H Δήμητρα Χατούπη για το ρόλο της στην περφόρμανς «Εάλω Θεσσαλονίκη» της Ρούλας Πατεράκη

H ηθοποιός γράφει για τη νέα παράσταση της σκηνοθέτιδας και δραματουργού στην οποία πρωταγωνιστεί στο ρόλο του «σαλού».

H Δήμητρα Χατούπη για το ρόλο της στην περφόρμανς «Εάλω Θεσσαλονίκη» της Ρούλας Πατεράκη

Ποτέ δεν ξέρεις πότε είναι η κατάλληλη στιγμή για να δει ένας καλλιτέχνης καθαρότερα μια πληγή. Αφήνει τη μνήμη να λειτουργήσει, ή δρα αμέσως; Σε αυτό το ερώτημα, εν μέσω πανδημίας, η περφόρμανς «Εάλω Θεσσαλονίκη» έρχεται να απαντήσει σαν πραγματική όαση σε συνθήκη αναζήτησης για το ποιο θα είναι το επόμενο μετέωρο βήμα. Έρχεται για μένα σαν κάτι καινούργιο όχι με την έννοια του νέου, που δεν είναι παλιό ή γερασμένο, αλλά με την έννοια της αθωότητας και ανακάλυψης νέων δρόμων.

Η περφόρμανς γίνεται στα πλαίσια του «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός». Ένα κείμενο των εκδόσεων Άγρα που αφορά τις αλώσεις της Θεσσαλονίκης το 904 και το 1430, μέσα από τις αυτοβιογραφικές αφηγήσεις των ιερομόναχων Ιωάννη Καμινιάτη και Ιωάννη Αναγνώστη,οι οποίοι, βιώνοντας οι ίδιοι τις αλώσεις, μετατρέπουν την οδύνη σε καλλιτεχνική έκφραση.

H Δήμητρα Χατούπη για το ρόλο της στην περφόρμανς «Εάλω Θεσσαλονίκη» της Ρούλας Πατεράκη - εικόνα 1
© Ράνια Παπαδοπούλου

Τα κείμενα μιλούν για την βία, για μια βία που φτάνει μέχρι σήμερα ίσως χωρίς το αίμα της τότε εποχής, αλλά σίγουρα βία. Η πολύ σημαντική δραματουργία της Ρούλας Πατεράκη συνδέει τις δύο αλώσειςτου 904 και του 1430 όχι με τρόπο απλώς αφηγηματικό η ιστορικό, αλλά με τον απόλυτα θεατρικό τρόπο του πάσχοντος αφηγητή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο θεατής δεν παρακολουθεί την ιστορία. Η δραματουργία περιλαμβάνει επίσης πολύ σημαντικά κείμενα του μέγιστου ποιητή, πεζογράφου και ζωγράφου Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκηπου έζησε και μεγάλωσε στην Θεσσαλονίκη.

Πέντε ηθοποιοί καλούμαστε, με τη σκηνοθετική καθοδήγηση της Ρούλας Πατεράκη -που γνωρίζει πολύ καλά πώς να γίνεται η κάθε συνθήκη έμπνευση για τον ηθοποιό- να υπηρετήσουμε βασικά στοιχεία της performance. Αυτό δίνει στον ηθοποιό μια τρομακτική ελευθερία στα εκφραστικά μέσα, αλλά συγχρόνως επιβάλλει και αυστηρή πειθαρχία όσον αφορά τη φόρμα της παράστασης.

