκλημένη της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, στο πλαίσιο του φεστιβάλ Transitions 2. Latin America μας εντυπωσίασε με το "Pintorama" (Πιντοράμα), μια παράσταση στην οποία η Ροντρίγκες δημιούργησε ένα εικαστικό και θεατρικό τοπίο που συμπεριλάμβανε τους θεατές και όσα συνέβαιναν μπροστά στα μάτια τους, μια μεταφορά για τους συλλογικούς αγώνες μέσα από μια σημαντική ιδέα: ότι, όταν δεν αναγνωρίζεις τον πολιτισμό του άλλου, αυτός ο άλλος δεν υπάρχει για σένα, είτε αποτελεί κάτι που το αρνείσαι είτε μια απειλή που πρέπει να εξουδετερώσεις. Έχει τιμηθεί για το έργο της με διάφορα βραβεία στη Βραζιλία και στο εξωτερικό κι έχει κάνει αίσθηση διεθνώς καθώς ανήκει στη γενιά των καλλιτεχνών που αποφάσισαν να πάρουν θέση και να ανοίξουν διάλογο με το παρελθόν της χώρας τους. Η Ροντρίγκες δρα ως πολίτης της σύγχρονης παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας χωρίς να χάσει τις τοπικές της αναφορές, κι αυτό φαίνεται καθαρά στην παράσταση "Fúria / Μανία" που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών (20-21/7). Οι ιστορίες της, οι αισθητικοί και κοινωνικοπολιτικοί προβληματισμοί της αφορούν το δικό της παρελθόν αλλά και την ευρύτερη δυτική τέχνη.
Η καρδιά της Λία Ροντρίγκες χτυπά για τη Βραζιλία. Εκεί γεννήθηκε, σπούδασε κλασικό μπαλέτο στο Σάο Πάουλο και το 1977 ίδρυσε την ομάδα χορού Andança. Μεταξύ 1980-1982 βρέθηκε στη Γαλλία, στην ομάδα της Μαγκί Μαρέν. Επιστρέφοντας στη Βραζιλία, εγκαταστάθηκε στο Ρίο ντε Τζανέιρο, όπου ίδρυσε την ομάδα Lia Rodrigues Companhia de Danças. Eίναι καλλιτεχνική διευθύντρια του ετήσιου φεστιβάλ σύγχρονου χορού Panorama de Dança και έχει εγκατασταθεί με την ομάδα της στη φαβέλα Μαρέ του Ρίο ντε Τζανέιρο, όπου ανέπτυξε το καλλιτεχνικό πρότζεκτ "Αντίσταση φιλοξενίας" και ίδρυσε ένα Κέντρο Τεχνών, μια σχολή χορού που παρέχει επαγγελματική εκπαίδευση σε νεαρούς χορευτές από τη φαβέλα, αλλά και από όλη τη χώρα της. Τόλμη είναι η λέξη που χαρακτηρίζει το έργο της…
Με τόλμη χορογράφησε το εκστατικό "Fúria/Μανία". Στη σκηνή της Πειραιώς 260 φέρνει εννιά γυμνούς και ημίγυμνους χορευτές βακχευμένους, να εκστασιάζονται, να γιορτάζουν ξέφρενα, να συνδιαλέγονται με αρχετυπικές ανάγκες του ανθρώπου, σε ένα έργο όπου ο σύγχρονος χορός συναντά τη βραζιλιάνικη παράδοση. Στήνει μια γκροτέσκα πομπή, την ώρα που η ανθρωπότητα σιγά σιγά καταστρέφεται. Η Ροντρίγκες υπογραμμίζει για ακόμη μία φορά το θέμα της βίας, που έχει γίνει επίκαιρο στη χώρα της από τότε που ο ακροδεξιός Ζαΐρ Μπολσονάρου εξελέγη πρόεδρος.
Περισσότερες πληροφορίες
Furia / Μανία
Σεξ, βία, πόνος, επανάσταση, ήττα, πόλεμος είναι τα θέματα που αξιοποιεί η Βραζιλιάνα χορογράφος στο μαχητικό έργο της που κινείται μεταξύ περφόρμανς, πλαστικών τεχνών και χορού, με διάθεση έκστασης.