Οι live εμφανίσεις του Ντάνζα Κοντεμπορανέα Ντε Κούμπα έχουν τον αέρα ενός εκρηκτικού χορευτικού jam καθώς οι χορευτές είναι το γεμάτο ορμή νέο αίμα της σύγχρονης κουβανέζικης χορευτικής σκηνής. Ο ιδρυτής του μπαλέτου, ο Κουβανός Ραμίρο Γκουέρα, ίδρυσε την ομάδα το 1959, παράλληλα με την επανάσταση που έγινε στην Κούβα και την εκδίωξη του δικτάτορα Μπατίστα. Με όραμα να κάνει η ομάδα την δική της επανάσταση, την επανάσταση του χορού, διαμόρφωσε το ρεπερτόριο του μπαλέτου με ένα μείγμα σύγχρονου αμερικανικού θεάτρου, αφρο-καραϊβικού στυλ χορού και κλασικού ευρωπαϊκού μπαλέτου. Το στυλ του παραπέμπει στην ιέρεια του χορού Μάρθα Γκράχαμ με την οποία ο Γκουέρα είχε συνεργαστεί αλλά έχει και κάτι παραπάνω... Είναι ποτισμένο με την υπέροχη ρυθμική κίνηση που έχει γεννήσει η Καραϊβική.
Το μπαλέτο Ντάνζα Κοντεμπορανέα Ντε Κούμπα έχει πραγματοποιήσει μεγάλες περιοδείες σε Αμερική, Ασία, Ευρώπη και έχει παρουσιάσει τις παραστάσεις του στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου όπως η Royal Opera του Λονδίνου, η Σκάλα του Μιλάνου, το Θέατρο Real της Μαδρίτης κ.ά. Εμείς θα το δούμε διαδικτυακά στις 26-29 Μαρτίου. Το Christmas Theater On line φέρνει στις οθόνες μας την παράσταση «Ο χορός της Αβάνας, ο Ιερός χορός» παραγωγή του 2018. Η ομάδα Σινέ Κβα Νον σκηνοθετεί μια υπέροχη χορογραφία του Τζωρτζ Κασπέντες με βάση Κουβανέζικους ρυθμούς αλλά και το υπέροχο έργο για μπαλέτο και ορχήστρα του Ιγκόρ Στραβίνσκι «Η ιεροτελεστία της Άνοιξης».
Ο χορογράφος Τζωρτζ Κασπέντες εξηγεί πως δημιουργήθηκε ο «Ιερός Χορός»: «Ο Ιερός Χορός είναι ο αρχέγονος χορός που κουβαλάμε όλοι μέσα μας. Σε όποιο μέρος του κόσμου κι αν γεννηθήκαμε, όπου κι αν μεγαλώσαμε, ο ρυθμός είναι πάντα μέσα μας. Περιμένει την ώρα που θα τον ανασύρουμε, θα τον ανακαλύψουμε και θα του δώσουμε την ευκαιρία να αναπτυχθεί. Να μας κάνει να εκφραστούμε με το σώμα μας. Ο χορός αυτός είναι απλός και συνάμα περίπλοκος. Είναι δυναμικός αλλά και γεμάτος συναισθήματα και συγκίνηση. Είναι χαρούμενος αλλά και λυπημένος. Ακολουθεί τον δρόμο της αληθινής ζωής που είναι γεμάτη αντιφάσεις. Ο Ιερός Χορός είναι όπως οι στίχοι του ποιητή Χοσέ Μαρτί, έτσι ακριβώς όπως τους περιγράφει σε ένα ποίημά του. Παραφράζοντας τα δικά του λόγια θα έλεγα πως:
Αυτός είναι ο Ιερός Χορός. Είναι όπως είναι. Δεν τον δανείστηκα από κανέναν. Δεν μπόρεσα να κλειδώσω ακέραια τα οράματά μου μέσα σε μια αντάξια μορφή. Τα άφησα να πετάνε ελεύθερα: Σαν έναν άλλο, αιθέριο εαυτό που ζει μέσα μου και δεν ξέρω πότε θα ξανασυναντήσω! Ο χορός όμως έχει την αγαθοσύνη του, και εγώ πάντα επεδίωκα να είμαι αγαθός. Ξέρω επίσης να περικόπτω τις χορογραφίες αλλά αρνούμαι να το κάνω. Με τον ίδιο τρόπο που κάθε άνθρωπος έχει τη φυσιογνωμία του, έτσι κάθε έμπνευση εμπεριέχει τη δική της γλώσσα. Αγαπώ τους δύσκολους ήχους, τον εύπλαστο χορό ο οποίος δονείται σαν πορσελάνη, πετάει σαν πουλί, και είναι φλογερός και σαρωτικός σαν φλόγα ηφαιστείου. Ο Ιερός Χορός είναι σαν λαμπερό σπαθί που αφήνει στους θεατές την ανάμνηση ενός πολεμιστή οδεύοντας στον ουρανό και, όταν φθάνει στον ήλιο, θρυμματίζεται σε χίλια φτερά…»