Είμαστε πανέτοιμοι να ξανά βρεθούμε στη θεατρική πλατεία των κλειστών θεάτρων και τα θέατρα είναι πανέτοιμα να μας υποδεχτούν. Μένει να δούμε ποια θέατρα θα είναι αμιγώς (covid free) στο 85% της χωρητικότητάς τους και ποια στο 50% της χωρητικότητάς τους με ανεμβολίαστους που θα έχουν πραγματοποιήσει εργαστηριακό rapid test αντιγόνου έως 48 ώρες πριν. Το Θέατρο του Νέου Κόσμου θα λειτουργήσει αμιγώς ως χώρος υποδοχής πολιτών που έχουν εμβολιαστεί και με τις δύο δόσεις του εμβολίου κατά της COVID-19 ή έχουν νοσήσει εντός του τελευταίου εξαμήνου. Κατά την είσοδο των θεατών στο χώρο, θα γίνεται έλεγχος των απαραίτητων πιστοποιητικών, όπως αυτός θα οριστεί αρμοδίως. Η χρήση προστατευτικής μάσκας δε, είναι υποχρεωτική σε όλους τους χώρους του θεάτρου.
Σήμερα, ανακοίνωσε επισήμως το νέο καλλιτεχνικό πρόγραμμα και η επιλογή των έργων δηλώνει την πάγια θέση του πως «το θέατρο είναι μια κατεξοχήν πολιτική πράξη». Συνεχίζει να δουλεύει συλλογικά και να επιδιώκει συνεργασίες με ανθρώπους που μοιράζονται μαζί του κοινές αντιλήψεις τόσο για την τέχνη όσο και για την κοινωνία. «Θέλω να πατάω στη γη. Πιστεύω ότι τα πράγματα θέλουν πολύ μόχθο. Τα κατακτάς. Τίποτα δεν έρχεται σαν λαχείο, δώρο ή θαύμα» δήλωνε πριν από μερικά χρόνια στο αθηνόραμα ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ο δημιουργός του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και ποτέ δεν το έβαλε κάτω. Φέτος γιορτάζει τα 30 χρόνια του στη σκηνοθεσία και καθώς η πραγματικότητα επιταχύνεται, καθώς η κοινωνία και το περιβάλλον αλλάζουν, για εκείνον αυξάνονται και οι αφορμές για να αποδείξει ότι τα πάντα μπορούν να περάσουν μέσα από το μονοπάτι του θεάτρου για να έρθουν κοντά μας με διαφορετικό τρόπο. Ο ίδιος σκηνοθετεί δυο δυνατά έργα με πολιτικό πρόσημο και μαζί με τους συνεργάτες του αγκαλιάζει δυο επιτυχημένες παραστάσεις που θα παιχτούν σε επανάληψη με ανανεωμένη μορφή και καστ. Ποιες είναι αυτές;
Μια ασυναγώνιστη τριάδα
Για ένα χρόνο μείναμε με την προσμονή της πολυσυζητημένης σκηνοθεσίας του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στην «Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς» του Στέφανου Μασσίνι. Αν θυμάστε τον περασμένο Οκτώβριο, λίγες ημέρες πριν την πραγματοποίηση της πρεμιέρας, ήρθε το lock down. Ευτυχώς η ιδέα του ανεβάσματος δεν εγκαταλείφθηκε και στις 4 Οκτωβρίου αναμένουμε να δούμε το έργο με ένα πολύ ισχυρό ερμηνευτικό τρίο. Ο Μάκης Παπαδημητρίου, ο Αργύρης Ξάφης και ο Μιχάλης Οικονόμου θα ζωντανέψουν στη σκηνή του θεάτρου Ιλίσια την ιστορία των τριών αδελφών και της οικονομικής αυτοκρατορίας που δημιούργησαν στην Αμερική, η κατάρρευση της οποίας έδωσε το έναυσμα για την σύγχρονη παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση.
