Όλα όσα είδαμε και μάθαμε στις πρόβες των "Κόκκινων φαναριών"

Κόκκινα φανάρια

Ένα γοητευτικό πλάσμα, ημίγυμνο, με μουστάκι και δωδεκάποντα τακούνια (Δημήτρης Γαλάνης) στο ρόλο του κομπέρ χορεύει, λικνίζεται και μας καλωσορίζει σε έναν κόσμο που μας φαίνεται αρκετά παράξενος και ξένος. Η Μαντάμ Παρί (Μπέττυ Βακαλίδου) η γυναίκα-καταλύτης στα "Κόκκινα φανάρια" του Βασίλη Μπισμπίκη, εμφανίζεται στη σκηνή και μαζί της όλοι οι θαμώνες του μπαρ όπου τοποθετείται η δράση. Είναι τα γενέθλια του Μιχαήλου (Δημήτρης Σωτηράκης) και η παρέα το γλεντά με πολλά ντεσιμπέλ, drag show και τραγούδια από περφόρμερ που υποδύονται μοναδικά τη Lady Gaga, τη Δέσποινα Βανδή, την Άννα Βίσση, τη Σερ, σε επιμέλεια κίνησης της Αγγέλας Πατσέλη. 

Κόκκινα φανάρια

 

Τολμηρό το εγχείρημα του Βασίλη Μπισμπίκη να ξεδιπλώσει, μέσα σε τέσσερις πράξεις, τον κόσμο των τρανς, μια κατηγορία που παραμένει εξαιρετικά στιγματισμένη κοινωνικά. Όλα ξεκινούν να συμβαίνουν Αύγουστο, συνεχίζουν το Φθινόπωρο, έρχεται ο Χειμώνας και φτάνουμε στον Φεβρουάριο και την Μεγάλη Τρίτη…Η τέταρτη πράξη ξεκινά με το Τροπάριο της Κασσιανής να ακούγεται έξω από το Cartel. "Ο στόχος της ομάδας είναι να δώσουμε φωνή σε άτομα που ανήκουν στο περιθώριο. Θέλουμε την επόμενη μέρα ο κόσμος να δει με διαφορετικό μάτι τους ανθρώπους αυτούς, να μην τους κλοτσήσει πάλι. Οι στόχοι και τα όνειρά τους κάποια στιγμή εμβολίστηκαν και είναι τόσο ευαίσθητοι που δεν μπορούν να αντέξουν τη πραγματικότητα, τα αισθήματά τους είναι ναρκωμένα" μας λέει ο Βασίλης Μπισμπίκης και ξεκαθαρίζει πως η ακατάλληλη για ανηλίκους παράσταση που θα δούμε στο Cartel (από 1/1) είναι βασισμένη στα "Κόκκινα Φανάρια" του Αλέκου Γαλανού, αλλά η υπόθεση αφορά τη ζωή των τρανς σήμερα, ενώ το κείμενο είναι ολοκαίνουργιο. 


Κόκκινα φανάρια

Όπως και στο "Άνθρωποι και Ποντίκια" η παράσταση είναι χτισμένη πάνω στην ιδιοσυγκρασία των ηθοποιών, της Ερατώς Αγγουράκη, του Λευτέρη Αγουρίδα, της Ελεονώρας Αντωνιάδου, της Μπέττυς Βακαλίδου, του Δημήτρη Γαλάνη, του Γιανμάζ Ερντάλ, της Μάρας Ζαλώνη, του Μάνου Καζαμία, του Διονύση Κοκκοτάκη, του Δημήτρη Παπάζογλου, της Αγγέλας Πατσέλη, του Γιώργου Σιδέρη, του Τάσου Σωτηράκη, του Στέλιου Τυριακίδη, του Πουριά Χοσεϊνί και ο στόχος είναι να μην "παίζουν", να μην καμώνονται έναν ρόλο. Ανάμεσα σε σκηνές σεξ, βίας και αποκαλύψεων διαφαίνεται η αόρατη, σκοτεινή και ματαιωμένη πλευρά του ανθρώπου ανεξαρτήτως χρόνου και τόπου. Είναι εντυπωσιακή η σκηνή όπου ο Δημήτρης Παπάζογλου, με το look της σεξοβόμβας Σερ, εξιστορεί όσα έζησε στο gay bar "Χαβάη" το ’60 και στον "Κουράδα", το μαγαζί στο οποίο τραγουδούσε η Σωτηρία Μπέλλου και σύχναζαν λεσβίες. Ένας ολόκληρος κόσμος ζωντανεύει πειστικά με την καταλυτική συμβολή του Κένι ΜακΛέλαν στα σκηνικά και τα κοστούμια, το απίστευτο μακιγιάζ-σχεδιασμό χτενισμάτων του Γιάννη Παμούκη, τους φωτισμούς του Λάμπρου Παπούλια, τα ειδικά εφέ του Προκόπη Βλασσερού και το σχεδιασμό ήχου του Μάνου Πατεράκη.

