Καθισμένος πάνω σε μια εξέδρα με ένα χρυσό υπερυψωμένο τετράγωνο στο κέντρο της σκηνής βρισκόταν ο Νίκος Καραθάνος ερμηνεύοντας τον «Προμηθέα» στη σκηνοθεσία της Μάρθας Φριντζήλα, το 2018. Όπως φαίνεται η συνάντηση του με τον εξόριστο τιτάνα στην τραγωδία του Αισχύλου υπήρξε καθοριστική και τον γέμισε με ιδέες για μια, άλλη, δική του σκηνοθετική προσέγγιση στην «στατική» τραγωδία, καθώς κυριαρχεί η παρουσία του ακινητοποιημένου πρωταγωνιστή, αλλά δεν απουσιάζουν ούτε το πάθος των προσώπων ούτε τα θεαματικά στοιχεία. Ο Αισχύλος στο πρόσωπο του «Προμηθέα Δεσμώτη» αποκαλύπτει τον κατεξοχήν φορέα του ανθρώπινου πολιτισμού, καθώς ο Δίας τιμωρεί τον τιτάνα που προσέφερε τη φωτιά στους ανθρώπους αλυσοδένοντάς τον σε ένα βράχο όπου κάθε πρωί ένα όρνιο του τρώει το συκώτι το οποίο κάθε βράδυ αναγεννιέται.
«Ο Προμηθέας εκπροσωπεί εσένα, εμένα, όλους, τη στιγμή που κοιτάξαμε το γεγονός της ζωής και μας είδε κι αυτό. Υπάρχει κάτι τόσο αρχαίο σε κάθε ανθρώπινο πρόσωπο που κάνει τον Χρόνο να καμπυλώνεται από ντροπή» παρατηρεί ο Νίκος Καραθάνος και ετοιμάζεται να μας παρασύρει, από τις 10 Οκτωβρίου στη σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, σε μια άλλη διάσταση… Στην παράσταση του δεν υπάρχει Καύκασος. «Κανένας βράχος και καμία αλυσίδα δεν κρατούν αιχμάλωτο τον Προμηθέα. Τα πάντα συμβαίνουν σε ένα σπίτι. Σε ένα σπίτι-μετεωρίτη που αιωρείται στον χωροχρόνο και κατακλύζεται από τα τέσσερα στοιχεία της φύσης. Εκεί ζουν, σαν συγγενείς, και «κοσμογονούν» ο Προμηθέας (Νίκος Καραθάνος), το Κράτος και ο Ερμής (Χρήστος Λούλης), η Βία και η Ιώ (Γαλήνη Χατζηπασχάλη), ο Ήφαιστος και ο Ωκεανός (Γιάννης Κότσιφας)».
Αισθαντικός και στέρεος στις ερμηνείες του, ευρηματικός και με διεισδυτική ματιά πάνω στο κείμενο, δεν έχει συνηθίσει τους θεατές του σε αυτονόητες προσεγγίσεις ο Νίκος Καραθάνος. Φέτος, καταπιάνεται για δεύτερη φορά σκηνοθετικά με το αρχαίο δράμα μετά τους επιτυχημένους «Όρνιθες». Στην κωμωδία του Αριστοφάνη μας έδωσε μια ανάσα ελευθερίας και το ίδιο θέλει να επιτύχει με τον «Προμηθέα Δεσμώτη» του Αισχύλου. Προσεγγίζει την τραγωδία του Αισχύλου επιχειρώντας, όπως λέει, να «μυθολογήσει την καθημερινότητα». Περιμένουμε με αγωνία την παράσταση του. Τι είναι αυτό που μας πάντα μας προκαλεί το ενδιαφέρον στις σκηνικές αναγνώσεις του Νίκου Καραθάνου; Η συλλογιστική με την οποία φιλτράρει τα έργα παρατηρώντας τις εποχές, τις συνθήκες και το κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον. Κι επειδή ο ίδιος δεν εγκαταλείπει ποτέ την ιδέα της ουτοπίας την υπερασπίζεται και δεν συνθηκολογεί, συνεχίζει να την βλέπει ως το φως μιας νέας εποχής.
Η παράσταση θα παιχτεί με αγγλικούς υπέρτιτλους: Παρασκευή 15, Σάββατο 16, Κυριακή 17, Παρασκευή 22, Σάββατο 23, Κυριακή 24, Πέμπτη 28, Παρασκευή 29, Σάββατο 30 Οκτωβρίου 2021 και είναι αφιερωμένη στην Έλλη Παπαγεωργακοπούλου, συνεργάτιδα του Νίκου Καραθάνου που έφυγε πρόωρα από τη ζωή.
Περισσότερες πληροφορίες
Προμηθέας
Στη μόνη σωζόμενη τραγωδία στην οποία κανένας από τους χαρακτήρες δεν είναι κοινός θνητός, ο Ν. Καραθάνος τοποθετεί τη δράση σε ένα σπίτι-μετεωρίτη, που αιωρείται στο χωροχρόνο και κατακλύζεται από τα τέσσερα στοιχεία της φύσης, σε μια προσπάθεια να αναδείξει το αίτημα για ελευθερία.