Η πιο ζωντανή τραγική μαρτυρία
Δυο είναι τα μεγάλα πυρηνικά ατυχήματα που συνέβησαν σε σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και προκάλεσαν ανυπολόγιστη καταστροφή, είναι εκείνο του Τσερνόμπιλ, το 1986 και της Φουκουσίμα, το 2011. Οι μνήμες και κυρίως εκείνες που πονούν μένουν για πάντα ζωντανές. Για την πυρηνική καταστροφή στο Τσερνόμπιλ, τη μεγαλύτερη τεχνολογική καταστροφή του 20ού αιώνα, έχουν γίνει ταινίες, ντοκιμαντέρ, μια τηλεοπτική σειρά, ενώ έχουν γραφτεί πολλά κείμενα και αναλύσεις. Ένα από τα πιο δυνατά έργα που έχει παιχτεί στο θέατρο είναι το «Τσερνόμπιλ: Ένα χρονικό του Μέλλοντος» της Σβετλάνα Αλέξιεβιτς. Η συγγραφέας-δημοσιογράφος περιγράφει την οικολογική καταστροφή, η οποία στιγματίζει ακόμα και σήμερα τη Λευκορωσία, και τις συνέπειές της στους ανθρώπους μέσα από μαρτυρίες εκείνων που βίωσαν το γεγονός. Αυτό είναι το δεύτερο έργο που επέλεξε να σκηνοθετήσει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σε αυτήν την παράξενη covid συγκυρία την οποία βιώνει η ανθρωπότητα: «Συμπτωματικά, σαν μια ειρωνεία της τύχης, προσεγγίζουμε το υλικό αυτό εν μέσω μιας τεράστιας υγειονομικής κρίσης, που σίγουρα θα αφήσει ισχυρό το αποτύπωμά της στην παγκόσμια κοινωνία του μέλλοντος. Η πανδημία Covid19 έχει χαρακτηριστεί «ένα πραγματικό Τσέρνομπιλ του 21ου αιώνα»» διαβάζουμε στο σημείωμα της παράστασης.
Η Άννα Βαγενά είχε ανεβάσει το έργο το 2002 σε μορφή μονολόγου, ενώ τώρα θα το δούμε με έξι θαυμάσιους πρωταγωνιστές: Στέλιος Μάινας, Μαρία Κατσιαδάκη, Πηνελόπη Τσιλίκα, Δαυίδ Μαλτέζε, Γιάννης Λεάκος (συμμετέχει μέσω βίντεο η Αρετή Σεϊνταρίδου). Ο σκηνοθέτης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος και η Κοραλία Σωτηριάδου που έκανε τη δραματουργική επιμέλεια, από τις 100 μαρτυρίες που περιέχονται στο βιβλίο της Αλεξίεβιτς, επέλεξαν για την παράσταση 16. Η πρεμιέρα έχει ορισθεί για τις 10 Νοεμβρίου στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου.
Διαχρονικός Ψαθάς
Μας ξάφνισε, μας τάραξε, μας προβλημάτισε μα πάνω απ’ όλα μας ευχαρίστησε η ευρηματική σκηνοθεσία του Άρη Μπινιάρη στο «Ξύπνα Βασίλη» του Δημήτρη Ψαθά στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Ήταν η τρίτη καλύτερη παράσταση για τη σεζόν 2018-2019 σύμφωνα με την κρίση των αναγνωστών του Αθηνοράματος και του athinorama.gr, ενώ ο Άρης Μπινιάρη απέσπασε το δεύτερο βραβείο σκηνοθεσίας. Μετά από δύο sold out σεζόν, η παράσταση που έδωσε νέα πνοή στην αγαπημένη διαχρονική σάτιρα του Δημήτρη Ψαθά, θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Ιλίσια από τις 13 Οκτωβρίου ανανεωμένη και με αλλαγές στο καστ: Λαέρτη Μαλκότση, Ελένη Ουζουνίδου, Άνδρη Θεοδότου, Γιώργο Παπαγεωργίου, Ηλία Μουλά, Λυδία Τζανουδάκη, Μαντώ Γιαννίκου, Θανάση Ισιδώρου, Γιάννη Λατουσάκη.
Το θέατρο βγαίνει από το «Mute»
…Και ο Γιώργος Χρυστοστόμου ανεβαίνει στη σκηνή για να πρωταγωνιστήσει σε μια αυτοβιογραφική περφόρμανς που αναδομεί περιστατικά της ζωή του αλλά και κυρίως σκέψεις με ποικίλους παραστασιακούς κώδικες. Το «Mute» ξεκίνησε ως ένα σόλο και με την αγάπη του κοινού έγινε κάτι σαν μια κοινή ομολογία. Το κοινό το λάτρεψε ίσως γιατί η περσόνα που έχει φτιάξει επί σκηνής, ο Γιώργος Χρυσοστόμου με τη συνεργασία της Σοφίας Πάσχου στη σκηνοθεσία, εκπροσωπεί τον τρομερό αγώνα που δίνει κάθε άνθρωπος ενάντια στις παγίδες που στήνουμε στον ίδιο μας τον εαυτό ή σε αυτές που μας περιμένουν εκεί έξω με τη μορφή φόβων, ανασφαλειών ή παθών. Πρεμιέρα 2 Οκτωβρίου στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου.