Οι πρωταγωνιστές της "Αντιγόνης" και όσα λεει ο σκηνοθέτης Τσέζαρις Γκρουζίνις για την παράσταση

Αντιγόνη

Τη διαχρονικότητα της αριστουργηματικής "Αντιγόνης" του Σοφοκλή, της αντιπολεμικής τραγωδίας - σύμβολο της αντίστασης του ανθρωπισμού ενάντια στον απανθρωπισμό της εξουσίας,  θέλει να αναδείξει ο Τσέζαρις Γκραουζίνις στην επίκαιρη μεταφορά της με ένα ανατρεπτικό πρωταγωνιστικό καστ σε μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα. Αντιγόνη η Έλλη Τρίγγου. Κρέοντας ο Βασίλης Μπισμπίκης. Και ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης Κορυφαίος του Χορού.

Αντιγόνη
Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Γιώργος Παπαγεωργίου


Ο Λιθουανός σκηνοθέτης στο σημείωμα του για την καλοκαιρινή παραγωγή αποκαλύπτει το σκεπτικό πίσω από την σκηνική πρόταση που προτείνει: "Η επόμενη μέρα του εμφύλιου πολέμου στη Θήβα. Η πόλη σώθηκε. Ενώ κάπου οι γυναίκες θρηνούν ακόμα για τους αγαπημένους τους που χάθηκαν στη μάχη, ο Χορός, οι χθεσινοί προστάτες της πόλης, ξεπλένουν από τα κουρασμένα κορμιά τους τον ιδρώτα, το αίμα και τις στάχτες, φορούν λευκά πουκάμισα και φρεσκοσιδερωμένα κοστούμια και μαζεύονται γύρω από το μεγάλο τραπέζι -ήρθε η ώρα να γλεντήσουν· να πιούν κρασί, να τραγουδήσουν και να χορέψουν, να πανηγυρίσουν για τη νίκη, σβήνοντας απ’  τη μνήμη τις μέρες του φόβου και της  δυστυχίας. Όμως, στο γιορτινό λευκό τραπέζι, υπάρχουν πολλές άδειες καρέκλες -αυτή η χαρμόσυνη μέρα κόστισε πολλές ζωές. Δε θα γιορτάσουν μοναχά την πολυαναμενόμενη επιστροφή στην κανονικότητα, αλλά και τη μνήμη των πεσόντων.
 

Τσέζαρις Γκραουζίνις
Ο σκηνοθέτης Τσέζαρις Γκραουζίνις

Σ’ αυτό το βάναυσο γλέντι της εκστατικής χαράς και του πένθους, ο Κρέων, ο νέος ηγεμόνας της Θήβας, κάνει ό,τι μπορεί για ν’ αποδείξει τις ηγετικές του ικανότητες, τον αμείλικτο χαρακτήρα του, την αποφασιστικότητά του να εφαρμόσει νέα ήθη και κανόνες στην καθημερινότητα των πολιτών. Για τον Κρέοντα αυτό το γλέντι έχει άλλο νόημα: είναι μια τελετή που θα τον καταστήσει τύραννο. Αλλά και η νεαρή Αντιγόνη έχει επίσης γιορτινή διάθεση. Η γιορτή της είναι εσωτερική, προσωπική, μοναχική· μια γιορτή ανυπακοής, φωτισμένη με τον ενθουσιασμό της αντίστασης στην ηθική του "πολιτικού πραγματισμού" της ανδρικής εξουσίας. Μετά την είδηση για μια πράξη πρωτοφανούς ανυπακοής στις εντολές του Κρέοντα - μια απόπειρα ταφής του νεκρού σώματος του "προδότη" Πολυνίκη, το γλέντι των ξέφρενων ανδρών αρχίζει να παίρνει μια διάσταση γκροτέσκα, σχεδόν σουρεαλιστική,
και μετατρέπεται σε μια έρευνα για το έγκλημα της Αντιγόνης, μια θανάσιμη σύγκρουση φύλων, γενεών, ηθών και ιδεολογιών.

Στο τέλος της τραγωδίας το γλέντι συνεχίζεται υπό νέο καθεστώς· τώρα οι άντρες της Θήβας γιορτάζουν το γάμο της Αντιγόνης και του Αίμονα στον Κάτω Κόσμο και, ταυτόχρονα, την ίδια τη ζωή, τη συνέχιση της ζωής της πόλης, μιας και άλλος δρόμος δεν υπάρχει -μόνο να συνεχίσεις να ζεις. Και, προτιμότερο, να ζεις χαρούμενα. Αυτό το γλυκόπικρο γλέντι πλαισιώνει ανελέητα και ειρωνικά τη βαθιά οδύνη του Κρέοντα, για την όψιμη συνειδητοποίηση της ύβρεως που διέπραξε τυφλωμένος. Το σκεπτικό της παράστασης διαμορφώθηκε με στόχο να αντικατοπτρίσει ποιητικά την τρέχουσα νέα πραγματικότητα της ζωής της κοινωνίας και, υπό αυτό το νέο πρίσμα να αναστοχαστεί και να εξερευνήσει τις έννοιες του Αρχαίου Δράματος, καθώς και να εδραιώσει την επικοινωνία με το κοινό όχι μόνο σε αισθητικό ή πνευματικό, αλλά και σε συναισθηματικό επίπεδο".

