Ρηνιώ Κυριαζή: "Η επιθυμία της Αντιγόνης έρχεται μαζί με την πρώτη μου επιθυμία να ασχοληθώ με το θέατρο"

Η ηθοποιός και σκηνοθέτις της Εταιρείας Θεάτρου Άλκη μιλά στο “α” για τη νέα της ερευνητική παράσταση «Αντιγόνη, μετέωρη» που παίζεται στο θέατρο Σφενδόνη και αντλεί έμπνευση από την τραγωδία του Σοφοκλή.

Ρηνιώ Κυριαζή

Η Ρηνιώ Κυριαζή συνεχίζει την έρευνά της πάνω στα εμβληματικά κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας με την νέα της παράσταση "Αντιγόνη, μετέωρη", που κάνει πρεμιέρα στις 8 Ιουνίου στο θέατρο Σφενδόνη. Με αφορμή τη νέα της δουλειά που είναι εμπνευσμένη από την "Αντιγόνη” του Σοφοκλή, η ηθοποιός και σκηνοθέτις μιλά στο "α” για την παράσταση που παρουσιάζει μαζί με τα υπόλοιπα μέλη της Εταιρείας Θεάτρου Άλκη: Δήμητρα Γκλιάτη, Ειρήνη Κουμπαρούλη, Αρετή Πολυμενίδη, Γιούλη Καρναχωρίτη, Μοχάμεντ Μπελχέντι. Η ιδέα του πολέμου που είναι τώρα πιο επίκαιρη από ποτέ αλλά και οι έννοιες της "μοίρας" και της "ανάγκης", απασχολούν την ομάδα που με όχημα τα τελετουργικά στοιχεία του θρήνου, την μουσική σύνθεση του Νίκου Βελιώτη, τη μετάφραση του πρωτότυπου από τον Μίνωα Βολανάκη και ίχνη αρχέγονων χορών συνθέτει μια ιδιόμορφη παρτιτούρα επί σκηνής. 

Αντιγόνη μετέωρη

Πως δημιουργήθηκε η παράσταση "Αντιγόνη, μετέωρη";
Η δημιουργία μιας παράστασης είναι μια μαγική διαδικασία, ένα μικρό θαύμα. Δεν ξέρω πώς αποφασίζει κανείς να ασχοληθεί με κάτι. Νομίζω πως στις επιλογές μάς οδηγούν υπόγεια νήματα, άγνωστο από που ξεκινούν, τί διαδρομές κάνουν και πού καταλήγουν. Η επιθυμία της Αντιγόνης έρχεται μαζί με την πρώτη μου επιθυμία να ασχοληθώ με το θέατρο και σε όλη μου την πορεία το έργο αυτό με ακολουθεί ή το ακολουθώ, μέσα από παραστάσεις, διδασκαλίες, ερευνητικά προγράμματα, μελέτες. Νιώθω πολύ τυχερή τώρα, βρίσκομαι στον πυρήνα της επιθυμίας μου. Είναι μια βουτιά σε απάτητα, ανεξερεύνητα νερά. Παρ’ όλη την προετοιμασία ποτέ δεν ξέρεις από πριν που θα σε οδηγήσει ένας δρόμος αν δεν τον περπατήσεις. Ευτυχώς έχω συνοδοιπόρους: την μετάφραση του Μίνου Βολανάκη, λιτή, σκληρή και πέτρινη, βαθιά ποιητική και θεατρική. Τους συνεργάτες μου που αποτελούν την Εταιρεία Θεάτρου Άλκη. Σημάδια, σαν κούκοι σε αχαρτογράφητα νερά. Έχουν καταθέσει κόπο, ταλέντο, γνώση και πολύ αγάπη. Είναι εργάτες της τέχνης, σε μια εποχή πολύ σκληρή επιμένουν με μόνο ζητούμενο την ποιότητα, την ελευθερία και την εμπιστοσύνη. Με τιμά η καλλιτεχνική και προσωπική φιλία τους. Μέσα από την κούραση της καθημερινότητας (εργαζόμαστε όλοι απ’ το πρωί ως το βράδυ), στις συναντήσεις μας καταθέτουμε το απόθεμα που έτσι αβγαταίνει και γίνεται έρμα για το καράβι μας.






"Δίνουμε ένα ραντεβού με τους θεατές και με τον εαυτό μας για να συναντηθούμε στο τώρα, να το αφουγκραστούμε. Είναι μια ανάγκη, μια μυστική συμφωνία. Η παράσταση είναι η αφορμή για να καθίσουμε στο κοίλο και να σιωπήσουμε επιθυμώντας να συνομιλήσουμε με το πριν, το τώρα, το μετά. Οι συνειρμοί είναι απρόβλεπτοι και ικανοί να μας αλλάξουν τη ζωή. Σε αυτό το τώρα πιστεύω, δεν πιστεύω στο επίκαιρο".