Τα πρόσωπα του έργου μέσα από τη ματιά του σκηνοθέτη

Κόκκινα φανάρια

Η Μαντάμ Παρί είναι μια σκληρή γυναίκα που κρατά το μαγαζί που έχει φτιαχτεί στο Cartel. Την ερμηνεύει η Μπέττυ Βακαλίδου και είναι συγκλονιστική η εξομολόγηση που κάνει αναφερόμενη σε πράγματα που έχει ζήσει. Μέσα από το ρόλο μιλά για το πως ήταν τα πράγματα στην εποχή της, για τα μεγάλα κυνηγητά από τους ανθρώπους, για την προσπάθεια επιβίωσης των τρανς. 

Κόκκινα φανάρια

Τον Μιχαήλο τον κάνει ο Τάσος Σωτηράκης και στην παράσταση μας δεν είναι όπως ο Φούντας, μάγκας. Υπάρχει μια άλλη δομή, μια άλλη ιστορία. Είναι ο τύπος με τον οποίο τα έχει η Παρί κι εκείνη τον πατρονάρει, μέχρι τη στιγμή που κάνει την επανάσταση του. Έχει όνειρα, σπούδασε πιάνο και εξαιτίας του πατέρα του που ήταν η παλιά σχέση της Παρί, ξέμεινε κοντά της και βρέθηκε να είναι ο σύντροφος της. 

Κόκκινα φανάρια

Η Ελεονώρα Αντωνιάδου είναι η Ελένη η μόνη εγχειρισμένη τρανς. Μια προδομένη γυναίκα που ο σύντροφο της την έκανε πάσα στον Μιχαήλο γιατί του χρωστούσε χρήματα. Η Ελένη είναι ερωτευμένη με ένα αγόρι, το οποίο ερμηνεύει ο Διονύσης Κοκκοτάκης, που όμως δεν ξέρει ότι είναι εγχειρισμένη. Υπάρχει μία συνταρακτική σκηνή τη στιγμή της αποκάλυψης. Βγαίνει όλη η ομοφοβία της κοινωνίας, ο τύπος την ξεφτιλίζει και την ταπεινώνει. 

Ο Μάνος Καζαμίας κάνει το ρόλο που έκανε η Χέλμη στην ταινία. Είναι μια τύπισσα με ψυχολογικά θέματα και ερωτευμένη με τον Ντορή, έναν τζογαδόρο που τον ερμηνεύει ο Λευτέρης Αγουρίδας. Εκείνη μαζεύει λεφτά με το όνειρο να φτιάξουν μαζί μαγαζί κι εκείνος τα τρώει στο τζόγο. Χωρίς χρήματα μένει διαλυμένη και ημίτρελη, χωμένη στην κόκα, που της τρώει τα σωθικά.

Παπάζογλου Δημήτρης Κοκκινα φανάρια

Ο Δημήτρης Παπάζογλου είναι η Κατερίνα, η λεκανατζού και στο δικό μας έργο καθαρίζει και κάθεται στις τουαλέτες με το τασάκι όπου αφήνουν τα λεφτά οι θαμώνες του μαγαζιού. Είναι η μόνη που μένει σ’ αυτό το χώρο επί δέκα χρόνια και περιμένει να εμφανιστεί ο Μπεϊσέλ ένας μετανάστης με τον οποίο τα έχει. Ο Γιανμάζ Ερντάλ ερμηνεύει το ρόλο, του Κούρδου μετανάστη που λόγω ενός τσαμπουκά μπήκε στη στενή για φόνο. Ο Δημήτρης μοιάζει σαν τη Σερ στην παράσταση κι όταν έρχεται ο Μπεϊσελ και της λεει να φύγουν μαζί, εκείνη πριν αποχωρήσει μεταμορφώνεται σε Μαρινέλλα και τραγουδάει το "Τολμώ". Και η Μπέττυ έχει ένα δυνατό φινάλε ερμηνεύοντας το "Τhis is my life" όταν φεύγουν όλοι από το μαγαζί.