Αντιγόνη

Η παράσταση παρουσιάζεται σε παραγωγή του πολιτιστικού οργανισμού "Λυκόφως", θα κάνει πρεμιέρα στις 9 Ιουλίου στον φορτισμένο συμβολικά χώρο της Θήβας, τη γενέτειρα της Αντιγόνης, θα παιχτεί στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στις 5 και 6 Αυγούστου και αναμένεται να πραγματοποιήσει περιοδεία σε όλη την Ελλάδα. Πρωταγωνιστούν: Έλλη Τρίγγου (Αντιγόνη), Βασίλης Μπισμπίκης (Κρέων),  Ιεροκλής Μιχαηλίδης (Κορυφαίος του Χορού), Γιώργος Παπαγεωργίου (Άγγελος), Δανάη Μιχαλάκη (Ισμήνη),  Χρήστος Σαπουντζής (Τειρεσίας), Κώστας Κορωναίος (Φύλακας), Στρατής Χατζησταματίου (Αίμων),  Μαρίνα Αργυρίδου (Ευριδίκη), Τάσος Σωτηράκης (Χορός), Γιάννης Μαστρογιάννης (Χορός), Περικλής Σιούντας (Χορός). Η σκηνογραφία – ενδυματολογία είναι του Κέννυ Μακ Λήλαν, η μουσική σύνθεση του Δημήτρη Θεοχάρη, η χορογραφία του Edgen Lame και οι φωτισμοί του Αλέκου Γιάνναρου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Κοππέλια": Η Λυρική ανεβάζει το κλασικό μπαλέτο σε νέα χορογραφία Έντουαρντ Κλουγκ

Tο Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει μια νέα φιλόδοξη παραγωγή χορού που έρχεται τον Μάιο στην αίθουσα "Σταύρος Νιάρχος" στο ΚΠΙΣΝ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

"Rabbit hole": Το συναρπαστικό αμερικάνικο δράμα για τρεις τελευταίες παραστάσεις

Η παράσταση που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Λυμπερόπουλος, συστήνοντάς μας ένα βραβευμένο σύγχρονο έργο για την απώλεια, ρίχνει αυλαία.

"Αλίφειρα": Τελευταίες παραστάσεις για την πικρή κωμωδία του Ανδρέα Στάικου

Το έργο του συγγραφέα και σκηνοθέτη που αντλεί έμπνευση από την μυστηριώδη αρχαία πόλη της Αρκαδίας ολοκληρώνει τον κύκλο του.

"Ριχάρδος III*": Δείτε πρώτες φωτογραφίες από το έργο του Σαίξπηρ σε διασκευή Ανδρέα Φλουράκη

Ο αστερίσκος στον "Ριχάρδο ΙΙΙ*" καταδεικνύει τις σκοτεινές ιστορίες κατάχρησης εξουσίας πίσω από τις κλειστές πόρτες των προβών, που όλο και πιο συχνά πλέον έρχονται στη δημοσιότητα, στην παράσταση που σκηνοθετεί η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη.

Πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη για τη νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη "The Cenci Family"

Από το Μανχάταν ξεκινά την πορεία της η νέα παράσταση της σκηνοθέτιδας που υπογράφει το έργο μαζί με τον Άρη Ασπρούλη, αντλώντας από το ρηξικέλευθο πνεύμα του Αντονέν Αρτώ και την πραγματική ιστορία της πρώτης γυναίκας που εναντιώθηκε στην πατριαρχία και δολοφονήθηκε.

Προλάβετε το "Μια άλλη Θήβα" τον Μάιο

Η επιτυχημένη παράσταση σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου θα συνεχιστεί για λίγο ακόμη, με τους Θάνο Λέκκα και Δημήτρη Καπουράνη στο δίδυμο του έργου του Σέρχιο Μπλάνκο.

"Πόθεν έσχες" ρωτάνε οι 4Frontal στο θέατρο Βεάκη

Ένας απατεώνας που εκμεταλλεύτηκε τις παθογένειες της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, γίνεται το σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής στο νέο έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη που έρχεται το Μάιο από την επιτυχημένη ομάδα.