 

Πρόκειται για μια ανάγνωση όπου το έργο του Σοφοκλή αποτελεί αφορμή για να μιλήσετε για το σήμερα;
Κάθε παράσταση που συμβαίνει σήμερα δεν μπορεί παρά να μιλάει για το σήμερα, η ιδιαίτερα συγκινητική ομορφιά του θεάτρου είναι το τώρα και το μαζί ή ίσως το ανάμεσα του ηθοποιού και θεατή. Για μένα η ώρα της παράστασης αποτελεί μια συμπύκνωση. Δίνουμε ένα ραντεβού με τους θεατές και με τον εαυτό μας για να συναντηθούμε στο τώρα, της Τετάρτης στις 9 μ.μ. να το αφουγκραστούμε. Είναι μια ανάγκη, μια μυστική συμφωνία, η παράσταση είναι η αφορμή για να καθίσουμε στο κοίλο και να σιωπήσουμε επιθυμώντας να συνομιλήσουμε με το πριν, το τώρα, το μετά. Με το πάντα, το δικό μας και του σύμπαντος. Με τους νεκρούς μας και τους ζωντανούς μας. Οι συνειρμοί είναι απρόβλεπτοι και ικανοί να μας αλλάξουν τη ζωή. Σε αυτό το τώρα πιστεύω, δεν πιστεύω στο επίκαιρο. Παρόλα αυτά το έργο μιλάει για μια πόλη που βγαίνει από έναν σκληρό πόλεμο, μια εξωτερική εχθρική επίθεση, για να οδηγηθεί σε έναν άλλο, μια εσωτερική βαθιά υπαρξιακή και πολιτική σύγκρουση, τραγικά επίκαιρη.

Αντιγόνη μετέωρη

Ποια είναι τα υλικά με τα οποία δημιουργήθηκε η παράσταση εκτός από το ίδιο το κείμενο;
Οι ηθοποιοί είναι τα υλικά, οι λέξεις είναι οι θεοί που αφήνουμε να αντηχήσουν μέσα μας. Παραδοσιακές φόρμες τραγουδίσματος, μοιρολογιών, θρήνων και εκστατικών χορών εμφανίζονται υπαινικτικά, ίχνη τελετουργίας συνομιλούν με το σήμερα. Η μουσική του Νίκου Βελιώτη, ισοκρατήματα που σε συνδέουν με το φως και το σκοτάδι. Το σκηνικό του Σωτήρη Μελανού, τα ερείπια της πόλης. Τα κοστούμια της Ματίνας Μέγκλα, δωρικές γραμμές που παλεύουν να διαγράψουν τις πορείες τους. Οι φωτισμοί της Στέβης Κουτσοθανάση. Και η αναπνοή και η σκέψη κάποιων δασκάλων που μας έχουν σημαδέψει: Μίρκα Γεμεντζάκη, Λευτέρης Βογιατζής, Dimiter Gotscheff και ο πάντα φίλος μας Νίκος Φλέσσας. 

Περισσότερες πληροφορίες

Αντιγόνη, μετέωρη

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 100 '

Η δημιουργός ξαναδιαβάζει την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή μέσα από τα τελετουργικά στοιχεία του θρήνου, ίχνη αρχέγονων χορών και τη μουσική, εστιάζοντας στις έννοιες της μοίρας, της ανάγκης και του πολέμου.

Σφενδόνη

Μακρή 4

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Τελικά η ψυχή από τι υλικό είναι φτιαγμένη;" Το "Εύθραυστον" απαντά

Η ηρωίδα του "Εύθραυστον" απευθύνεται στη Φρίντα Κάλο με την οποία ταυτίζεται, ζητώντας τη βοήθειά της.

29/01/2023

Δράσεις, παραστάσεις και εργαστήρια ενεργοποιούν τις "μηχανές" του Κινητήρα μέχρι την άνοιξη

Με νέα θεματική ομπρέλα την "Οικειότητα / Intimacy" και στοχευμένες δράσεις, παραστάσεις, εργαστήρια, ο Κινητήρας μάς καλεί το 2023 να νιώσουμε πάλι οικεία στον δημόσιο χώρο, στο σώμα μας και στο θέατρο.

3 + 1 αλήθειες για τη "Νόρα: Το σπίτι της κούκλας" στο Altera Pars

Ο Πέτρος Νάκος πρωταγωνιστεί και σκηνοθετεί στο εμβληματικό έργο του Χένρικ Ίψεν, με αφορμή το οποίο μοιράζεται με το "α" τέσσερα βασικά σημεία για την παράσταση.

Τελευταίες παραστάσεις για τη "Μεταμόρφωση" του Κάφκα

Ένα από τα λογοτεχνικά αριστουργήματα του 20ού αιώνα, συνεχίζεται για λίγες ακόμα παραστάσεις στη σκηνή του Σύγχρονου Θεάτρου.

Ένα βαριετέ σύγχρονου τσίρκου στις Ροές

Το νεοσύστατο βαριετέ Circus Tales επιστρέφει στο Θέατρο Ροές με ένα ολοκαίνουργιο σόου και ακροβατικά υψηλής δεξιοτεχνίας.

O Σταύρος Λίτινας μας μιλά για την φλαμένκο εκδοχή του "Βασιλιά Ληρ"

Ο σαιξπηρικός "Βασιλιά Ληρ" που βιώνει to ανεπανάληπτο μεγαλείο, τη συντριβή, την οργή και την απόγνωση ζωντανεύει στη σκηνή του Arroyo σε μορφή φλαμένκο. Ο δημιουργός της παράστασης, Σταύρος Λίτινας, μας μιλά για το έργο και την παράσταση.

"Πόσο πολύ φοβάμαι ότι θα φύγεις": Ενα παιχνίδι ρόλων στο ΝΤόΜ - "Θέατρο σπίτι"

Μετά την "Ηλιακή γραμμή" του Ιβάν Βιριπάγιεφ, το ΝΤόΜ - "Θέατρο σπίτι" καλωσορίζει μια παράσταση-σπουδή για τη συνθήκη της δέσμευσης, σε σκηνοθεσία της Βάσιας Βελτσίστα.