Κόκκινα φανάρια

Ο Δημήτρης Γαλάνης είναι ο κομπέρ, ένα ιδιαίτερο πλάσμα, που κινείται διαρκώς μέσα στο μαγαζί και είναι ο μόνος που το μακιγιάζ του δεν επιτρέπει να αποκαλυφθεί το πρόσωπο του. Κάποια στιγμή συναντιέται με μια ηθοποιός, την οποία ερμηνεύει η Ερατώ Αγγουράκη. Βρίσκονται να παίζουν μια σκηνή από το "Shopping and fucking" του Μαρκ Ρέιβενχιλ κι ενώ εκείνος νομίζει πως το παιχνίδι μεταξύ τους γίνεται για να κάνουν έρωτα, του αποκαλύπτει ότι κάνει πρόβα μαζί του για μια παράσταση. Εκείνος απογοητεύεται και της λέει: "γι’ αυτό κρύβομαι στη ζωή, γι’ αυτό δεν θέλω να φανερώνομαι, γιατί όλοι με προδίδουν, όλοι με εκμεταλλεύονται". 

Κόκκινα φανάρια

Ο Στέλιος Τυριακίδης ερμηνεύει μια τύπισσα που την κυνηγάει η αστυνομία κι όταν μπαίνει στο μαγαζί της την πέφτει ο Μιχαήλος. Η Μαντάμ Παρί στραβώνει και εκεί βλέπουμε πώς αυτή αποδομεί την Παρί και γίνεται η ίδια Μαντάμ. Είναι το κορίτσι που σκέφτεται την καριέρα του και πατάει επί πτωμάτων.

Η Μάρα Ζαλώνη είναι μια από τις τρανς του μαγαζιού με τη δική της ιστορία, ο Γιώργος Σιδέρης κάνει τον φορτηγατζή, κάτι σαν τον ρόλο του καπετάνιου που ερμήνευε ο Κατράκης στην ταινία. Εμείς τον κάναμε φορτηγατζή, ο οποίος ερωτεύεται μια κοπέλα και θέλει να την πάρει μαζί του για να ζήσουν το όνειρό στο νησί. Αυτή είναι τρανς με πέος και παλεύει μέσα της για να το κόψει. Θα την ακούσετε να λέει φοβερά πράγματα για τους φόβους της. Η κινησιολόγος της παράστασης η Αγγέλα Πατσέλη κάνει μία barwoman ο Πουριά Χοσσεϊνί, τον Σάμι ένα θαμώνα του μπαρ.

Κόκκινα φανάρια

Όλοι οι ρόλοι είναι ακραίοι, είναι όλοι παγωμένοι μέσα τους καθώς πασχίζουν να επιβιώσουν. Ζουν ένα διαρκή πόλεμο πρέπει να σκοτώσουν για να μη σκοτωθούν, αυτός είναι ο κανόνας. Στην Ελλάδα δεν έχουμε αποδεχτεί ακόμα τις τρανς. Καμιά δεν μπορεί να δουλέψει κανονικά, βρίσκονται σταθερά στο περιθώριο. Είμαστε το μόνο ευρωπαϊκό κράτος στο οποίο δεν υπάρχει αποδοχή στη διαφορετικότητα. Στην Κύπρο δεν υπάρχει τρανς που να μη δουλεύει κανονικά ως υπάλληλος. 