Τεράστια πρόκληση είναι ο ίδιος ο ρόλος του σαλού που υποδύομαι. Οι σαλοί -εκ του αρχαίου ‘σαλόν’ που σημαίνει αναταραχή-της Βυζαντινής εποχής ήταν εξαιρετικά ιδιαίτερες μορφές, ήταν οι άνθρωποι που μπορούσαν να πουν τεράστιες αλήθειες και να μιλήσουν άφοβα για την κοινωνία της υποκρισίας και για τον διεφθαρμένο κλήρο της εποχής,μιας και είχαν “σαλεμένο νου”. Η πρόκληση να ερμηνεύσεις ένα ρόλο ο όποιος δεν έχει όνομα, δεν λέγεται Άλις, ή Μάρθα, ή Λιούμποβα, αλλά να πρέπει εσύ να του δώσεις όνομα, είναι τεράστια.

Ο σαλός περιφέρεται σε όλη την τοπογραφία της παράστασης,δεν είναι ποτέ ίδιος και, μέσα από την αθωότητά του, εναντιώνεται στα συμβάντα μ’ έναν δικό του καθαρό, διάφανο τρόπο. Ο σαλός είναι διάφανος. Είναι ένας από τους σαλούς του πλοίου του ποιήματος του Σεμπάστιαν Μπραντ «Το πλοίο των τρελών». Ένα απόσπασμα του κειμένου της παράστασης που λέγεται από τον σαλόκαι ανήκει στον Πεντζίκη: «Αφήκαμε τον ίσκιο μας εδώ κι εκεί, αλλάζουν οι νεκροί της πόλης την μορφή, πού να υπάρξουν κάγκελα να ξεχωρίσουν οι στράτες των ζωντανών απ’ των νεκρών τους δρόμους».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Γνωρίστε την χορογράφο Πηνελόπη Μωρούτ

Στο Βιομηχανικό Πάρκο ΠΛΥ.ΦΑ παρουσιάσει η Πηνελόπη Μωρούτ τη χορογραφική της δουλειά "The Box - That dead space between us", ένα χορευτικό "παιχνίδι" που πραγματεύεται μεταξύ άλλων την αναζήτηση αυτοπροσδιορισμού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
01/12/2022

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 1 έως 7/12 και ξεχωρίζουν.

Ο γάμος

Ο ρεαλισμός και το ντοκουμενταρίστικο ύφος συναγωνίζονται σε αυτήν τη σκηνική απόδοση του σημαντικού νεοελληνικού έργου, που εκθέτει χωρίς ωραιοποιήσεις την κακοποίηση που επιφυλάσσει η οικογένεια και η κοινωνία στα θύματα βιασμού.

Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια

Δυνατές στιγμές και δύο κορυφαίες γυναικείες ερμηνείες σε μια αξιοσημείωτη αλλά και άνιση σκηνική ανάγνωση ενός έργου που συναρπάζει ακόμη, κυρίως για τον πρωταγωνιστικό ρόλο μιας γυναίκας η οποία διεκδικεί με πάθος το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση.

Τάσος Σωτηράκης: "Ποτέ δε λες ποτέ στη ζωή και προχωράς ρισκάροντας"

Το βάπτισμα του πυρός στη σκηνοθεσία έλαβε ο ηθοποιός Τάσος Σωτηράκης με το "Ρίσκο" της Δήμητρας Παπαδήμα στο Olvio κι αυτό έγινε η αφετηρία για μια όμορφη συζήτηση.

O "Παιχνιδοποιός" παίρνει παράταση λόγω επιτυχίας

Το διάσημο ψυχολογικό θρίλερ "Παιχνιδοποιός" του Γκάρντνερ ΜακΚέυ, ανέβηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Κοέν και με πρωταγωνιστές τους Ραφίκα Σαουίς και Γιώργη Παρταλίδη συνεχίζει με επιτυχία στο Μικρό Γκλόρια.

Η "Μελωδία της ευτυχίας" επιστρέφει τις γιορτές

Τα Χριστούγεννα η Θέμις Μαρσέλου ανεβάζει ξανά ανανεωμένο το διάσημο μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ στη σκηνή του θεάτρου του Κολλεγίου Αθηνών με την Νάντια Κοντογεώργη στον πρωταγωνιστικό ρόλο.