Τα επόμενα σχέδια του Βασίλη Μπισμπίκη

Βασίλης Μπισμπίκης

Ο Βασίλης Μπισμπίκης δηλώνει ευτυχισμένος με τους συνεργάτες του. Ο φωτογραφικός φακός του "α" τον αιχμαλώτισε σε μια στιγμή της πρόβας ανάμεσα στον βραβευμένο Γιάννη Πακούκη που έχει κάνει το μακιγιάζ και το σχεδιασμός χτενισμάτων στα "Κόκκινα φανάρια" και τον Λάμπρος Παπούλιας που έχει κάνει τον σχεδιασμό ήχου. Το επόμενο διάστημα ο Βασίλης Μπισμπίκης ετοιμάζεται να ερμηνεύσει τον "Καπετάν Μιχάλη" στην κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος του Νίκου Καζαντζάκη από τον Κώστα Χαραλάμπους, ενώ ετοιμάζεται για την θεατρική μεταφορά του μυθιστορήματος "Έγκλημα και τιμωρία" του Ντοστογιέφσκι. Τα σχέδια του είναι ν’ ανεβάσει το έργο στο υπόγειο πάργκινγκ δίπλα από το Cartel. Όπως μας είπε: "Ιδέα αυτή προέκυψε μιλώντας με τον Γιάννη Οικονομίδη και από την ιστορία του Μουρσελά. Ο Ρασκόλνικοφ θα είναι ο παρκαδόρος κι εκεί, στο κουβούκλιο του θα τον επισκέπτονται όλοι οι ήρωες και ο Πορφύρης τον οποίο θα ερμηνεύσει ο Μιχάλης Συριόπουλος".

Περισσότερες πληροφορίες

Κόκκινα φανάρια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 180 '

Με φόντο ένα σύγχρονο μπαρ ζωντανεύει η queer εκδοχή των «Κόκκινων φαναριών» του Αλέκου Γαλανού, που μεταφέρει την Τρούμπα του ‘60 στη σκληρή πραγματικότητα του σήμερα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Ink": Που θα βρείτε το βιβλίο του Δημήτρη Παπαϊωάννου με αφορμή την παράσταση

"Sketches from life" είναι ο τίτλος της πρώτης έκδοσης του βιβλίου με τα σχέδια του διεθνούς φήμης δημιουργού, για το φως και το σκοτάδι του σώματος, αυτή τη φορά με την ιδιότητα του ζωγράφου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/04/2024

Άνοιξε η πλατφόρμα για την υποβολή καλλιτεχνικών προτάσεων στα φεστιβάλ του Δήμου Αθηναίων

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων των φεστιβάλ θα επιμεληθεί ο ΟΠΑΝΔΑ και θα περιλαμβάνει συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, χορό και αφιερώματα, αναδεικνύοντας τις ιδιαιτερότητες επτά δημοτικών κοινοτήτων της Αθήνας.

Οι θεατρικές πρεμιέρες της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε πέντε παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24/4 και ξεχωρίζουν.

Updated | Ίσα που προλαβαίνεις αυτές τις 24 θεατρικές παραστάσεις

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε έργα για κάθε γούστο που κατεβάζουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24 Απριλίου.

Το πολυταξιδεμένο "Lemon" γιορτάζει 6 χρόνια στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Στην Κεντρική Σκηνή του ΔΘΠ παρουσιάζεται η πρωτότυπη, χειροποίητη παράσταση για την απίστευτη ιστορία του πιανίστα 1900 που έχουν παρακολουθήσει μέχρι σήμερα περισσότεροι από 16.000 θεατές, σε μια ξεχωριστή βραδιά που θα ολοκληρωθεί με ένα ατμοσφαιρικό live από τον καταξιωμένο Σταύρο Λάντσια.

Generation lost

Η "χαμένη γενιά" των millennials διεκδικεί τη φωνή της σε ένα θεατρικό έργο που στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό σε δικές τους μαρτυρίες. Ανεβαίνει στη σκηνή με δόσεις αυτοαναφορικότητας και φλυαρίας, όχι όμως χωρίς θέρμη και ταλέντο.

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

Μια συναρπαστική ερμηνεία από τον Αργύρη Ξάφη σε ένα ενδιαφέρον σύγχρονο έργο, που με τη μορφή πολυπρόσωπης αφήγησης, προσεγγίζει ζητήματα ομοφοβίας, βίας και ενοχής μιας κλειστής κοινωνίας.